نقش مؤسسات خیریه در مقابل سیل زدگان/ تردیدهایی برای کمک رسانی

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۳۸
    کد خبر :526458
موسسات خیریه

عضو هیئت مدیره شبکه ملی خیریه‌های حامی ایتام به نقش موسسات خیریه در مقابل سیل زدگان اشاره کرد و گفت: خیریه ها بعد از بحران سیل برای کمک رسانی وارد عمل شوند.

نبی اله عشقی ثانی گفت: مؤسسات خیریه در مقابل جامعه هدف مشخص شده‌ای مسئولیت دارند زیرا مردمی که به یک مؤسسه خیریه کمک می‌کنند، این کمک را برای ارائه خدمت معینی به افرادی از پیش تعیین شده اهدا می‌کنند. این موضوع به این معنی است که مؤسسات خیریه مجاز نیستند منابع اهدایی مردمی خود را برای خدمت دیگری که جز اهداف مؤسسه شأن نیست هزینه کنند.

وی در مورد اعلام دادستانی مبنی بر جمع آوری کمک‌های مردمی برای سیل زدگان افزود: از سوی دیگر گفته شده که دادستانی جمع آوری کمک‌های مردمی برای سیل زدگان را تنها از سوی جمعیت هلال احمر و کمیته امداد مجاز می‌داند و صدا و سیما نیز برای آن اطلاع رسانی فراوانی کرده است. نتیجه این موضوع این است که مؤسسات خیریه شرعا مجاز به هزینه کردن منابع مالی خود برای سیل زدگان نیستند و مؤسسات خیریه اجازه قانونی برای جمع آوری کمک‌های مردمی برای سیل زدگان را ندارند در مجموع یعنی مؤسسات خیریه و نهادهای مردمی عملاً امکان کمک رسانی به سیل زدگان ندارند.

وی ادامه داد: اکنون بحثی که مطرح می‌شود این است، در حالی که جمع آوری کمک‌های مردمی از سوی مؤسسات خیریه رایج‌ترین شیوه تأمین منابع مالی آنان است که قانونا به رسمیت شناخته شده و در اساسنامه همه مؤسسات خیریه نیز درج شده است؛ محدود کردن آنان در شرایط بحرانی آیا منطقی است؟

عشقی ثانی گفت: تجربه بحران‌های دیگری مثل زلزله و سیل نشان داده که مردم به دلیل بینش دینی و احساس تعهد انسانی و اجتماعی که دارند به صورت خودجوش در موقعیت‌های بحرانی امکاناتی را تأمین و به مناطق بحرانی می‌برند اما بعضاً در زمان اهدا کمک‌هایشان با مشکل تشخیص نیازمند واقعی مواجه می‌شوند و کمک اهدایی آنان به صاحبان حق نمی‌رسد. به همین دلیل مکرر توصیه شده که مردم کمک‌هایشان را از طریق جمعیت هلال احمر یا مؤسسات خیریه که تخصص و مددکار اجتماعی دارند به مناطق بحرانی بفرستند تا به نیازمند واقعی منتقل شود.

عضو هیئت مدیره شبکه ملی خیریه‌های حامی ایتام تاکید کرد: البته مشخص است که مؤسسات خیریه و مردم نهاد فاقد تجهیزات و امکانات ضروری برای مداخله در بحران سیل یا نجات سیل زدگان هستند ولی در مرحله دوم یعنی بعد از بحران سیل یا نجات سیل زدگان توسط هلال احمر و دستگاه‌های عضو ستاد بحران، این مؤسسات خیریه و مردم نهاد هستند که انتظار می‌رود وارد مرحله کمک رسانی شوند که با توجه به محدودیت‌هایی که اشاره شد تردیدهای جدی برای این مؤسسات ایجاد شده است.

وی گفت: از مسئولین و تصمیم گیرندگان انتظار داریم راهکاری برای تسهیل، در این خصوص اعلام تا تسریع خدمت رسانی توسط مؤسسات مردم نهاد و خیریه‌ها فراهم شود و در این صورت از تجارب این مؤسسات که داوطلبانه، خیرخواهانه و بدون هیچ انتظاری انجام می‌شود کشور بهرمند خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید