بحث داغ مجری و داوران «عصرجدید» با منتقدان که به مجادله کشید

    کد خبر :532106
عصرجدید

جلسه نقد برنامه «عصر جدید» با حضور طرفداران و منتقدان این برنامه با حاشیه‌هایی داغ برگزار شد.

جلسه نقد برنامه «عصر جدید» غروب روز شنبه ۱۴ اردیبهشت در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

این نشست که قرار بود ساعت ۱۷ شروع شود با ساعتی تاخیر و با حضور اعظم راودراد و عبدالله بیچرانلو استادان دانشگاه و احسان علیخانی، آریا عظیم‌نژاد و بشیر حسینی مجری و داوران «عصر جدید» آغاز شد.

راودراد در ابتدای نشست درباره سیاست تلویزیون در برنامه سازی عنوان کرد: ظاهرگرایی دینی در برنامه‌های گفتگومحور دینی که بیشتر نقلی است تا عقلی چه در مناسک و سریال‌های دینی و اینکه به طور مثال اگر اشتباه کردی خدا نتیجه‌اش را نشانت می‌دهد و زمین می‌خوری از جمله گفتمان‌های غالب تلویزیون است.

وی ادامه داد: همچنین سلطه غم و اندوه بر شادی برای مخاطب و کمبود برنامه‌های شاد، اخباری که به اعتماد مخاطب لطمه می‌زند و نتیجه‌اش ریزش مخاطب می‌شود و تبدیل تلویزیون به یک بنگاه اقتصادی اینها گفتمان غالب تلویزیون است و نتیجه این گفتمان است که تلویزیون را بی اثر می‌کند.

بیچرانلو دیگر استاد دانشگاه حاضر در این نشست نیز درباره برنامه «عصر جدید» گفت: تلویزیون در دهه ۸۰ به شدت در رقابت با شبکه‌های اجتماعی و ماهواره بازنده بود اما عصر جدید همانطور که از نامش پیداست عصر جدیدی برای تلویزیون است. این برنامه در نوع خود اثری موفق است و من اگر جای مدیران تلویزیون بودم از عوامل برنامه تقدیر می‌کردم. با این حال اینجا یک مکان آکادمیک است و ما هم باید به صورت علمی و آکادمیک به نقد برنامه بپردازیم.

وی در ادامه با نقدی بر این برنامه اظهار کرد: در تلویزیون نوعی سیاست «شتر گاو پلنگ» حاکم است که البته در همه حوزه‌های کشور چنین فرهنگی حاکم است.

احسان علیخانی نیز در بخش ابتدایی این نشست سکوت کرد و با پاسخ کوتاهی به نقدها گفت: فکر می‌کنم همین میزان که ساحت دانشگاه پذیرفته که برنامه را نقد کند ارزشمند است چون بسیاری از آثار هستند که ارزش نگاه کردن هم ندارند.

وی در بخش دیگری گفت: ما احساس کردیم با این برنامه می‌توانیم حال مردم را خوب کنیم. ما حدود ۸ و ۹ است که شبانه روزی کار می‌کنیم اما هنوز یک ریال پول نگرفته‌ام.

در ادامه این نشست سیدبشیر حسینی نیز ابتدا از حضور خود در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سخن گفت و در نقدهای تندی درباره دانشجویان و استادان علوم اجتماعی بیان کرد: چرا استادان ما حرف جدی ندارند؟ من اگر دانشگاهی هستم آمده‌ام تا از مسایل جامعه‌ام حرف بزنم. پز دانشگاهی این شده است که حرف‌های صدتا یه غاز بیان کرد که الان می‌شود گفت و ۱۰ سال دیگر هم می‌شود گفت.

این جلسه از ابتدا تا انتها با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و پرسش و پاسخ دانشجویان با علیخانی و سیدبشیر حسینی در چند نوبت به مجادله کشیده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید