هواپیماهایی که بوی مرگ می‌دهند

    کد خبر :527747

جدیدترین یورش هوایی ائتلاف آمریکایی به نیروهای عراقی نشان داد که ملت عراق به ویژه نمایندگان پارلمان این کشور باید هرچه سریعتر تصمیم قاطع و کوبنده ای برای پایان دادن به این حملات اتخاذ کنند.

عراق طی سالیان گذشته در کنار همه مصائب و مشکلاتی که حضور تکفیری‌ها برای مردم این کشور رقم زد؛ شاهد ادامه رفتارها خشونت طلبانه و مزورانه آمریکایی‌ها بوده است.

عراقی‌ها در حالی از یوغ دیکتاتوری صدام خرسند بودند که تبعات اشغال کشورشان از سوی آمریکایی‌ها دامن گیر آنها شد. زمانی که در سال ۲۰۱۱ نظامیان آمریکایی خاک عراق را ترک کردند، مردم این کشور گمان کردند که مشکلاتشان تمام شده است اما واشنگتن که به سادگی نمی‌توانست از عراق غنی از منابع و ثروت دست بردارد با ایجاد داعش دوباره به عراق بازگشت.

به گزارش مهر،علاوه بر تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش شاهد حضور آمریکاییها و افزایش تدریجی آنها در عراق بودیم. علاوه بر حضور تروریست‌های آمریکایی در پایگاه عین الاسد و الحبانیه در الانبار؛ آنها در راستای به اصطلاح جنگ با داعش در پایگاه القیاره در جنوب موصل و سد موصل و شمال آن و منطقه بلد در استان صلاح الدین و التاجی در شمال بغداد و «کی ۹ م» و التون کوبری در کرکوک و نیز برخی پایگاه‌های دیگر در اقلیم کردستان عراق مستقر شدند.

آمریکایی‌ها بر اساس توافق استراتژیکی که با عراق امضا کرده اند در قبال هر گونه یورشی باید از بغداد حمایت می‌کردند اما عملاً هنگامی که داعش در سال ۲۰۱۴ بخش‌های زیادی از این کشور را به اشغال خود درآورد و در آستانه رسیدن به بغداد بود فقط تماشاگر اوضاع بودند و هنگامی که با فتوای مرجعیت دینی و شکل گیری تشکل مردم نهاد حشد شعبی اجازه یورش بیشتر به تکفیری‌ها داده نشد دست به تشکیل ائتلافی نمادین به نام مبارزه با داعش زدند که بیش از آنکه ضد تکفیری‌ها باشد ضد نیروهای عراقی بود.

اما موضوعی که به ویژه از سال ۲۰۱۴ به بعد به عنوان یک پدیده تبدیل شده است بحث حملات به نیروهای عراقی اعم از پلیس و ارتش و حشد شعبی در مناطق مختلف این کشور است. سابقه حملات اشتباهی ائتلاف آمریکایی در عراق قابل توجه است. در جریان عملیات نیروهای عراقی برای آزادسازی موصل، رسانه‌های محلی از کشته شدن ۹۰ فرد و زخمی شدن ۱۰۰ نظامی عراق در نتیجه حمله اشتباهی هوایی آمریکا، خبر دادند.

در جدیدترین تحرک ضد نیروهای امنیتی عراق، هواپیمای آمریکایی، مرکز وابسته به پلیس عراق در جنوب کرکوک را بمباران کرد که در نتیجه آن شماری از نیروهای پلیس عراق کشته و زخمی شدند.‌

آنچه که تقریباً ویژگی مشترک بیشتر این حملات به ظاهر اشتباه می‌باشد، تغییر معادله بر روی زمین به نفع شورشیان و گروه‌های تروریستی پس از وقوع حملات این چنینی بوده است. حمله اشتباهی آمریکایی‌ها اگرچه اشتباه عنوان شده، اما حقیقت آنکه صحنه عملیات‌ها را حداقل در کوتاه مدت به نفع نیروهای داعش تغییر داده بود.

آمریکایی‌ها هر گاه که سرکرده مهم داعش در تنگنا قرار گرفت؛ دست به تحرکاتی از جمله هلی برن زده و یا در مناطقی که تروریست‌ها در محاصره قرار گرفته اند به شیوه‌های گوناگون از جمله حمله به مواضع نیروهای حشد شعبی و امنیتی عراق آنها را از مخمصه نجات داده اند.

داعش در حالی به تازگی از جغرافیای عراق رخت بربسته که ایالات متحده آمریکا به دنبال خالی کردن جای این گروه است. پس از ویرانی‌ها و کشتار عظیمی که داعش در عراق به راه انداخت هم اینک نوبت واشنگتن است که ملت عراق را آماج حملات ددمنشانه خود قرار دهد.

این همسویی که میان شیوه‌های خصمانه علنی و جنایات و طرح‌های پنهان آمریکا وجود دارد بر ادامه طرح آمریکایی‌ها برای ایجاد هرج و مرج ویران کننده‌ای که با آمدن به عراق به راه انداختند، تاکید دارد. آمریکاییها گرچه در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند اما این عقب نشینی ظاهری بود و طرح‌ها آنها به قوت خود باقی است.

به اعتقاد ناظران امور این ضعف سیاسی در عراق است که زمینه را برای حضور نظامی آمریکا فراهم کرده است نه ضعف امنیتی.

به هر حال این حادثه یعنی بمباران مرکز پلیس عراق در جنوب کرکوک مشابه حوادث قبلی نقض کننده حاکمیت عراق و نادیده گرفتن عراقی هاست. این حمله واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

واکنش عراقی‌ها به جدیدترین یورش ائتلاف آمریکایی

ائتلاف الفتح از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواست که موضعی قوی در واکنش به هدف قرار گرفتن نیروهای پلیس در کرکوک از سوی آمریکایی‌ها انجام دهد.

فاضل الفتلاوی نماینده این ائتلاف در پارلمان عراق گفت: «هدف قرار دادن نیروهای پلیس از سوی نیروهای آمریکایی به مثابه تجاوز آشکار است و نیازمند موضع کوبنده و قوی عبدالمهدی در قبال این نیروهای متجاوز است. طرح آمریکا برای هدف قرار دادن نیروهای مسلح عراق با حملات هوایی برنامه ریزی شده وجود دارد. پارلمان باید جلسه فوق العاده برای بررسی این موارد نقض حاکمیت عراق برگزار کند و قانون اخراج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق به شکل کامل و نهایی را تصویب کند».

جنبش عصائب اهل الحق با صدور بیانیه‌ای، اقدام جنگنده‌های آمریکایی در هدف قرار دادن نیروهای عراقی در استان کرکوک که یک کشته و ۲ مجروح برجای گذاشت را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «این اقدام دلیل واضح و آشکاری بر این مسأله است که نیروهای جنگی و رزمی آمریکایی در عراق حضور دارند نه مستشاران و نیروهای فنی. نیروهای آمریکایی بر اساس خواسته خود رفتار می‌کنند نه خواسته فرماندهی عملیات مشترک عراق. سوال اینجا است که در این موارد چه قانونی در خصوص نظامیان آمریکایی اجرا می‌شود قانون عراق یا آمریکا؟».

فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که تحقیقاتی را در خصوص بمباران صورت گرفته توسط جنگنده‌های ائتلاف آمریکا علیه نیروهای عراقی در استان کرکوک واقع در شمال عراق انجام می‌دهد.

«فالح الخزعلی» نماینده پارلمان عراق گفت: «اقدام آمریکایی در کشتن یک پلیس مشابه اقدام آنها در سال ۲۰۱۵ است که ۳۰ سرباز و افسر عراقی را کشتند. اهانت آمریکا به عراق باید پایان داده شود».

آنچه در پایان می‌توان گفت این است که عراقی‌ها به ویژه نمایندگان پارلمان این کشور باید با تصمیم قطعی و فارغ از هر گونه فشار مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی را عراق را تصویب کنند تا به تحقیر و بی حرمتی که آمریکایی‌ها در حق عراقی‌ها روا می‌دارند، پایان دهند به ویژه که آمریکایی‌ها با تحرکات اخیر نشان داده اند که برای ممانعت از مصوبه اخراج نیروهای خود از عراق از هیچ اقدامی فروگذار نیستند و در عین حال از تصمیم عراقی‌ها به ویژه پارلمان این کشور، بسیار بیمناک هستند.

آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از همین تصمیم پارلمان عراق و عراقی‌ها در بیرون کردن نظامیان آمریکایی در هراسند. رسانه صهیونیستی معاریو در گزارشی به این ترس آمریکا اذعان کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید