فوربس: خریداران عمده نفت ایران از تحریم های آمریکا پیروی نمی کنند

    کد خبر :528175
نفت ایران

نشریه ‘فوربس’ در مطلبی نوشت: واشنگتن نمی تواند با تحریم های شدیدتر نفتی، شرکای بزرگ نفتی ایران را مجبور به نخریدن نفت از این کشور کند زیرا چنین موضوعی در نهایت به دستور کار داخلی آمریکا لطمه می زند و در کمترین حالت سبب افزایش بهای نفت می شود.

به گزارش بازتاب، در مطلب این نشریه که به قلم ‘پانوس موردوکوتاس’ استاد اقتصاد دانشگاه ‘ال. آی. یو’ نیویورک و با عنوان ‘تحریم های نفتی ایران؛ چین هنوز آماده رویارویی با آمریکا نیست’ نوشته شده، آمده است: عزم آمریکا برای تحمیل تحریم ها و رساندن صادرات نفت ایران به صفر، چین را مجبور به انتخاب کرده است. چین از جمله کشورهایی است که پیش از این از تحریم نفتی ایران معاف شده بود.

اما پکن در پی رد تمدید معافیت ها، از انتقاد از واشنگتن پرهیز کرد و در سرمقاله ای در روزنامه ‘گلوبال تایمز’ یکی از روزنامه های پرتیراژ چین تلاش کرد منافع خود در خاورمیانه را روشن کند و راه های بالقوه ای که می تواند تلفات بالقوه تحریم ها را کاهش دهد، روشن سازد. در این سرمقاله آمده است: ‘ما فکر می کنیم چین باید منافع و اصول خود را درباره خرید نفت از ملت های خاورمیانه روشن و تلاش کند نابودی منافع ملی چین را کاهش دهد.’

در ادامه مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی تصریح شده است: پکن همچنین در این سرمقاله از قصد خود همراه با اروپایی ها و روس ها برای حفظ روابط خوب با ایران نوشت. در این سرمقاله اضافه شده است، ‘چین باید به طور مشترک از توافق هسته ای ایران با انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه محافظت و همچنین باید روابط دوستانه و همکاری با ایران را حفظ کند’.

ظاهرا چین هنوز برای مقابله با آمریکا آماده نیست. چین حق ژئوپلیتیک و نظامی مناسبی برای انجام این کار را ندارد و زمانبندی آن هم درست نیست، زیرا پکن در حال مذاکرات تجاری با واشنگتن است.

با این حال، ‘تئوپانیس ماتسوپولوس’ تحلیلگر نفتی مستقر در آتن به روشنی توضیح می دهد چین از خروج ایران از بازار جهانی نفت آسیب می بیند.

ماتسوپولوس می گوید: ایالات متحده آمریکا علیه اقتصادهای مهمی مانند چین و اتحادیه اروپا اعلان جنگ اقتصادی می کند و خروج نفت ایران از بازار جهانی انرژی سبب افزایش بهای نفت خام می شود، زیرا حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز از بازار خارج خواهد شد. این امر سبب تسریع تورم اقتصادی در چین می شود و کندی رشد اقتصاد آن را هم سرعت می بخشد.

در همین حال، ماتسوپولوس، اروپایی ها را در این مساله در کنار چین نمی بیند. وی می گوید: کشورهایی که به طور مستقیم با برنامه سرمایه گذاری ‘راه ابریشم جدید’ ارتباط دارند از چین حمایت می کنند. اما اتحادیه اروپا سیاست های مشترک خارجی با چین ندارد. بنابراین دیگر جایی برای همکاری با چین علیه سیاست خارجی قدرتمند و جامع آمریکا باقی نمی ماند.

با این حال، ‘جف یاسیتن’ تحلیلگر ارشد بورس فکر نمی کند که واشنگتن در اجرای کامل تحریم های نفت ایران جدی باشد.

وی افزود: آخرین باری که دولت آمریکا این مساله را مطرح کرد، بیشتر یک تهدید توخالی بود. کاخ سفید هرگز این تهدید را دنبال نکرد و در آخر هم بجای آنکه فشار را بر بزرگترین خریداران نفت ایران بیشتر کند، گفت: فراموشش کنید. من انتظار دارم این بار هم مانند قبل باشد. در واقع این اهداف بیشتر به منظور رسیدن به اهداف سیاسی داخلی مطرح شده نه موارد ژئوپولیتیک.

به گفته یاستین، واشنگتن نمی تواند با تحریم های شدید نفتی، شرکای بزرگ نفتی ایران را وادار به پیروی از آن کند زیرا این امر در نهایت به دستور کار داخلی آمریکا لطمه می زند و در کمترین حالت سبب افزایش بهای نفت می شود.

نشریه فوربس در سال 1917 میلادی توسط یک مهاجر اسکاتلندی به نام ‘برتی چارلز فوربس’ بنا نهاده شد.

فوربس یک مقاله‌ نویس برجسته در زمینه مسائل اقتصادی بود و برای مجله ‘هرست’ قلم می‌زد.

بعد از مرگ فوربس در سال 1954 ‘بروس’ فرزند وی جانشین او شد.

امروزه مجله فوربس هر دو هفته یک بار منتشر و یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان محسوب می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید