عبور ناوشکن های آمریکایی از تنگه تایوان، تنش با چین را افزایش داد

    کد خبر :528645
ناوشکن های آمریکایی

ارتش آمریکا در میانه تنش های واشنگتن و پکن پیرامون موضوع های مختلف از جمله حمایت تسلیحاتی کاخ سفید از تایوان اعلام کرد که دو ناوشکن این کشور از تنگه تایوان عبور کرده اند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، ارتش آمریکا همزمان با افزایش تحرکات دریایی خود از طریق تنگه تایوان که با مخالفت چین همراه بوده، اعلام کرد که 2 ناوشکن خود را از این آبراه عبور داده است.
این اقدام می تواند افزایش تنش میان روابط آمریکا با چین را در پی داشته باشد، اما در طرف دیگر از نگاه تایوان نوعی حمایت واشنگتن به شمار می آید.
تایوان یکی از موضوع های تنش های فزاینده میان واشنگتن و پکن است که در حال حاضر نیز درگیر تنش های تجاری، تحریم های آمریکا و افزایش حضور ارتش چین در دریای جنوبی چین هستند.
تنگه تایوان با 180 کیلومتر عرض، این جزیره را از خاک اصلی چین جدا می کند. آمریکا روابط رسمی با تایوان ندارد اما پشتیبان اصلی استقلال این جزیره از چین و حامی تسلیحاتی آن است.
جمعه گذشته نیز فروش تسلیحات آمریکا به تایوان واکنش چین را در پی داشت که در بیانیه ای آن را غیرقابل تحمل و خلاف «اصل چین واحد» توصیف کرد.
این بیانیه در زمانی منتشر شد که تایوان در حال برگزاری رزمایش شبیه سازی رایانه ای «هان کوانگ» است که با هدف آمادگی برای مقابله با حملات ارتش چین برگزار شده است. این رزمایش از روز دوشنبه به مدت 5 روز شروع شده و افسران آن را نظارت کرده اند.
اواخر ماه آینده میلادی نیز تایوان یک رزمایش شبه جنگی دیگر برگزار خواهد کرد.
در همین حال به رغم مخالفت های فراوان چین، آمریکا اعلام کرده است که برای فروش فناوری های حفاظتی و آموزش خلبانان تایوانی جنگنده های اف 16 ، به توافق رسیده است.
روزنامه اس سی هنگ کنگ نوشت دولت آمریکا همچنین در حال بررسی فروش تسلیحاتی بزرگ شامل محموله ای 66 فروند از جنگنده های اف 16 به تایوان است.
تایوان می گوید قصد دارد توان نظامی خود را در برابر تهدیدهای ارتش چین افزایش دهد. برنامه تمرینی و حفاظتی فنی که آمریکا در اختیار این جزیره قرار می دهد 500 میلیون دلار ارزش دارد.
فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان در چهار دهه گذشته همواره بزرگترین اختلاف میان این کشور و چین بوده است و به رغم اعتراضات پکن، این فروش ها ادامه یافته است.
از سال 2017 میلادی این سومین بار است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بسته تسلیحاتی به تایوان می فروشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید