آیا روزه داری روی بیمارهای چشمی اثر بد دارد؟

    کد خبر :528864
روزه داری

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: روزه داری تاثیری در پیشرفت اغلب بیماری های چشم مانند خشکی چشم، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و بیماری های شبکیه ندارد.

دکتر محمدعلی جوادی روز دوشنبه افزود: مطالعات انجام شده در ایران و کشورهای اسلامی نشان می دهد که روزه داری به هیچ وجه تاثیر سویی در اغلب بیماری های چشمی ندارد.
به گفته این چشم پزشک، فقط افراد مبتلا به آب سیاه پیشرفته که جهت کنترل بیماری خود باید از قرص استفاده کنند، نمی توانند روزه بگیرند ولی اکثر افراد مبتلا به سایر بیماری های چشمی، طبق روال عادی می توانند روزه خود را بگیرند و نباید نگران تشدید بیماری خود باشند.
وی اظهار داشت: برخی افراد اعلام می کنند که در ساعات غروب دچار تاری دید می شوند، که این موضوع اغلب اوقات در اثر کمبود اشک می باشد و ارتباطی با گرسنگی یا تشنگی ناشی از روزه داری ندارد. در پاره ای موارد ممکن است کاهش قند خون باعث تاری دید شود ولی هیچ مطالعه ای این موضوع را ثابت نکرده است.
جوادی اظهار داشت: برخی افراد می پرسند که آیا روزه داری سبب پیشرفت شماره چشم به خصوص نزدیک بینی می شود، که باید پاسخ داد به هیچ وجه روزه داری سبب این امر نمی شود. روزه داری اصلا تاثیری در پیشرفت شماره چشم ندارد و پیشرفت نزدیک بینی در دوران بلوغ شدیدتر می شود که همزمانی آن با ماه مبارک رمضان را نباید به روزه داری نسبت داد.
به گزارش بهداشت نیوزاستاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: افرادی که دچار دوربینی یا نزدیک بینی چشم هستند، می تواند روزه بگیرند و هیچ مشکلی برای آنان پیش نمی آید.
وی ادامه داد: افراد دچار خشکی چشم یا کمبود اشک، می پرسند که آیا روزه داری ضرری متوجه آن ها می کند یا خیر؟ پاسخ این سوال منفی است. روزه داری حتی در روزهای بلند سال هم اثر سویی در تشدید این بیماری ندارد.
جوادی گفت: روزه داری سبب بدتر شدن خشکی چشم، یا پیشرفت آن نمی شود و ایجاد خشکی چشم ارتباطی با روزه داری ندارد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: روزه داری همچنین سبب پیشرفت آب مروارید نمی شود.
وی در پاسخ این سوال که آیا احتمال پارگی شبکیه با روزه داری بیشتر می شود یا خیر؟ جواب داد: روزه داری اثر سویی بر نازکی شبکیه نداشته و شانس پارگی شبکیه را افزایش نمی دهد.
جوادی ادامه داد: افراد مبتلا به آب سیاه (گلوکوم) به 2 گروه تقسیم می شوند، افرادی که بیماری آن ها با قطره های چشمی کنترل می شود که مشکلی نداشته و مانند افراد سالم می توانند روزه بگیرند و روزه داری باعث پیشرفت بیماری گلوکوم در آنان نمی شود.
وی اظهار داشت: تنها گروه معدودی از مبتلایان به آب سیاه که باید جهت کنترل فشار چشم هر شش ساعت یک بار قرص مصرف کنند نمی توانند روزه بگیرند.
جوادی ادامه داد: مسئله مهم دیگر موضوع دیابت و روزه داری می باشد. یکی از عوارض مهم دیابت صدمه شبکیه در اثر دیابت می باشد. روزه داری به شرطی که باعث اختلال در کنترل قند خون نشود سبب تشدید ضایعات شبکیه نخواهد شد. افراد مبتلا به دیابت در زمینه روزه داری باید نظر پزشکان متخصص غدد یا داخلی را جویا شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید