آیا Nord Stream ۲ در خطر است؟

    کد خبر :527249
Nord Stream ۲

سرگئی لاوروف: بیانیه‌ای که اخیرا توسط سفیر ایالات متحده در برلین، ریچارد گرنل بیان شده است، فقط خواستار تغییر موضع دولت آلمان در برابر منافع خود می‌باشد، که بسیار گستاخانه است.

به گزارش بازتاب، به نقل از وستنیک قفقاز، در هفته‌ای که گذشت، الکسی میلر، رئیس هیئت مدیره گازپروم، با رودیگر وُن فریچ سفیر آلمان در مسکو دیدار کرد. آلمان بزرگترین وارد کننده گاز روسیه است. سال گذشته، گازپروم یک رکورد جدید در زمینه عرضه گاز به آلمان – 58.5 میلیارد متر مکعب ثبت کرد. تا به امروز، بیش از 1080 کیلومتر از خط لوله گاز Nord Stream-2 در بستر دریای بالتیک قرار داده شده است که حدود 44٪ از کل طول آن می‌باشد.

این پروژه شامل ساخت دو خط انتقال گاز با ظرفیت کل 55 میلیارد متر مکعب در سال از روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک است. پایان ساخت این مسیر برای امسال برنامه ریزی شده است. این پروژه توسط شرکت Nord Stream 2 AG اجرا می‌شود که تنها سهامدار آن گازپروم است. شرکای اروپایی – Shell، OMV، Engie، Uniper و Wintershall – متعهد شده‌اند تا به میزان 50٪ در ساخت Nord Stream 2، یعنی هر کدام 950 میلیون یورو هزینه کنند. گازپروم نیز نیمی دیگر از وجوه را فراهم می‎کند – 4.75 میلیارد یورو. کل هزینه پروژه 9.5 میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

با این حال، اخیرا پروژه با مشکلاتی مواجه شده است. روز گذشته، سرگئی لاوروف، رئیس وزارت امور خارجه روسیه، گفت: “آنچه که برای Nord Stream 2 اتفاق می‌افتد به شدت نگران کننده است. کمیسیون اروپا در ابتدا یک قرارداد حقوقی در مورد اینکه پروژه Nord Stream 2 به هیچ وجه نقض دستورالعمل گاز اتحادیه اروپا نمی‌باشد، تنظیم کرد. سپس کمیسیون اروپا همه کار کرد تا در آن اصلاحاتی را انجام دهد که به طور ضمنی قوانینی مربوط به سرمایه گذاری‌های انجام شده، تنظیم کند، یعنی «بند حفظ حقوق موجود» به طور کامل نادیده گرفته شد، اگر چه تا به حال به عنوان یک قانون محکم برای عملیات متمدن اقتصادی در مورد تنظیم فعالیت اقتصادی به نظر می‌رسید. مداخله در اجرای پروژه North Stream – 2 توسط ایالات متحده گستاخانه است. بیانیه‌ای که اخیرا توسط سفیر ایالات متحده در برلین، ریچارد گرنل بیان شده است، فقط خواستار تغییر موضع دولت آلمان در برابر منافع خود می‌باشد. ”

همانطور که Energy Voice در مطلب: آیا Nord Stream 2 در معرض خطر است؟ نوشته است، در ماه فوریه اتحادیه اروپا اصلاحیه‌ای به دستورالعمل گاز وارد کرد تا دامنه آن را به خطوط لوله‌ای که از کشورهای ثالث به اتحادیه اروپا می‌رسند، گسترش دد. این پیشنهاد در درجه اول “جریان نورد 2” هدف قرار گرفته است، که تحت آن گاز روسیه، با دور زدن اوکراین و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق به آلمان خواهد رسید. انتظار می‌رود که این دستورالعمل اصلاحیه در ماه ژوئیه اجرایی شود و خطوط لوله گازی که به اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از بلوک می‌رسند تحت قانون اتحادیه اروپا قرار گیرند. اصلاحیه جدید از “گازپروم” تضمین دسترسی کشورهای ثالث، به شیوه‌های غیر تبعیض آمیز و شفاف را می‌خواهد.

با توجه به اراده سیاسی در آلمان و روسیه برای پیاده سازی پروژه خط لوله، دستورالعمل اصلاح شده، آنطور که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا امیدوار بودند، بعید است که ساخت Nord Stream 2 را متوقف کند. با این حال، دستورالعمل اصلاح شده ممکن است کارهای ساختمانی را به تعویق انداخته یا حتی تعلیق کند.

سناریوی محتمل‌تر می‌تواند شامل مشارکت مقامات آلمانی در تأیید انطباق “Nord Stream 2” با دستورالعمل اصلاح شده باشد. چنین مکانیزم پیاده سازی ممکن است به انتقال حقوق مالکیت و / یا حقوق کار بر روی کل خط لوله، یا به بخش آلمانی اپراتور موجود آن و یا به اپراتور جدید سیستم توزیع (OSR) با صدور گواهینامه منطبق با مقامات آلمانی و اتحادیه اروپا منجر شود.

گزینه جایگزین شامل تقاضای معافیت از الزامات خاصی از این دستورالعمل خواهد بود. این گزینه بعید است که اجرا شود، زیرا منجر به عدم قطعیت قانونی و تاخیر در کار با توجه به اختیار قابل توجه اتحادیه اروپا در مورد تحقق شرایطی است که ممکن است بخشی از ارائه این معافیت‌ها باشد.

با انتخاب رئیس جمهور جدید اوکراین در 21 آوریل 2019، احتمال بهبود روابط بین روسیه و اوکراین افزایش یافته است. با این حال، هنوز معلوم نیست که رئیس جمهور جدید در رابطه با روسیه چه سیاستی را دنبال خواهد کرد و برخورد رای دهندگان اوکراین و دولت روسیه با این سیاست چگونه خواهد بود.

قرارداد فعلی برای انتقال گاز روسیه به اوکراین تا پایان سال منقضی می شود. اگر روابط بین روسیه و اوکراین بهبود یابد، ممکن است احتمال تمدید قرارداد را در شرایط متقابل سودمند افزایش دهد. صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین از طریق خط لوله موجود روی زمین، راه سودآورتری برای انتقال گاز روسیه به اروپا از نقطه نظر صرفا اقتصادی در مقایسه با صادرات گاز از طریق خط لوله زیر آبی گران قیمت Nord Stream-2 است.

با این وجود، بعید است که چشم انداز تجدید قرارداد حمل و نقلی با اوکراین منجر به این شود که گازپروم یا دولت روسیه از اتمام خط لوله Nord Stream-2 عقب نشینی کنند. به نظر می‌رسد که روسیه به دنیال یک استراتژی سیاسی بلندمدت برای تکمیل ساختن یک خط لوله مستقیم منتهی به مصرف کنندگان نهایی آن در اروپا، دور زدن کشورهای شوروی سابق، به منظور کاهش وابستگی خود به سیاست‌های تغییر یافته و غیرقابل پیش بینی این کشورها و افزایش میزان نفوذ خود به آنها از طریق نظارت بر عرضه گاز و داشتن گزینه‌های متعدد برای صادرات خود به اتحادیه اروپا می‌باشد.

فاکتور دیگری نیز وجود دارد که تکمیل ساخت Nord Stream 2 را تهدید می‌کند: روز 15 آوریل Nord Stream AG، شرکت تابعه گازپروم و اپراتور Nord Stream 2، از مقامات دانمارک اجازه ساخت خط لوله از طریق آبهای دانمارک را درخواست کرد. تقاضای سوم بیش از دو سال پس از ثبت اولین تقاضا ثبت شد. پیش بینی زمان و نتایج رسیدگی به تقاضا، که ممکن است تا به اتمام رسیدن Nord Stream 2 به تاخیر بکشد، دشوار است، اما بعید است که مزاحم آن نیز بشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید