جدیدترین اخبار
7 اردیبهشت 1398 ساعت 11:32 فرهنگی و هنری کد خبر :527279

کیهان: قماربازی در تلویزیون، تقصیر دولت است

قماربازی در تلویزیون

طی یک سال اخیر، برخی از برنامه‌های زنده و ترکیبی صداوسیما و به ویژه سیما، به سمت قرعه کشی‌ها و مسابقات پیامکی رفتند که رنگ و بوی «قماربازی» و بخت‌آزمایی می‌دهند.

مسابقاتی که به مردم وعده می‌دهند با ارسال پیامک به فلان شماره یا استفاده از فلان اپلی‌کیشن، نامشان در گردونه یک قرعه کشی قرار می‌گیرد و می‌توانند از این طرق به درآمد چند صدمیلیون تومانی دست یابند. متأسفانه شرکت در این نوع قرعه کشی‌ها از اوایل دهه 70 و تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی دولت وقت، بار دیگر در کشورمان پا گرفت.

مسابقات بخت آزمایی که در دوران طاغوت به وفور برگزار می‌شد و ابزاری برای سرگرم کردن مردم تحت ستم و مشغول کردن آنها به رویای پولدار شدن از طریق بردن بلیت در یک قرعه کشی بود، در دوران سازندگی بار دیگر توسط برخی از بانک‌ها به جامعه راه یافت. پس از آن، بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای تولیدی نیز پا به میدان گذاشتند و با وعده خانه، ماشین و جوایز نجومی، مشتری جذب می‌کردند. و حال آن‌که این نوع مسابقات، مردم و به ویژه طبقات محروم را در رویای ثروتمند شدن با شانس و اتفاق فرو می‌برد و مانع بزرگی سد راه کار و تولید بود.
جالب است بدانید که براساس گفته حسنین هیکل، ترویج بخت آزمایی، یکی از توصیه‌های جدی «اصل چهار ترومن» بوده است تا این چنین، فرهنگ کار و تولید ملی، تحت تأثیر قرار گیرد و به وابستگی و فساد دامن زده شود.

اما درحال حاضر، مسئله وقتی نگران‌کننده شد که صداوسیما، به عنوان نهادی که یک «دانشگاه عمومی» لقب یافته و مسئول اصلی ترویج فرهنگ در کشور است نیز به این روش رو آورد. به طوری که طی سال‌های اخیر، به ویژه از اوائل سال 97 حجم بسیار زیاد دعوت از بینندگان برخی از برنامه‌ها برای شرکت در مسابقه و قرعه‌کشی با دادن وعده جوایز چندین میلیونی، یادآور مراسم بلیت بخت‌آزمایی بود. اولین بار برنامه «2018» به تهیه‌کنندگی و با اجرای عادل فردوسی پور به‌طور مفرط، به تبلیغ اینگونه اپلیکیشن‌ها پرداخت و رفته رفته این موج در بسیاری دیگر از برنامه‌ها فراگیر شد.

البته علت عمده بروز این مسئله، مشکلات مالی صداوسیماست که خودش ناشی از این است که دولت، بودجه مصوب صداوسیما را بطور کامل نمی‌پردازد. مدیران رسانه ملی بارها تأکید کرده‌اند که خودشان علاقه چندانی به آنتن فروشی و فضا دادن به اسپانسرها و تبلیغات آنها ندارند، اما کمبود بودجه، آنها را ناچار به کوتاه آمدن در مقابل این مسئله می‌کند. به نظر می‌رسد که با استقلال بودجه صداوسیما، به عنوان تریبون و رسانه رسمی نظام جمهوری اسلامی از دولت، گشایش‌هایی در وضعیت مالی صداوسیما پدید آید.

اما با فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب در انتقاد از این نوع تبلیغات و مسابقات، حجت بر این مدیران تمام شد. از این پس باید انتظار داشت تا مدیریت رسانه ملی و به ویژه معاونت سیما، حامیان مالی و به اصطلاح اسپانسرها را اداره کنند و به ترویج بخت آزمایی «نه» بگویند.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • تولید و توزیع داروی “رانیتیدین” متوقف شد
  • سازمان‌های اطلاعاتی‌آمریکا ازشیوع‌کرونا باخبربودند
  • لندن و پاریس تنها پروازهای اروپایی ایران ایر
  • جزییات مرخصی کارمندان دولت در شرایط کرونا
  • عقب گرد دلار در برابر همتایان جهانی
  • دیوار تحریم‌ها ترک برداشت؟
  • تغییر ساعات کاری و حضور کارکنان آموزش و پرورش
  • لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در دستور کار مجلس
  • احتمال وقوع سیل در تهران، دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش
  • دبیرکل سازمان بهداشت جهانی: کروناویروس را سیاسی نکنید
  • «دورهمی» در آخرین لحظات پخش نشد!
  • علت نارضایتی کاربران از اینترنت گوشی چیست؟
  • وزير نفت، سورن گازسوز ايران خودرو با پيمايش بالا را پسنديد
  • «کرونا» بلای جان ۱۰۰ هزار کارگر پمپ‌بنزین‌
  • عذرخواهی «سعید آقاخانی» از مردم؛ مشکلات مربوط به ما نبود
  • کرونا با ارتش آمریکا چه کرد؟
  • صعود بهای نفت در آستانه نشست اوپک پلاس
  • آمار کرونا در جهان تا ۲۱ فروردین (اینفوگرافیک)
  • چرا صداوسیما به «نون خ» آنتن ندادند؟
  • پامپئو باز هم ژست کمک به ایران حین حمایت از تحریم گرفت
  • ترامپ: ارسال کالای پزشکی به ایران اشکالی ندارد
  • پادشاه و ولیعهد عربستان در قرنطینه
  • قیمت نفت آمریکا به طور ناگهانی ۱۱ درصد جهش کرد
  • بانک مرکزی اروپا به دنبال بسته نجات ۱.۵ تریلیون یورویی است
  • اقتصاد فرانسه ۶ درصدکوچکتر شد
  • فروش نیسان در چین ۴۴.۹ درصد سقوط کرد
  • داوجونز ۷۰۰ واحدجهش کرد وجایگاه ۲۳۰۰۰ واحدی را بازپس گرفت
  • کمالوندی: رونمایی ۱۲۲ دستاورد هسته‌ای به علت کرونا به تعویق افتاد
  • وام یک میلیونی به پولدارها هم می‌رسد!؟
  • گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس از وضعیت جانسون
  • Ad