پیش بینی واشنگتن‌پست از آینده روابط ترامپ و ایران

    کد خبر :527109
ترامپ

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ماه های آینده، خیز شرکت‌های ترکیه برای پروژه‌های کلان بازسازی عراق، حمله راکتی به پایگاه هوایی روسیه در سوریه و هلاکت یک سرکرده داعش در عملیات الحشد الشعبی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط یا خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پیش بینی واشنگتن‌پست از آینده روابط ترامپ و ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش بازتاب، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به بررسی راهبرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره ایران همزمان با تشدید فشارها علیه تهران و پایان معافیت از تحریم کشورهای وارد کننده نفت از ایران پرداخت.

در این گزارش آمده است: استراتژی دولت ترامپ پس از برجام قرار دادن اقتصاد ایران در حالت خفگی است که این کار را از طریق پایان دادن به معافیت از تحریم برای خریداران نفت ایران انجام می‌دهد اما در این استراتژی چالش‌های جدی وجود دارد.

نخست، هنوز کاملاً مشکل نیست که پنج قدرت (چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه) به طور کامل از تلاش‌های آمریکا برای تشدید فشار علیه ایران پیروی کنند.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز اخیراً گزارش داده بود: پیش از این تحریم‌ها تاثیر خود را بر روی اقتصاد ایران گذاشته که منتهی به کمبود در داروهای حساس شده و پرداختی به گروه‌های تحت حمایت ایران در منطقه نیز با کاهش مواجه شده است. همچنین با لغو معافیت‌های نفتی، دولت ترامپ به امنیت تامین انرژی چین دست اندازی کرده است این در حالی است که آمریکا به کمک چین برای کنترل توسعه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی نیاز دارد.

به علاوه، اگر فشار تحریم‌ها افزایش یابد، هنوز کاملاً مشخص نیست که ایران به میز معامله برای دستیابی به توافق دیگر بازگردد و برای ترامپ توافقی به همراه داشته باشد که بهتر از توافقی باشد که توسط دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا حاصل شد.

ترامپ معتقد است که با توجه به سابقه‌ای که در داد و ستد معاملات املاک داشته، می‌تواند به توافق بهتری با جمهوری اسلامی ایران دست یابد. این در حالی است که توافق برجام حاصل بیش از یک دهه دیپلماسی و تهدیداتی بود که توسط دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پیش از این دولت ایجاد شده بود.

همچنین، هنوز کاملاً شفاف نیست که ایران تمایلی برای ورود به مذاکرات داشته باشد یا اینکه حتی دولت ترامپ از چنین اقدامی استقبال کنند. در واقع از دولت ترامپ گاهی اوقات چنین طنینی شنیده می‌شود که انتظار می‌رود حل چالش ایران از طریق تغییر رژیم حاصل شود اما هیچ طرح عاقلانه‌ای برای اجرای آن ارائه نشده است.

«دیوید میلر» و «ریچارد سوکولوسکی» از کارشناسان مسائل سیاسی هشدار داده‌اند: «رژیم ایران برای چهار دهه است که همچنان در پیش چشمان میلیون‌ها ایران مشروع باقی مانده و قدرت خود را حفظ کرده و از حمایت روسیه و چین بهره می‌برد و با هیچ مخالفین سازمان یافته‌ای مواجه نیستند و این فکر فوق‌العاده‌ای است که باور کنیم واشنگتن می‌تواند از این رژیم خلاص شود. اگر تغییرات داخلی بیاید، این تغییرات نخست توسط خود ایرانی‌ها به پیش برده خواهد شد. در واقع احتمالاً ترامپ پیش از نظام ایران خواهد رفت.»

میلر معتقد است: اگر آنها واقعاً به دنبال مذاکرات جدی برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات هستند باید واقعاً مفهوم مذاکرات را در نظر بگیرند که این موضوع به معنای دادن و گرفتن است که نه ترامپ و نه نظام ایران آماده چنین کاری نیستند. ایران صبر خواهد کرد تا ترامپ برود به این امید که پس از سال ۲۰۲۰ تغییراتی حاصل شود و فشار بر ایران تا آن زمان سیاست خوبی خواهد بود و باید خوش شانس باشیم که از تشدید اوضاع جلوگیری کنیم.

دولت ترامپ که یک برجام معیوب را به ارث برد با این وجود نتوانست کشورهای غربی را علیه ایران متحد کند و احتمالاً ریاست جمهوری را بدون بهبود بخشیدن این توافق و با اعتبار کم در منطقه ترک کند. ممکن است رئیس جمهور بعدی بتواند بُرد دوباره‌ای را آغاز کند.

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ماه های آینده

«الکساندر لاورنتیف» مذاکره کننده روس اعلام کرد که دولت سوریه و گروه‌های مخالف مسلح و حامیان آنها می‌توانند طی ماه‌های آتی به توافقی درباره تشکیل کمیته قانون اساسی دست یابند.

به گزارش راشاتودی، تشکیل کمیته قانون اساسی کلید اصلاحات سیاسی و انتخابات جدید در این کشور در راستای اتحاد سوریه و پایان دادن به جنگ هشت ساله در این کشور است.

دو طرف تا کنون درباره تشکیل کمیته قانون اساسی به توافقی نرسیده‌اند. دور جدید گفت‌گوها در شهر «نور سلطان» پایتخت قراقستان، که روز جمعه برگزار شد، هیچ برون‌رفتی درباره این موضوع ارائه نکرده اما لاورنتیف اعلام کرد که دستیابی به تشکیل کمیته قانون اساسی نزدیک است.

این مقام روس اعلام کرد: دیپلمات‌هایی از روسیه، ایران و ترکیه به زودی با مذاکره کنندگان سازمان ملل در ژنو دیدار می‌کنند تا دوباره درباره این موضوع گفت‌وگو کنند.

وی افزود: این موضوع در خط پایانی خود قرار دارد.

نشست مشترک کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه (تهران، مسکو و آنکارا) در آستانه (نورسلطان) در قزاقستان از روز پنجشنبه آغاز و تا روز جمعه ادامه داشت.

در بیانیه پایانی تاکید شد که راه حل بحران سوریه فقط سیاسی و با هدایت خود سوری‌ها و همچنین در چارچوب روند سیاسی سازمان ملل و قطعنامه 2254 باید صورت گیرد.

خیز شرکت‌های ترکیه برای پروژه‌های کلان بازسازی عراق

روز پنج شنبه در بغداد پایتخت عراق٬ نشستی به‌منظور بررسی چندوچون فعالیت شرکت‌های ترکیه‌ای در روند بازسازی عراق برگزار شد.

در این نشست که با حضور محمد الهاشم وزیر تجارت عراق و فاتح ییلدز سفر ترکیه در عراق برگزار شد٬ هیئتی از پیمانکاران و فعالان صنعتی ترک نیز حضور پیدا کردند.

سفیر ترکیه در عراق در این نشست اعلام کرد که بازسازی عراق در دوران پس از حملات داعش٬ ابعاد عمرانی و فنی فراوانی دارد و شرکت‌های باتجربه‌ ترکیه‌ای می‌توانند در این زمینه یاریگر عراق باشند.

حمله راکتی به پایگاه هوایی روسیه در سوریه

گروههای تروریستی در استان ادلب در بیانیه‌ای مدعی شدند که پایگاه هوایی روسیه در «حمیمیم» را با راکت هدف قرار داده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری عنب‌بلدی، اتاق عملیاتی گروهک «وحرض المؤمنین» مدعی شده که امروز (جمعه) با راکت «گراد» پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم در غرب سوریه را هدف قرار داده است. هنوز مقامات روسی یا سوری واکنشی در تأیید یا رد این خبر نداشته‌اند.

گروهک «وحرض المؤمنین» که در اکتبر 1018 از پیوند میان چند گروهک دیگر تشکیل شد از جمله گروهک‌هایی است که در سپتامبر 2018 توافق «سوچی» میان ایران، روسیه و ترکیه را جهت ایجاد منطقه کاهش تنش را نپذیرفت.

این گروهک همچنین ادعا کرده که پایگاه نیروهای ارتش سوریه در منطقه «سهل الغاب» در استان حماه را نیز هدف قرار داده و در پی آن بیش از ده تن از نیروهای ارتش سوریه کشته شده‌اند.

انجام این حملات در حالی است که در روزهای گذشته منطقه ادلب، غرب حلب و شمال حماه شاهد درگیری‌ها و حملات جنگنده‌های روسی و سوریه بود. یک کارشناس نظامی سوریه نیز روز چهارشنبه از آغاز عملیات آزادسازی ادلب پس از نشست آتی آستانه (نورسلطان) خبر داد.

هلاکت یک سرکرده داعش در عملیات الحشد الشعبی

یروهای الحشد الشعبی عراق روز جمعه با انجام عملیاتی نظامی یک سرکرده گروه تروریستی داعش را در استان صلاح الدین در مرکز این کشور به هلاکت رساندند.

الحشد الشعبی عراق در اطلاعیه ای اعلام کرد که این تروریست سمت مسئول امنیتی آنچه “ایالت شمال بغداد” توسط داعش نامگذاری شده است را بر عهده داشت.

بر اساس این گزارش در این عملیات نیروهای داوطلب مردمی عراق شماری از عناصر داعش نیز زخمی شده اند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نوزدهم آذرماه سال 1396 ه.ش آزادسازی کامل خاک این کشور از لوث داعش را اعلام کرد اما تعقیب تروریست‌های داعشی و پاکسازی کامل عراق از لوث داعش همچنان ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید