گاردین: تلاش پمپئو برای عقب کشیدن اروپا از برجام درپی اقدام ایران

    کد خبر :534586

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در پی بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به کشورهای عضو برجام نوشت که یک سال پس از آن که دونالد ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خارج کرد، ایران “اقدام متقابل” انجام می‌دهد.

به گزارش بازتاب، به نقل از گاردین، “اقدام متقابل” روز چهارشنبه ایران به طور رسمی به سفیران کشورهایی که در توافق هسته‌ای باقی مانده‌اند از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه اطلاع داده شد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، جزئیات فنی و قانونی را به طور جداگانه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح خواهد داد.

ایران بر این مصر است که اظهارات و اقدامات اخیر آن به معنای خروج کامل از برجام نبوده و فرصتی شصت روزه به اتحادیه اروپا می‌دهد تا تعهدات خود را پیش از آن که ایران اقدامات دیگری انجام دهد، عملی کند.

واشنگتن می‌تواند از این اقدام به عنوان مدرکی استفاده کند که نشان می‌دهد توافق هسته‌ای که آمریکا آن را در ماه مه سال ۲۰۱۸ نادیده گرفت، از بین رفته است و دیگر ارزش دستیابی ندارد.

مقامات اروپایی به صورت غیر علنی از حدود واکنش ایران روز سه‌شنبه در یک نشست آگاه شدند.

فرانسه اولین کشوری بود که واکنش نشان داد و هشدار داد که اگر ایران از توافق کناره‌گیری کند، اروپا چاره‌ای جز اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نخواهد داشت.

بازرسان آمریکایی هنوز معتقدند که ایران همچنان در حال پایبندی به توافق هسته‌ای است که هنوز از سوی اروپا و دموکرات‌هایی که خواهان برکناری دونالد ترامپ از قدرت در سال آینده هستند حمایت می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه گفته است که ایران برخی تعهدات”داوطلبانه” خود را در چارچوب توافق هسته‌ای کاهش خواهد داد اما از برجام خارج نخواهد شد.

اما در این میان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از این اقدام ایران به عنوان اهرمی برای عقب کشیدن اروپا از حمایت آن از توافق هسته‌ای استفاده خواهد کرد که این توافق نشان ویژه دیپلماسی اروپایی تلقی می‌شد.

دیپلمات‌های اروپایی نیز با کنترل کردن سیاست خارجی متناقض آمریکا مواجه هستند اما به طور گسترده‌ای ترس‌شان از این است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نوعی استراتژی از طریق ایجاد وضعی افراطی برای تغییر حکومت در ایران را به کار بسته است و این استراتژی نتیجه معکوس خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه‌های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: “در هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.”

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ایالات متحده از برجام خارج شد، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد و دیگران از جمله سه کشور اروپایی را برای انجام اقدام مشابه، تحت فشار قرار داد. پس از یک سال شکیبایی، ایران اجرای اقداماتی که ایالات متحده ادامه آن را غیرممکن ساخته، متوقف می‌کند. اقدامات ما در چارچوب برجام است. پنج کشور دیگر باقی مانده در برجام پنجره‌ای در حال بسته شدن برای برگرداندن اوضاع در اختیار دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید