اما و اگرهای برگزاری رویدادی با رنگ و بوی سند ۲۰۳۰

    کد خبر :528181
روز جهانی دختران در ICT

هفته گذشته رویدادی بین المللی با مضمون توانمندسازی زنان در فناوری های نوین در تهران توسط وزارت ارتباطات برگزار شد که مهم ترین اهداف آن، توسعه دستیابی به اهداف سند ۲۰۳۰ بوده است.

گروه جامعه: ۵ شنبه هفته گذشته (۵ اردیبهشت) رویدادی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران برگزار می‌شود که می‌توان گفت عبور از خط قرمزهای نظام را نشانه می‌گیرد. رویدادی که با عنوان ارائه الگوی ایرانی- اسلامی و به بهانه توانمندسازی زنان و دختران در حوزه فناوری‌های نوین برگزار شد اما نه تنهایی رنگ و بویی از الگوهای متناسب با اسلام و ایران نداشت بلکه از تلاش برخی دستگاه‌ها برای تحقق اهداف مخالف با کشور نیز حکایت داشت.

رویداد «روز جهانی دختران در ICT» که در باغ کتاب تهران و همزمان در ۱۷۱ کشور جهان با هدف توسعه فعالیت زنان در حوزه استارت‌آپ های مرتبط با فناوری اطلاعات برگزار شد و هدف جهانی آن نیز بر اساس سیاست‌های توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) بود. یکی از ویژگی‌های این برنامه نیز بررسی ظرفیت‌های … در راستای عدالت جنسیتی و عدالت آموزشی بود.

به طوری که در اسناد بین‌المللی مربوط به این رویداد، دستیابی به تساوی و عدالت جنسیتی دیجیتالی در جهت اهداف توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) یونسکو عنوان شده است. یونسکو نیز در وب سایت خود و در حمایت از این رویداد اعلام کرد: «یونسکو برای دستیابی به اهداف توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) در موضوع جنسیت و آموزش عالی پایبند و متعهد می‌ماند تا جهان را با مفاد توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) به دنیای بهتری تبدیل کند.»

انتقاد رهبر انقلاب بر ترویج «برابری جنسیتی»

سارا سام خوانی مدیر توسعه سازمانی شرکت ارتباط فردا و به عنوان یکی از زنان موفق عرصه فناوری اطلاعات نیز در سخنرانی در این رویداد با اشاره بر موضوع عدالت جنسیتی در حوزه فناوری‌های نوین گفت: جامعه‌ای که عدالت جنسیتی داشته باشد جامعه بهتر و متوازن‌تری است. ما در حوزه منابع انسانی و رفتار سازمانی تفکیک دقیقی در حوزه‌های مهارت‌های نرم و سخت داریم که هر دو باید آموزش داده شوند ولی آنچه افراد را در فضای کار متمایز می‌کند فقط مهارت نیست بلکه مهارت‌های نرم است و باید ۳۰ تا ۴۰ درصد مناصب دولتی به زنان اختصاص داده شود.

برگزار کنندگان و سخنرانان این مراسم در حالی از لزوم تحقق «عدالت جنسیتی» در کشور سخن گفتند که مقام معظم رهبری بارها «برابری جنسی زن و مرد» را از جمله حرف‌های کاملاً غلط غرب خواندند و تاکید کرده اند: برابری همیشه به معنای عدالت نیست، عدالت همیشه حق است، اما برابری گاه «حق» است و گاه «باطل».

ایشان عدالت جنسیتی در اسلام را به معنای محترم و مورد تعرض قرار نگرفتن زن و جلوگیری از اعمال خشونت علیه زنان در خانواده دانستند و تأکید کردند: برای فهم آنکه چه چیزی خشونت هست یا نیست باید از منطق و فکر اسلامی استفاده شود نه از تعالیم غرب.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین زمینه به تکرار عنوان «عدالت جنسیتی» در سخنان غربی‌ها و افراد مقلّد غرب اشاره و این سوال را مطرح کردند: این چه عدالتی است که بر اساس آمارهای خودشان، بیشترین میزان تجاوز جنسی با اِعمال زور و خشونت و همچنین بیشترین خشونت علیه زنان به‌دست مردان در خانواده‌ها در اروپا و آمریکا انجام می‌شود؟

اجرای سند ۲۰۳۰ در حوزه زنان ادامه دارد؟

در ادامه این همایش نیز محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و تعدادی از زنان کارآفرین در این حوزه سخنرانی کردند که نمی‌توان وجود ریشه‌های حرکت در راستای سند ۲۰۳۰ در سخنان آن‌ها را نادیده گرفت و این امر زمانی حساس‌تر می‌شود که در هنگام سخنرانی وزیر ارتباطات خبرنگاران اجازه حضور در مراسم را نداشتند.

برگزاری رویدادی که در سطح بین‌المللی توسط اتحادیه جهانی مخابرات در ۱۷۱ کشور و در راستای توسعه پایا (سند ۲۰۳۰) در مرکزی ترین نقطه کشور به پا می‌شود؛ بدیهی است که نیاز به برخی ملزومات اولیه ازجمله هم سویی با اهداف و سیاست کشور دارد. این در حالی است که پس از داغ شدن بحث اجرایی شدن سند ۲۰۳۰، رهبر معظم انقلاب به طور جدی با اجرای آن مخالفت کرده و تمامی دستگاه‌ها را ملزم به منع اجرای آن کردند.

مقام معظم رهبری در سخنان خود با انتقاد شدید در خصوص پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است.

خبرگزاری مهر؛حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

این در حالی است که چندی پیش نیز جهرمی در اجلاس سران اطلاعاتی که در ژنو برگزار شد، در بخشی از سخنان خود از تلاش وزارت خانه متبوعش برای دستیابی به اهداف ۱۶ و ۱۷ سند ۲۰۳۰ سخن گفت و این امر واکنش‌های بسیاری را نیز به دنبال داشت. حال برگزاری همایشی با پشتوانه تحقق اهداف هفده گانه سند ۲۰۳۰ را می‌توان به عنوان دومین تلاش جهرمی برای ادامه اجرای این سند به شمار آورد.

با نگاهی سطحی به اطلاعات اولیه برگزاری این رویداد، حرکت به سمت تحقق اهداف توسعه پایا یا همان سند ۲۰۳۰ کاملاً واضح است؛ این در حالی است که عدم اجرای سند ۲۰۳۰ بارها از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید شده و محتوای آن مخالف با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است. حال سوال اینجا است که چرا رویدادی که از بنیان با خط مشی‌های نظام تناقض دارد در کشور برگزار می‌شود و علاوه بر آن مسئولین اجرایی کشور ازجمله وزیر ارتباطات که این روزها دور از حاشیه هم نبوده است، در این مراسم سخنرانی می‌کند؟ با این تفاسیر نمی‌توان با هیچ ادله‌ای تصور بر بی خبری وزیر ارتباطات از اهداف این رویداد کرد و از سوی دیگر اگر وزیر جوان و مسئولین حوزه زنان از تاکید رویداد روز جهانی دختران در ICT بر عدالت جنسیتی مطلع بوده اند، بحث مفصلی با مضمون مقابله با سیاست‌های کشور گشوده می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید