افشای جزئیات شبکه جاسوسی امارات در ترکیه

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱
    کد خبر :526337

موج گسترده اعدام شیعیان در عربستان، ارسال پیام مهم ظریف به وزیر خارجه فرانسه، تحریم دو شخص و سه نهاد وابسته به حزب‌الله توسط خزانه‌داری آمریکا و واکنش اتحادیه اروپا به اعدام‌های گسترده در عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشای جزئیات شبکه جاسوسی امارات در ترکیه نیز اشاره کرد.

نیروهای امنیتی ترکیه روز شنبه گذشته، از دستگیری دو جاسوس وابسته به دستگاه امنیتی امارات متحده عربی خبر دادند.

دادستانی ترکیه اعلام کرد، این دو نفر به نام‌های «سامر سمیح شعبان» (40 ساله) و «زکی یوسف حسن» (55 ساله) دو فلسطینی هستند که تلاش داشتند، اطلاعات هدفمند سیاسی و نظامی ترکیه را به دست آورند.

به نوشته وبسایت شبکه «تی.آر.تی» عربی، تحقیقات دادستانی عمومی استانبول نشان می‌دهد، هر دو آن‌ها به «محمد دحلان» از سران سرشناس جنبش فتح فلسطین ـ که در امارات است ـ مرتبط هستند و از او دستور گرفته‌اند و شواهدی مبنی بر حضور آن‌ها در کودتای ژوئن 2016 ترکیه نیز وجود دارد. هر دوی آن‌ها به ارتباطشان با دستگاه اطلاعاتی و امنیتی امارات اعتراف کرده‌اند.

به گزارش تابناک؛بنا بر تحقیقات سازمان امنیت ترکیه، «سمیح شعبان» سال 2008 پس از درگیری میان فتح و حماس از غزه به استانبول رفت و حساب‌های بانکی و ایمیل‌هایش نشان از ارتباط او با «محمد دحلان» دارد.

«زکی یوسف» نیز از مقامات عالی‌رتبه سابق سازمان امنیت فلسطین یعنی زمانی که «محمد دحلان» ریاست آن را بر عهده داشت، محسوب می‌شود. او پس از بازنشستگی به بلغارستان رفته و از آن‌جا همراه خانواده‌اش به استانبول نقل مکان کرده است.

اما «محمد دحلان» کیست؟ فردی که در میان فلسطینیان آوازه خوشی نداشته و او را به عنوان فردی که سال‌ها در خدمت منافع اسرائیل کار کرده، می‌شناسند. دحلان، رئیس سابق دستگاه امنیت تشکیلات خودگردان است و پس از آنکه به جاسوسی برای اسرائیل، اختلاس مالی و دست داشتن در ترور «یاسر عرفات» متهم شد، به امارات فرار کرد. جنبش فتح نیز در یازدهم نوامبر 2015 رسما عضویت او در این جنبش را لغو کرد.

طبق نوشته پایگاه میدل ایست اونلاین، کشورهای امارات، مصر و اردن تلاش می‌کنند پس از مرگ «محمود عباس»، «محمد دحلان» را به جانشینی او بگمارند. شبکه تی آر تی «محمد دحلان» را مشاور «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات معرفی کرده است.

دادستانی استانبول در گزارش خود آورده است، دو جاسوس بازداشت شده مأموریت داشتند تا فعالیت‌های جنبش حماس و فتح را در ترکیه رصد کرده و اسامی اعضای این دو جنبش و مسئولیت‌هایشان را بدست آورند. مأموریت دیگر آن‌ها رصد کمی و کیفی فعالیت اخوان‌المسلمین در ترکیه بود؛ جنبشی که امارات متحده عربی به شدت با آن سر ستیز دارد.

آن‌ها همچنین در پی ایجاد و سازماندهی مخالفان دولت اردوغان بوده و در شهرهای آنکارا، استانبول، دیاربکر و ازمیر با اشخاص معارض دولت دیدارهایی داشته و شش ماه تحت نظر سازمان اطلاعات ترکیه (میت) بوده‌اند.

دستگاه اطلاعاتی ترکیه اعلام کرده است که پس از دستگیری از مخفیگاه آن‌ها، یک کیف انفجاری کشف و ضبط کرده و اعتراف کرده‌اند که هدفشان انفجار در میان حجاجی بوده که قصد عزیمت به حج را داشتند.

موج گسترده اعدام شیعیان در عربستان

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، از مجموع ۳۷ تن از اعدام شدگان سعودی در جریان اعدامات اخیر، دست کم ۳۳ تن از آنها از شیعیان بودند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌ العربی، آدم کوگل، پژوهشگر در سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: از مجموع ۳۷ تنی که همزمان اعدام شدند، ۳۳ تن شیعه بودند.

مقامات سعودی روز سه‌شنبه حکم اعدام ۳۷ شهروند عربستانی در پنج منطقه مختلف را اجرا کردند. این اعدام‌ها در مناطق ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، القصیم، عسیر و منطقه الشرقیه صورت گرفت.

روز سه‌شنبه، وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد، این کشور ۳۷ تن را با اتهامات «تروریستی» و «جاسوسی»، گردن زده است. با انتشار نام این افراد مشخص شد، ۳۳ تن از آن‌ها از اقلیت شیعه شرق عربستان بوده‌اند و عمدتاً به دلیل شرکت در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز سال ۲۰۱۲ یا با ادعای ارتباط با ایران بازداشت شده‌اند.

ارسال پیام مهم ظریف به وزیر خارجه فرانسه

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس، از ارسال پیام مهم محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به همتای فرانسوی اش خبر داد.

سفارت ایران در پاریس جزئیات بیشتری از این پیام ارائه نکرده است.

تحریم دو شخص و سه نهاد وابسته به حزب‌الله توسط خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دو شخص و سه نهاد وابسته به حزب‌الله لبنان را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

سه روز پیش نیز «مایکل ایوانوف»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت دیپلماتیک و «مارشال بیلینگزلی» معاون وزیر خزانه داری آمریکا و رئیس دوره‌ای کارگروه FATF در کنفرانس خبری مشترک ـ که در وزارت امور خارجه برگزار شده بود ـ اعلام کرد، به کسانی که اطلاعاتی درباره سه عضو حزب‌الله لبنان بدهند، 10 میلیون دلار پاداش خواهد داد.

این مقام وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده بود: حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند، خود را پشت نقاب دفاع از لبنان پنهان کند و آمریکا هیچ تفاوتی میان بخش سیاسی و نظامی حزب‌الله قائل نبوده و تمام حزب‌الله لبنان را گروه تروریستی می‌داند.

بیلینگزلی گفت، تحریم‌های آمریکا بر ایران، در واقع بر روند تأمین مالی حزب‌الله و فعالیت‌هایش تأثیر گذاشته است.

واکنش اتحادیه اروپا به اعدام‌های گسترده در عربستان

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اقدام عربستان در اعدام همزمان ۳۷ تن در بخش‌های مختلف این کشور را محکوم و اعلام کرد که این اقدام بزرگترین عملیات اعدام طی یک روز در عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ بوده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «این اقدام وجود رویکرد منفی در این کشور را نشان می‌دهد و به صورت فاحشی با جنبش لغو مجازات اعدام در تمام جهان در تناقض قرار دارد.»

اتحادیه اروپا در بیانیه خود تأکید کرده است: «عملیات اعدام گروهی، تردید جدی درباره احترام حق محاکمه عادلانه که معیاری اساسی برای عدالت است به وجود آورده و اعدام کسانی که در زمان طرح اتهام علیه آنها هنوز به سن قانونی نرسیده بودند نقض خطرناک دیگری به شمار می‌آید.»

اتحادیه اروپا اعلام کرد: «هویت اغلب کسانی که اعدام شدند و تردیدها درباره تهمت‌هایی که به آنها وارد شده، خطر تشدید تنش‌های طایفه‌ای که در حال حاضر در منطقه وجود دارد را افزایش می‌دهد.»

روز گذشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» با اشاره به اینکه این افراد تحت شکنجه شدید قرار داشته‌اند، نوشت که در منصفانه بودن روند دادرسی به پرونده این افراد تردید جدی وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید