کره‌شمالی وعده کرد، به مانور آمریکا-کره‌جنوبی، پاسخ می‌دهد

    کد خبر :526641

کره‌شمالی اعلام کرد، به رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا در شبه‌جزیره کره، پاسخ نظامی می‌دهد.

«کمیته اتحاد کره شمالی برای اتحاد صلح‌آمیز»، رزمایش مشترک کره‌جنوبی با آمریکا در شبه‌جزیره کره را محکوم کرد و قول داد آن را پاسخ دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این کمیته روز پنجشنبه در محکومیت مانور نظامی کره‌جنوبی و آمریکا اعلام کرد: «مقامات کره‌جنوبی برخلاف فرایند برقراری صلح در شبه‌جزیره کره حرکت می‌کنند و چنین خیانتی بشدت ما را ناامید کرد. طبیعتاً باد موج می‌آورد. از آنجا که مقامات کره‌جنوبی در کنار آمریکا در تحریک نظامی علیه جمهوری ما تعمد نشان می‌دهند، پاسخی درخور از ارتش ما دریافت خواهند کرد».

رزمایش نظامی دو هفته‌ای آمریکا و کره‌جنوبی که روز دوشنبه آغاز شد، نسخه کوچکی از مانورهای گسترده «مکس تاندر» سال‌های پیشین است. استرالیا نیز در این رزمایش شرکت خواهد داشت.

«پیونگ‌یانگ» معتقد است این رزمایش‌ها آن توافق نظامی را که ماه سپتامبر 2017 میان دو کره منعقد شد، نقض می‌کند. در این توافق آمده است که «سئول» و پیونگ‌یانگ، کمیسیونی نظامی برای بهبود اعتماد دوجانبه تشکیل می‌دهند و مناطق آزاد برای انجام رزمایش نظامی در مرز دو کشور در دریای زرد و دریای ژاپن برقرار می‌شود.

پیش‌تر کره‌جنوبی و آمریکا تصمیم گرفتند رزمایش‌های بزرگ خود را به‌منظور کاهش تنش در شبه جیزه کره، به مانورهای کوچک تغییر دهند. ترامپ به‌عنوان یکی از مخالفان این رزمایش‌ها معتقد است عدم برگزاری این رزمایش ها میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی برای آمریکا به‌دنبال دارد.

امروز «کیم جونگ اون» در سفر به روسیه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار و ابراز امیدواری کرد، دیدار آنها باعث احیای روند صلح در شبه‌جزیره کره شود. پوتین از تلاش‌های کیم به منظور عادی‌سازی روابط با آمریکا و آغاز گفت‌وگوها با کره جنوبی استقبال کرد.

رهبران آمریکا و کره شمالی برای اولین بار در ژوئن (دی) سال ۲۰۱۸ در سنگاپور دیدار و رایزنی کردند. در پایان این مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون توافقی چند بندی را امضا کردند که براساس آن گفته شد کره شمالی با خلع سلاح اتمی موافقت کرده است. با این حال در آن برهه بسیاری از منتقدان تاکید کردند که این توافق بسیار کلی و مبهم بوده و منظور از خلع سلاح اتمی و زمانبندی آن مشخص نیست.

دومین دیدار این دو نیز در هانوی، پایتخت ویتنام سال گذشته برگزار شد و به شکست انجامید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید