شیر ایرانی فقط در اسارت تکثیر می‌شود/ «هیرمان» شجره‌نامه دارد

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۳۰
    کد خبر :533461
باغ‌ وحش تهران

یک متخصص اکولوژی حیات وحش و مدیریت زیستگاه‌ها ضمن اشاره به اینکه شیرهای ایرانی منتقل شده به باغ‌ وحش تهران قرار است که فقط در اسارت تکثیر شوند، گفت: ویژگی‌های ظاهری و شجره‌نامه «هیرمان» نشان می‌دهد که این گونه مختص کشور ما است.

شیر ایرانی در گذشته نماد سلطنت و قدرت کشور بود و شهرهایی‌هایی مانند خوزستان، فارس و بوشهر زیستگاه اصلی آن به حساب می‌آمدند. بر اساس سفرنامه‌های گذشتگان شکار شیر بین شاهزادگان قاجار و نظامیان داخلی و خارجی رواج داشت و این عامل در کنار تخریب زیستگاه و از بین رفتن طعمه‌های شکار، سبب انقراض نسل شیر در کشور شد. شیر ایرانی برای آخرین بار حدود ۱۰۰ سال پیش در ایران شکار شد و پس از آن دیگر در کشور مشاهده نشد.

اما حالا پس از گذشت سال‌ها از انقراض این گونه، باغ‌وحش تهران با تعامل با اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا قصد دارد تا نسل شیرهای ایرانی را احیا کند. برای این منظور هفته گذشته یک قلاده شیر نر ایرانی از باغ وحش بریستول انگلستان به باغ‌ وحش تهران منتقل شد و «هیرمان» نامگذاری شد همچنین قرار است که جفت ماده این شیر طی این هفته از باغ‌ وحش دوبلین ایرلند وارد کشور شود اما در این بین برخی کارشناسان و فعالان حقوق حیوانات این اقدام باغ‌ وحش تهران را اقدامی با اهداف تجاری توصیف می‌کنند و معتقدند که تکثیر حیوانات در اسارت به معنای احیای نسل نیست.

افشین علیزاده – استادیار دانشگاه تهران و متخصص اکولوژی حیات وحش و مدیریت زیستگاه‌ها- که از موافقان تکثیر شیر ایرانی در باغ‌ وحش تهران است در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امروزه باغ‌ وحش‌های دنیا به سمتی می‌روند که به باغ جانورشناسی تبدیل شوند و بتوان از آن‌ها برای تحقیقات و ایجاد بانک ژنی زنده استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از ژن جانور در باغ‌ وحش‌ها کار مثبت و موفقیت آمیزی است، گفت: متاسفانه شیر ایرانی در کشور به دلیل عدم حفاظت، شکار بی‌رویه و از بین رفتن زیستگاه منقرض شد اما نمونه‌هایی از آن در باغ‌ وحش برخی کشورها نگهداری می‌شود که یک جفت و نر ماده از آن‌ها قرار است تحت نظر اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا در باغ‌ وحش تهران تولید نسل کنند.

این کارشناس حیات‌ وحش با بیان اینکه رد و بدل کردن گونه‌های نادر یا گونه‌هایی که مختص به کشورهای خاصی هستند از جمله اقدامات اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا است، تصریح کرد: اگر فکر کنیم که می‌توانیم با احیای نسل شیر ایرانی آن‌ها در طبیعت کشور رها کنیم به بیراهه رفته‌ایم چرا که این گونه از حیات‌ وحش به هیچ عنوان قابلیت رهاسازی ندارد چون در زیستگاه‌های آن ساخت و ساز شده و از طرف دیگر گورخر که در گذشته طعمه شیر بود نیز رو به انقراض است.

به گزارش ایسنا، علیزاده در پایان گفت: زاد و ولد حیواناتی که به باغ‌ وحش‌ها منتقل می‌شوند تحت نظارت اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا است. این شیر ایرانی که به کشور بازگشته نیز دارای شجره‌نامه‌ای است که نشان می‌دهد مختص کشور ما است و تغییر ژنتیکی نداشته است از طرفی دیگر ویژگی ظاهری آن نشان دهنده ویژگی شیرهای ایرانی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید