دادستان کل کشور تاکید کرد

ضرورت ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۴۷
    کد خبر :529390
قاچاقچیان مواد مخدر

دادستان کل کشور بر ضرورت ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در همایش دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان‌های سراسر کشور که ظهر امروز در مجموعه تلاش برگزار شد، گفت: از زمانی که استکبار جهانی پایش به کشور افغانستان باز شد آمار تولید و صدور مواد مخدر به شدت بالا رفت و تنها همین یک مورد کافی است تا بدانیم که استکبار جهانی پشت پرده مواد مخدر در کشور است و ادعای آنان در مورد مبارزه با مواد مخدر همانند ادعایی است که در مورد حقوق بشر دارند اما در عمل هیچ اقدام مثبتی انجام نداده و اتفاقاً سبب تشدید آن شدند.

وی با بیان اینکه در موضع گیری‌های سیاسی استکبار آنچه که مطرح می‌شود تنها پول و سرمایه است گفت: در مقابل این افراد کسانی هستند که برای نابودی این بلای خانمان سوز با جان و دل تلاش می‌کنند. اگر تمام کشورها اراده‌ای جدی برای مبارزه با مواد مخدر را داشتند و دفتر واحدی در این زمینه وجود داشت قطعاً ما شاهد گسترش اینچنینی مواد مخدر نبودیم.

وی با انتقاد از توجه کشورهای استکبار به مسئله پول و سرمایه اظهار کرد: آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که پول سعودی‌ها برایشان مهم است و در ازای همین پول نیز در مقابل جنایات سعودی‌ها هیچ واکنشی ندارند. جامعه جهانی نیز در برابر جنایات آل سعود و قتل یک خبرنگار دو تابعیتی و ده‌ها جنایت در یمن و دیگر کشورها سکوت کرد. بنابراین انتظار زیادی است که از این افراد توقع داشته باشیم تا بخواهند در مبارزه با مواد مخدر و این پدیده شوم به ما کمک کرده و اقدامی عملی انجام دهند. مبارزه با مواد مخدر تنها مربوط به خود ماست.

دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت افزایش هم افزایی میان دستگاه‌های مختلف در مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: قاچاقچیان در لایه‌های مختلف در مراکز گوناگون حضور دارند و الان کسی که مواد را در خیابان‌ها توزیع می‌کند تا آن کسی که پشت پرده تولید قرار دارد همه مانند اختاپوسی هستند که از یک مرکز هدایت می‌شوند بنابراین باید تمام شاخه‌ها و ریشه‌ها را تعقیب و قطع کنیم تا دوباره از جای دیگر سر بر نیاورد.

دادستان کل کشور با اشاره به برخی کم کاری‌ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: باید متناسب با برنامه‌های اختاپوسی قاچاقچیان حرکت کنیم. البته صحبت من معنایش این نیست که در حوزه مبارزه با مواد مخدر کاری نشده بلکه باید تلاش‌هایمان را بیشتر کنیم تا اقدامات‌مان به منزله سدی در برابر این بلا و پدیده شوم و خانمان سوز باشد.

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی در حوزه مواد مخدر و پیامدهای آن گفت: روز به روز آسیب‌های جدیدتری که ناشی از مواد مخدر است بروز می‌کند که باید همواره با پویایی تمام این آسیب‌ها را شناسایی کرد و اقدامات انجام شده محدود به یک بازه زمانی نباشد.

منتظری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت مبارزه با قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان اظهار کرد: باید کمر قاچاقچیان دانه درشت مواد مخدر را بشکنیم. چرا که رحم کردن به قاچاقچیان مواد مخدر ظلم به جامعه است. فردی که با قاچاق مواد مخدر به جامعه لطمه می‌زند هر چه خانواده‌اش هم اشک بریزد و التماس کند نباید بر جرمش چشم پوشی کنیم. این خانواده‌ها باید بدانند که برای چه کسی اشک می‌ریزند. کسی که چندین خانواده را متلاشی کرده و ده‌ها و یا حتی صدها نفر را به خاک سیاه نشانده است. آن وقت چطور می‌توان انتظار داشت که به چنین فردی رحم شود. آنها برای پر کردن جیب‌شان به هیچ فردی رحم نکردند. بنابراین لایق و چشم پوشی نیستند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اقدام نمایندگان مجلس در تغییر مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، خاطرنشان کرد: افرادی آمدند و برای دفاع از این افراد مجازات اعدام را محدود کردند البته بنده هم خیلی به اعدام به عنوان یک وسیله تنبیهی نگاه نمی‌کنم اما معتقدم باید جلوی اینها را در مرزها بست و از نظر ارتباطات سیاسی و بین‌المللی نیز کاری کرد تا این بلای خانمان سوز به حداقل برسد.

منتظری با اشاره به گردش مالی قاچاقچیان و درآمدهای آنان اظهار کرد: قاچاقچیان مواد مخدر باید از نظر مالی در مضیقه قرار بگیرند. باید ضربه‌های سنگینی به اموال آنها وارد شود و به این موضوع نیز توجه داشته باشید که آنان سعی می‌کنند تا ردپای مالی از خودشان بر جای نگذارند و این دستگاه‌های متولی در مبارزه با مواد مخدر و اطلاعات هستند که باید در شناسایی اموال و دارایی این قاچاقچیان پیش دستانه عمل کنند.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه از هر راهکاری برای ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان استفاده می‌کنند، گفت: اگر مالی از افراد کشف می‌شود باید در حفظ آن نیز توجه شود و تا زمان روشن شدن وضعیت چگونگی محل درآمد آن باید نسبت به نگهداری از آن هشیار بود اما اگر این مال از راه تعرض به بیت‌المال بود باید به بیت‌المال باز گردد.

وی افزود: در همین راستا باید شرایط نگهداری از این اموال نیز وجود داشته باشد و به دقت از آن نگهداری شود تا از بین نرود و به درستی به جای خود باز گردد. این اموال مانند یک امانت است و تا زمانی که حکم قطعی در مورد آن نیاید باید به خوبی از آن نگهداری شود.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر باید به گونه‌ای باشد که پس از خروج از محل دیگر دسترسی به مواد مخدر برای افراد وجود نداشته باشد و تمایلی هم به مصرف دوباره نداشته باشند گفت: نباید یک فرد را سه ماه نگهداری کرد و بعد که سرحال شد دوباره به جامعه بازگردد و دوباره به سمت مواد مخدر برود. برخی از کمپ‌های ترک اعتیاد تجربیات خوبی برای پاک کردن سموم و مواد مخدر از مراجعه کنندگان‌شان داشتند که باید از تجربه آنان استفاده کرد.

وی در پایان به ضرورت بهره‌مندی از مشارکت مردمی در مبارزه با مواد مخدر نیز تاکید کرد و گفت: نباید همه چیز را دولتی و حکومتی ببینیم و باید از ظرفیت مردم هم استفاده کرد. این مردم که همواره پای دولت و حکومت بوده‌اند قطعاً می‌توانند کمک فراوانی به ما بکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید