رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش:

سازمانها و نهادهای عمومی در «طرح بوم» مشارکت کنند

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۲۲
    کد خبر :533791

معاون وزیر آموزش و پرورش به سازمان ها و نهادهای عمومی پیشنهاد کرد با مشارکت در «طرح بوم»، در آموزش مهارت ها به دانش آموزان مانند مهارت های امداد و نجات و یا آموزش حقوق شهروندی پیش قدم باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا مهارت‌هایی مانند امداد و نجات علیرغم اهمیت خود وارد طرح درس دانش آموزان یا کتاب‌های درسی نمی‌شود، گفت: ما در کتاب آمادگی دفاعی برخی از مفاهیم امداد و نجات را آورده ایم. البته این کتاب مخصوص پسرهاست و برای دختر خانم‌ها پیشنهادی که نقدا برای سازمان جوانان هلال احمر داریم این است که از فرصت بوم که در اختیار همه سازمان‌هاست استفاده کنند.

وی ادامه داد: دو ساعت در هفته در اختیار مدارس است تا بنا به اقتضائات مدرسه برخی آموزش‌ها را در برنامه بگنجانند. واقعیت این است که برخی مفاهیم نمی‌تواند در قالب کتاب گنجانده شود. حتی در کتاب آمادگی دفاعی برخی مفاهیمی که آمده ما مشاهده کردیم که چون تئوری است مؤثر نبوده است. چون باید برخی مفاهیم برای اینکه یادگیری هم در موردش رخ دهد، صحنه سازی شود.

وی با بیان اینکه در پایه‌های ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹ دو ساعت برنامه هفته در اختیار مدرسه است، اظهار کرد: برای این دو ساعت مثلاً سازمان جوانان هلال احمر می‌تواند بسته‌های مهارتی طراحی کنند و مدرسه به مدرسه از آن سود ببرند. متأسفانه طرح بوم هنوز مجهول و غریب مانده است. شخصاً معتقدم این طرح یکی از بهترین طرح‌های آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا ان‌جی‌اوها و تمام سازمان‌ها می‌توانند از این فرصت برای مهارت آموزی دانش آموزان یا به طور مثال آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم خیریه و… استفاده کنند، گفت: بینید این یک فرصت است که مثلاً سازمان امداد و نجات بیاید مهارت‌های ابتدایی را آموزش دهد یا حوزه علمیه مناظره و پرسش و پاسخ با دانش آموزان برگزار کند تا رفع شبهات دینی دانش آموزان باشد. یا شهرداری برای آشنا کردن دانش آموزان با آئین شهروندی اقدام کند.

ذوعلم بیان کرد: این روزها البته تقاضاها زیاد است. ما هم استقبال می‌کنیم. حتی ان‌جی‌اوها هم می‌توانند برای گسترش فرهنگ خیریه در این برنامه شریک شوند اما باید هر سازمان یا نهادی که قصد مشارکت در این برنامه را دارد از نظر مدیر مدرسه رسمیت داشته باشد چون طرح بوم کاملاً در اختیار مدیر است. مثلاً برخی ان‌جی‌اوها به اسم خیریه کارهای انتفاعی می‌کنند و برخی مفاهیم غلط را رواج می‌دهند که باید از آن مراقبت شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید