بازگشت شیر ایرانی به کشور پس از ۸۰ سال

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۲۶
    کد خبر :529446
شیر ایرانی

باغ وحش ارم تهران ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه میزبان جشن بازگشت شیر ایرانی به کشور خواهد بود.

ایمان معماریان دامپزشک باغ وحش ارم تهران گفت: زیرگونه‌های مختلفی از شیر در دنیا وجود دارد که همه این زیرگونه‌ها در قاره آفریقاست به غیر از یک زیرگونه که در قاره آسیا بوده و هنوز هم هست. این زیرگونه Panthera leo persica یا همان شیر ایرانی خودمان است که متأسفانه آخرین بار هشتاد سال پیش در ایران دیده شده است و بعد از آن هم در طبیعت ایران منقرض شده است.

معماریان تصریح کرد: در حال حاضر از تمام زیستگاه‌های قدیمی‌اش فقط یک بخش خیلی کوچک در ایالت گجرات هندوستان در جنگل گیر وجود دارد و در بقیه زیستگاه‌های طبیعی از جمله در ایران به طور کامل از بین رفته است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه در ایران منقرض شده هندی‌ها بیشتر آن را به عنوان Indian Lion یا شیر هندی و اروپایی‌ها آن را بیشتر به نام Asiatic Lion یا شیر آسیایی می‌شناسند ولی کماکان نام علمی زیرگونه این حیوان Panthera leo persica است که همان شیر ایرانی خودمان است.

دامپزشک باغ وحش ارم یادآور شد: از قبل از انقلاب و بعد از اینکه این شیر در طبیعت ایران منقرض شد خیلی تلاش‌ها انجام شد تا شیر ایرانی را برگردانند و حتی مکان‌هایی را برای آن در نظر می‌گیرند اما موفق نمی‌شوند. به علت اینکه هندی‌ها حاضر نبودند به ایران بدهند یا مثلاً می‌خواستند با یوزپلنگ و مانند آن معامله کنند که امکان‌پذیر نبود.

معماریان افزود: بعد از انقلاب هم تلاش‌ها ادامه پیدا می‌کند. خیلی تلاش می‌شود که شیر ایرانی را به ایران برگردانند و هر بار با مشکلات متعددی چه داخلی و چه خارجی این اتفاق نمی‌افتد و موفق نمی‌شوند که شیر ایرانی را برگردانند.

وی اعلام کرد: از حدود ۶ سال پیش باغ وحش ارم تهران تلاش کرد برای آنکه بتواند شیر ایرانی را حداقل به باغ وحش برگرداند. در این راستا درخواستمان را به اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا دادیم و بعد از آن جایگاهی با استانداردهای کامل اروپایی ساختیم و خیلی هم سعی کردیم که این جایگاه استاندارد باشد.

دامپزشک باغ وحش ارم افزود: چندین بار از اروپا آمدند و بازدید کردند و اصلاحات خیلی کاملی روی جایگاه انجام شد و الان شاید یکی از بهترین جایگاه‌های موجود شیر در سراسر دنیا باشد و کاملاً مورد تأیید قرار گرفته است.

معماریان تاکید کرد: بعد از آن موفق شدیم که نامزد عضویت در اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا هم بشویم. علاوه بر آن مدیریت برنامه‌ریزی شیر ایرانی را کسب کردیم. برنامه تکثیر گونه‌های در خطر انقراض در باغ‌وحش‌های تحت نظر اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا توصیه کرد که دو شیر، شامل یک شیر نر از انگلستان و یک شیر ماده از ایرلند، به باغ وحش ارم تهران بیایند.

وی افزود: حتی بعد از این توصیه هم مشکلات متعدد خارجی و داخلی داشتیم. سنگ‌اندازی‌های خیلی می‌شد تا این اتفاق صورت نگیرد. متأسفانه تحریم‌های آمریکا هم باعث شد چند بار این نقل و انتقال عقب بیافتد و حتی بگویند که ممکن است نتوانیم شیر را بفرستیم. نامه‌نگاری‌های مکرری انجام شد و پیگیری‌های زیادی کردیم و از طرف اتحادیه اروپا هم مطرح شد که این نقل و انتقال مالی نیست و حتماً باید انجام شود. در نهایت موفق شدیم و این مهم را انجام دهیم.

دامپزشک باغ وحش ارم در پایان گفت: به این ترتیب شیر ایرانی بعد از انقراض حدود ۸۰ ساله به ایران بر می‌گردد و مهم‌ترین نکته‌ای که این بازگشت شیر به ایران خواهد داشت این است که مردم ایران می‌توانند این‌گونه بسیار باارزش را بشناسند. هر کشوری یکی از گونه‌های حیات وحش خود را به عنوان نماد کشورش انتخاب می‌کند و مدت‌ها شیر نماد کشور ما بوده است. کارهایی که در دوره قاجار انجام دادیم باعث شد این حیوان در طبیعت کشورمان منقرض شود. حالا ما نمادهای جدیدی مثل یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی داریم اما مردم ما حالا می‌توانند با دیدن ابهت و شکوه و زیبایی این شیر ایرانی در کشورمان ایران متوجه شوند که این حیوانات چقدر با ارزشمند و چقدر بد است که از دستشان بدهیم و چقدر مهم است که نمادهای جدیدمان، گربه‌سانان بزرگی مثل یوزپلنگ و پلنگ ایرانی را حفظ کنیم.

به این ترتیب باغ وحش ارم تهران ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه میزبان جشن بازگشت شیر ایرانی به کشور خواهد بود و بلیت باغ وحش نیز به همین مناسبت برای همه نیم‌بها محاسبه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید