تأکید «مدودف» بر توسعه روابط با قزاقستان در چارچوب اوراسیا

    کد خبر :527032

نخست وزیران قزاقستان و روسیه در مسکو دیدار و طیف وسیعی مسائل مهم همکاری دوجانبه را بررسی کردند.

«عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان در جریان سفر خود به روسیه با «دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این ملاقات طیف وسیعی از مسائل مهم مربوط به روابط دوجانبه از جمله تقویت و گسترش بیشتر تعاملات در زمینه های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، صنعت، حمل و نقل ترانزیت، فضا، روابط مرزی و ارتباطات دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

مامین در سخنانی گفت: روابط باز و دوستانه میان دو کشور با تکیه به مسیر استراتژیک «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تمامی حوزه ها رو به رشد است.

وی با بیان این که سفر اخیر «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان به مسکو و مذاکرات وی با طرف روسیه انگیزه جدیدی به توسعه بیشتر تعاملات راهبردی میان دو کشور بخشید، بر اهمیت توافقات به دست آمده و اجرای آن تاکید کرد.

مامین ملاقات خود با همتای روسی خود را فرصت خوبی برای انجام اقدامات عملی برای اجرایی این توافقات عنوان کرد.

وی همچنین روسیه را شریک اصلی تجاری قزاقستان عنوان کرد و گفت: برای حفظ دینامیک توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی تداوم کار در زمینه گسترش فهرست محصولات و خدمات صادراتی، برقراری ارتباطات مستقیم میان محافل کسب و کار دو کشور و ترویج محصولات به بازارهای کشورهای سوم ضرور است.

مدودوف نیز به نوبه خود بر اهمیت سفر همتای قزاق خود به مسکو برای بررسی و حل برخی موضوعات استراتژیک و توسعه روابط نه تنها در قالب دوجانبه بلکه در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد.

مبادله تجاری میان قزاقستان و روسیه در سال 2018 میلادی در مقایسه با سال 2017 میلادی 7.2 در صد افزایش و 17.6 میلیارد دلار براورد شده است.

دو طرف در چارچوب اقدامات جدید دولت قزاقستان در زمینه جذب سرمایه گذاری در زمینه توسعه بیشتر همکاری های دو کشور در این خصوص بحث و تبادل نظر کردند.

مامین در بخش دیگری با بیان این که رویکردهای جدید باعث ایجاد شرایط بهتری برای سرمایه گذاران، از جمله برای شرکای روس شده، گفت: مرکز مالی بین المللی «آستانه» دارای چشم انداز بزرگی برای همگرایی مالی در چارچوب اوراسیا، جذب سرمایه گذاری های خارجی، توسعه و ترویج بازار های سرمایه‌ای منطقه اوراسیا می باشد.

طرفین ضمن این دیدار به نقش کمیسیون بین دولتی همکاری های دو کشور که اجلاس آتی آن در ژوئن سال جاری در پایتخت قزاقستان برگزار می شود، در زمینه گسترش روابط در حوزه تجارت و اقتصاد تاکید کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید