انتقاد از حضور دولت در تأمین اجتماعی

    کد خبر :528970
تأمین اجتماعی

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی و کارفرمایان ایران نسبت به عدم حضور شرکای اجتماعی در واگذاری شستا انتقاد کرد و گفت: این منابع باید به شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی واگذار شود.

عطاریان، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی و کارفرمایان ایران در همایش تأمین اجتماعی، کسب و کارهای نوین و رونق تولید با بیان اینکه نمی‌دانم کارگران و کارفرمایان و بیمه شدگان در شرایطی که از هر طرف گرفتارند باید چه کنند؟ گفت: خود سازمان تأمین اجتماعی را چرا از دست شرکای اجتماعی خارج کردند؟ این در حالی است که همه موافق بازگشت تأمین اجتماعی به دست شرکای اجتماعی هستند. حتی زمانی که با وزرا هیأت دولت صحبت می‌کنیم آن‌ها نیز موافق‌اند که این مسئله باید محقق شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز در بودجه اعلام شد که یک سوم پول درمان را باید به حساب بودجه کشور بپردازند، اظهار کرد: در حال حاضر با تمام تلاش‌ها و رفت و آمدهایی که به شورای نگهبان داشتیم این مسئله تصویب شد اما خوشبختانه اجرا نشده است.

عطاردیان با انتقاد از اینکه در روند واگذاری شستا نیز شرکای اجتماعی حضور ندارند، تصریح کرد: این حق بیمه شدگان است و آن‌ها باید حق‌شان را بگیرند. نباید به وضع موجود قناعت کنند چرا که حق‌شان بیشتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سرپرست سازمان تأمین اجتماعی برای عدم ملاقات ایشان نیز گفت: نباید فراموش کرد که برای رونق تولید، سرمایه لازم است تا در این زمینه مسیر سازی شود و موانع برای تولید از بین برود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی و کارفرمایان ایران ادامه داد: این وضع قابل دوام نیست و مملکت جز به دست مردم نجات پیدا نمی‌کند. اگر دولت در برخی از امور با سختی‌هایی روبرو است باید کمک مردم را بخواهد. اگر تولید ایجاد شود همین افراد سرکار می‌آیند و لازم نیست به آن‌ها یارانه پرداخت شود. این در حالی است که فعالان کارگری و کارفرمایی در این مورد تلاش می‌کنند اما دست‌شان به جایی نمی‌رسد.

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی در حوزه کار نیز ادامه داد: ایران نیز در این کنفرانس حضور خواهد داشت اما برخلاف قانون که دولت باید هزینه حضور این هیأت را بپردازد، دولت این کار را انجام نمی‌دهد، این در حالی است که در این کنفرانس مسائل مهمی مطرح خواهد شد. مسئله تحریم یک مشکل جهانی است و می‌شود آن را در این کنفرانس بین‌المللی به چالش کشید. اگرچه این کنفرانس محلی برای رسیدگی به مسئله تحریم نیست اما چون این اقدام روابط کار را تحت تأثیر قرار داده است کسی که این وضع را ایجاد کرده باید در مراجع بین‌المللی پاسخگو باشد و حضور ایران در این کنفرانس این هدف را محقق می‌کند.

عطاردیان در ادامه با بیان اینکه دنیا به سمت تعیین آینده کار حرکت می‌کند، ادامه داد: بر اساس بسیاری از برنامه‌های آتی، کارگران بیشتر از کارفرمایان درآمد خواهند داشت و حتی در حال حاضر در اروپا نیز بسیاری از تکنسین‌ها بیشتر از مهندسان درآمد دارند.

وی با بیان اینکه ۹۱ درصد پول تأمین اجتماعی را خود افراد تحت پوشش تأمین می‌کنند، گفت: تنها ۹ درصد این پول را دولت می‌دهد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی و کارفرمایان ایران با بیان اینکه تا زمانی که شورای عالی وجود داشت تأمین اجتماعی نیز با مشکل روبرو نبود، ادامه داد: اگر تأمین اجتماعی ورشکست شود با بحران اجتماعی روبرو می‌شویم. اگر تأمین اجتماعی قصد سرمایه‌گذاری دارد باید در بخش تولید سرمایه‌گذاری کند و یک بنگاه اقتصادی باید بیشتر از سود بانکی پول تولید کند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این همایش صادقی، رئیس کانون پیشکسوتان کارگری نیز با بیان اینکه تأمین اجتماعی در حوزه مطالبات خود باید به گونه‌ای رفتار کند که حقوق کسی تضعیف نشود، گفت: رونق تولید و کسب و کارهای جدید لازم و ملزوم یکدیگر هستند و تا زمانی که رونق تولید ایجاد نشود کسب و کارهای جدید نیز بوجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: اگر با انصاف نگاه کنیم و نه با نگاه قهری باید از کسانی که دنبال مطالبات تأمین اجتماعی هستند، تقدیر کنیم. چرا که می‌خواهند این موضوع را برای دولت برجسته کنند که موتور محرکه هر نظام اقتصادی تأمین اجتماعی است.

صادقی ادامه داد: بدون تأمین اجتماعی مؤثر برای همه شاغلان و بیکاران نمی‌توان نظام کسب و کارهای نوین را راه انداخت. ما در این حوزه عقب هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید