فرانسه اولین یادبود نسل کشی ارامنه را برگزار کرد

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹
    کد خبر :526391
فرانسه

فرانسه اولین روز یادبود نسل کشی ارامنه را روز ۲۴ آوریل، همزمان با سالگرد این رخداد تاریخی برگزار کرد، اقدامی که با واکنش خشمگینانه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهو ترکیه همراه بود.

به گزارش بازتاب، به نقل از روزنامه فرانسوی ۲۰ دقیقه، بعد از گذشت ۱۰۴ سال، فرانسه اولین کشور اروپایی است که مراسم یادبود برای قربانیان نسل کشی ارامنه برگزار می‌کند. این کشور در سال ۲۰۰۱ نیز اولین کشور اروپایی بود که این نسل کشی را به رسمیت شناخت و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور در فوریه قول داده بود که اولین روز یادبود ملی را برگزار کند. او گفت که فرانسه می‌داند چطور به تاریخ نگاه کند.

براساس گزارش های تاریخی در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، ۶۰۰ تن از روشنفکران ارامنه در قسطنطنیه، پایتخت سابق عثمانی دستگیر و به قتل رسیدند و تعداد زیادی از ارامنه به اجبار به ارمنستان بازگردانده شدند، دولت ترکیه همواره هرگونه دست داشتن در قتل عام ارامنه را رد کرده است. طبق تخمین ارامنه، ۱.۵ میلیون ارمنی در طول جنگ جهانی اول به دست سربازان عثمانی کشته شدند.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این اقدام فرانسه را در یک سخنرانی تلویزیونی محکوم کرد و گفت: اگر به همه کسانی که می‌خواهند به ترکیه درس دموکراسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم در مورد مساله ارامنه بدهند بنگرید می‌بینید که همگی آنها گذشته خونینی داشته‌اند.

برای ۵۰۰ هزار فرانسوی با اصلیتی ارمنی. این مراسم رسمی، موفقیت جدیدی در مبارزه با ترکیه به شمار می‌آید.

روابط میان ترکیه و فرانسه چندان خوب نیست بخصوص به دلیل اختلافات بر سر آینده سوریه و نقش کردها در این آینده، با این حال دو کشور متحد ناتو و شریک اقتصادی هستند.

اردوغان فرانسه را مسئول نسل کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ می‌داند، دولت کنونی رواندا نیز پاریس را به کمک به قبیله توتوها علیه توتسی‌ها متهم کرده است.
ماکرون همچنین روز ملی یادبود نسل کشی رواندا را برای گرامیداشت کشته شدن ۸۰۰ هزار تن در این کشور اعلام کرده است.
ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه هدایت کسانی را که در مراسم یادبود کشتار ارامنه شرکت داشتند برعهده داشت و تاج گلی بر محل یادبود در حاشیه رود سن نهاد.

وی گفت: فرانسه درصدد است تا نسل کشی ارامنه را به عنوان جنایت علیه بشریت و تمدن به رسمیت بشناسد. ما از جانب هیچ یک از متحدان تحت فشار نیستیم آنچه ما به دنبالش هستیم صحت و آشتی با تاریخ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید