تولید مشترک مرسدس بنز کلاس X و نیسان ناورا پایان خواهد یافت

  • خودرو
  • جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۱۳
    کد خبر :526931

در پی اعلام پایان همکاری شرکت دایملر و گروه رنو نیسان به نظر می‌رسد که مرسدس بنز ایکس کلاس نیز دیگر نمی‌تواند از پلتفرم مشترکی با نیسان ناوارا و رنو آلاسکان استفاده کند.

با به پایان رسیدن همکاری دایملر با گروه رنو نیسان، راه مرسدس بنز ایکس کلاس و نیسان ناوارا نیز از هم جدا خواهد شد. با وجود اینکه توقف تولید مرسدس بنز ایکس کلاس بسیار نامحتمل است اما آینده‌ی این خودرو نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

مرسدس بنز برای کاهش هزینه‌های خود و اولین فرصت ممکن همکاری با گروه رنو نیسان را متوقف خواهد کرد، از سویی مرسدس بنز ایکس کلاس نیز در بازارهایی مانند استرالیا نتوانست به فروشی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، دسدا کنت پید و به‌نوعی این همکاری برای مرسدس بنز سود چندانی در پی نداشت.

همکاری بین مرسدس بنز و گروه رنو نیسان در سال ۲۰۰۹ و در زمان مدیریت دیتر زتچه آغاز شد. در سال ۲۰۰۹ زتچه با کارلوس گون مدیر وقت گروه رنو نیسان که الآن به خاطر تخلفات مالی اس در زندان به سر می‌برد برای همکاری به توافق رسیدند. حالا به نظر می‌رسد که وقت پایان این همکاری است. پایان این همکاری آینده‌ی خودروهایی را که از پلتفرم مشترک استفاده می‌کردند را هم به خطر انداخته است. از بین این خودروها می‌توان به مرسدس بنز GLA که از پلتفرم مشترک با اینفینیتی QX30 و مرسدس بنز سیتان که از پلتفرم مشترک با رنو کانگو استفاده می‌کند، اشاره کرد.

هدف خودروسازان از به اشتراک گذاشتن پیشرانه‌ها و پلتفرم‌ها کاهش هزینه‌های طراحی و توسعه‌ی پلتفرم‌های جدید است. ضمن اینکه برخی خودروسازان چون در یک کلاس خاص قبلا تجربه‌ی تولید محصولی را نداشتند، ممکن است در صورت مستقل عمل کردن با هزینه‌های اضافی رو‌به‌رو شوند. مرسدس ایکس کلاس و سیتان نیز در همین زمره قرار می‌گیرند و نداشتن تجربه‌ی کافی مرسدس بنز در تولید خودرو در این کلاس خودرویی ، منجر شد تا به استفاده از تجارب گروه رنو نیسان سوق پیدا کنند و بدین‌ ترتیب هزینه‌های خود را کاهش دهند.

مدیر جدید دایملر در مصاحبه با نشریه‌‌ای آلمانی عنوان کرده است که تقریبا همه‌ی مدل‌هایی که در همکاری با گروه رنو نیسان ساخته شده‌اند از نظر فروش در وضعیت بدی قرار دارند و همین دلیل خوبی برای پایان این همکاری است. براساس این گزارش مدیر جدید دایملر قصد ندارد تا با پایان ناگهانی این همکاری ضرری به دو شرکت وارد کند بلکه این کار را به مرور انجام خواهد داد.

نیسان همچنان تا زمانی‌که نسل بعدی ناوارا را روی پلتفرم جدیدی معرفی کند به تولید مرسدس بنز ایکس کلاس در خط تولید خود در اسپانیا ادامه خواهد داد. احتمالا نسل جدید ناوارا سال آینده رونمایی شود. پس از آن قرار است نیسان با همکاری میتسوبیشی پلتفرمی جدید برای پیکاپ‌ها توسعه دهد و هم نیسان ناوارا و هم میتسوبیشی تریتون روی آن پلتفرم ساخته خواهند شد.

با اینکه برنامه‌های نیسان و میتسوبیشی کاملا واضح است، اما مشخص نیست که مرسدس پس از آن به تولید ایکس کلاس ادامه خواهد داد یا اینکه از بازار وانت‌ها خداحافظی می‌کند. این روزها شرکت‌های زیادی در تولید خودرو و استفاده از پلتفرم‌های مشترک همکاری دارند برای مثال فولکس واگن که پیش‌تر در ساخت خودروهای تجاری با مرسدس بنز همکاری می‌کرد، امروز با فورد همکاری دارد و از سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ محصولات فولکس واگن آماروک و فورد رنجر روی پلتفرم مشترکی ساخته خواهند شد.

ایسوزو و مزدا نیز از سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ پیکاپ‌های خود را روی شاسی مشترکی به بازار معرفی خواهند کرد. در حال حاضر تنها وانت‌هایی که پلتفرم مشترکی با شرکت دیگر ندارند و به‌تنهایی فروش خوبی را در بازار تجربه می‌کنند، فقط تویوتا هایلوکس و هولدن کلورادو هستند. به این ترتیب مرسدس بنز سه راه بیشتر ندارد، یا باید خود به‌تنهایی پلتفرم جدیدی را برای ایکس کلاس طراحی کند، یا باید با بازار پیکاپ‌ها خداحافظی کند یا به‌عنوان آخرین گزینه باید شریکی جدید برای خود پیدا کند تا از پلتفرم اشتراکی بهره ببرد.

طراحی پلتفرم جدید برای ایکس کلاس باتوجه‌به سرمایه‌گذاری بزرگ مرسدس بنز برای تولید خودروهای برقی و فناوری‌های خودران درکنار تلاش این شرکت برای کاهش هزینه‌ها به میزان ۶ میلیارد یورو تا سال ۲۰۲۱، بسیار بعید است. از سویی ایکس کلاس در همین نسل فعلی خود شروع موفقی نداشته و نتوانست انتظارات سازنده را در بازار برآورده کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید