کدام صنایع بورسی پتانسیل رشد بیشتری دارند؟

    کد خبر :529117
صنایع بورسی

در حال حاضر انتظار هست که صنایع داخلی بیشتر رشد کنند مخصوصا گروه خودرویی‌ها، بانکی‌ها، غذایی‌ها، گروه لاستیکی‌ها و گروه شوینده‌ها به مسیر افزایشی خود ادامه دهند.

مهدی میرزایی، در خصوص تاثیر پایان معافیت‌های نفتی ایران بر بازار سرمایه گفت: بازار نسبت به اینکه این تحریم‌ها می‌تواند فلج کننده باشد نگران است اما تجربه گذشته ما در تحریم‌های سال ۹۲ نشان داده است با توجه به اینکه بعضی از کشورها به نفت ایران احتیاج زیادی دارند و همچنین خارج کردن نفت ایران از مدار، باعث جهش قیمت نفت می‌شود و این امر باعث می‌شود که فشار هزینه‌ای بر کشورهای مانند چین، ژاپن و کره که وارد کننده نفت هستند وارد شود.

وی افزود: احتمالا این کشورها در برابر این تحریم مقاومت نشان می‌دهند. به نظر من کشور آمریکا قادر به انجام این کار نخواهد بود و ما می‌توانیم به وسیله متحدان منطقه‌ای خود نفت را با واسطه به فروش برسانیم.

میرزایی همچنین اضافه کرد: اگر ما بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت فروش داشته باشیم می‌توان گفت که نیازهای ارزی تا حدی که بتوان دوام آورد رفع می‌شود، بنابراین بازار نباید نگران این مساله باشد.

وی در مقایسه بازدهی بورس با دلار و سکه در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: از حدود یک ماه پیش زمانی که شاخص ۱۷۰ هزار بود ما همراه با رسانه‌های جمعی در بازار سهام این پیشنهاد را مطرح کردیم که هشتگی را به نام بورس ارزان ترند کنیم.

وی در ادامه گفت: بازار سهام در حال حاضر ارزان‌ترین دارایی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود اما چون ریسک‌های خاص خود را دارد مردم خیلی راغب به سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیستند به این دلیل که یک کار حرفه‌ای است.

او همچنین اضافه کرد: از مسائل دیگری که وجود دارد این است که در سال ۹۲ فضای مجازی مانند امروز وجود نداشت که عده‌ای مانند امروز مقاومت کنند. در حال حاضر بازار بورس ارزان است و من احساس می‌کنم این بازار قابلیت این را دارد که تا حدود ۲۶۰ یا حتی ۳۲۰ واحد بالا برود.

میرزایی در خصوص وضعیت بورس در سال جاری در مقایسه با دلار و سکه گفت: با توجه به عقب ماندن بورس از تورم به نظر می‌رسد که بازار سهام جذاب‌تر باشد اما بازار سکه نیز می‌تواند در دو یا سه ماه آینده رالی صعودی را شروع کند، چون به نظر من قیمت انس جهانی می‌تواند در دو یا سه ماه دیگر از اصلاح زمانی چند ساله خارج شود و روند بگیرد.

میرزایی افزود: بازار سکه هم می‌تواند جذاب باشد اما اکنون زمان آن نیست. در زمانی که بازار سهام می‌تواند بالا رود به احتمال زیاد بازار سکه و دلار درجا خواهند زد.

وی در پیش‌بینی خود از وضعیت بورس و دلار و متاثرترین نماد در سال جاری گفت: سیکل‌هایی در بازار سهام وجود دارد که ابتدا چهار گروه اول بازار یعنی معدنی‌‌ها، فلزی‌ها، نفتی‌ها و پتروشیمی‌ها حرکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: تعدادی صنایع داخلی وجود دارند که زمانی که دلار رشد می‌کند، جهشی ندارند و زمانی که دلار به بالاترین حد می‌رسد سهام‌های نفتی، فلزی و پتروشیمی جهشی نخواهند داشت و صنایع داخلی رشد می‌کنند. این یک سیکلی است که دائما متناوب است و در بازار ایجاد می‌شود.

میرزایی همچنین افزود: در حال حاضر انتظار هست که صنایع داخلی بیشتر رشد کنند مخصوصا گروه خودرویی‌ها، بانکی‌ها، غذایی‌ها، گروه لاستیکی‌ها و گروه شوینده‌ها به مسیر افزایشی خود ادامه دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: درباره سهام‌های صادراتی دو مساله نگران کننده وجود دارد. یکی اینکه بابت تحریم‌ها ما هزینه‌های وحشتناکی را متقبل شده‌ایم و از شش ماه دوم سال اثرات این تحریم‌ها قطعا محسوس خواهد بود و احتمالا با یک رکود اقتصادی در جهان مواجه هستیم و به نظر من صنایع داخلی در سیکل بعدی بازار رشد بیشتری نسبت به صنایع خارجی خواهند داشت.

توصیه میرزایی به تازه واردان بورس این است که این دسته از سهامداران سهم‌هایی را انتخاب کنند که ریسک پایین و تقسیم سود بالایی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید