پایان رؤیای ۶۳۰ واگن برای متروی تهران

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۳۱
    کد خبر :530196

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از نامه بانک مرکزی خبر داد که در آن فاینانس خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران از اولویت خارج شده است.

محمدعلی کرونی  با اشاره به آخرین وضعیت ۶۳۰ واگنی که قرار بود به متروی تهران تزریق شود، گفت: مناقصه خرید این ۶۳۰ واگن در ۲۸ شهریور سال ۹۶ برگزار شد که پس از طی مراحل اداری در تاریخ ۸ اسفند همان سال برنده مناقصه مشخص شد، اما ۱۰ ماه بعد و در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ قرارداد ۶۳۰ واگن با برنده مناقصه که واگن سازی تهران و طرف چینی بود، بسته شد.

وی افزود: با توجه به اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس تأمین اعتبار می‌شود، با وضعیت موجود به نظر می‌رسد قطاری از محل این قرارداد به شبکه مترو تهران اضافه نخواهد شد.

کرونی با اشاره به اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از سوی شورای اقتصاد نیز مورد تأیید قرار گرفته اما در اولویت بانک مرکزی قرار ندارد، تصریح کرد: امکان تأمین خط اعتباری برای این واگن‌ها از طریق سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی فنی ایران نیز فراهم نشد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شخص معاون اول رئیس جمهور نیز پیگیر تخصیص اعتبارات برای این واگن‌ها هستند، گفت: با وجود تمامی تلاش‌ها به نظر می‌رسد قرار نیست به این زودی به ناوگان مترو، قطاری از محل این قرار داد افزوده شود.

وی با اشاره به وضعیت ۱۰ رام قطاری که وعده داده شده بود از بهمن ماه، ماهی یک قطار به ناوگان مترو اضافه شود، خاطرنشان کرد: هنوز یک رام قطار نیز به متروی تهران تزریق نشده و ۱۵ درصد تجهیزات این قطارها همچنان در گمرک خاک می‌خورد.

به گزارش مهر،کرونی درپاسخ به این پرسش که خطوط تازه بهره برداری شده از چه قطارهایی استفاده می‌کنند؟ اظهار داشت: قطارهای رزرو سایر خطوط که برای زمان ایجاد مشکل دپو شده‌اند، به این خطوط منتقل شده و می‌توان گفت در حال حاضر ما با وضعیت شبه بحرانی در بخش واگن روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه طی مدت سپری شده از دوره جدید مدیریت شهری معاونت حمل و نقل اقدامی درخصوص تأمین واگن‌های مترو انجام نداده‌ است و علی رغم تاکید اعضای کمیسیون مبنی بر شروع تولید واگن توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های داخلی همچنان شاهد عدم جدیت در پیگیری این موضوع از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک هستیم حتی قطارهایی که از دوره قبل سفارش داده شده بود و همچنان ۱۵ درصد تجهیزات آنها در گمرک است نیز وارد شبکه نشده است این درحالیست که معاون حمل و نقل از بهمن ماه قول تحویل هرماه یک قطار را داده بودند تبعات این کاستی عملکرد در عدم اقبال شهروندان به مترو قابل مشاهده خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید