حال و هوای اهالی صدا در آستانه ۸۰ سالگی رادیو

    کد خبر :526114
حال و هوای اهالی صدا

اهالی رادیو به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد تاسیس آن، از فعالیت‌هایشان در این رسانه گفتند.

در آن روزگار که نه خبری از تلویزیون و ماهواره بود و نه اینترنت و دنیای مجازی، صدای رادیو در گوش مردم نواخته می‌شد. طبیعی است که مردم با ورود این رسانه به ایران با یک دنیای عجیب و غریب روبه‌رو شدند؛ دنیایی که برای آن‌ها تازگی داشت. به مرور زمان رادیو بزرگ‌تر شد و صاحب یک خانواده؛ شبکه‌های تخصصی در این رسانه راه‌اندازی شد که اطلاعات مورد نیاز مردم را در حوزه‌های مختلف از سرگرمی گرفته تا ادبیات، سیاست، اجتماع و … در اختیارشان می‌گذارند. در میان همه رسانه‌ها مردم جایگاه خود را دارد و به دلیل دسترسی و سادگی استفاده از این رسانه، مردم همچنان رادیو را رسانه همیشگی خود می‌دانند. به مناسبت سالگرد رادیو با اهالی رادیو گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

درخواست معاون صدا از شنوندگان رادیو

حمید شاه آبادی معاون صدا گفت: به همکاران خودم خسته نباشید می‌گویم و از آن‌ها به عنوان سربازان گمنام نام می‌برم. اگرچه خودشان دیده نمی‌شوند، اما با استفاده از گویش و هنرشان تمام ظرفیت‌های موجود را منتقل می‌کنند و همه آنچه که در یک پیام نهفته است را از حنجره خود به مخاطب گزارش می‌کنند.

وی ادامه داد: از شنوندگان می‌خواهم کاستی‌های ما را ببخشند و با ما در تعامل و مشارکت جدی باشند؛ چراکه ما با آنها برنامه خلق می‌کنیم.

کریمی: رادیو باعث می‌شود انسان دست به تصویر سازی بزند

پژمان کریمی گوینده رادیو درباره ورود خود به عرصه رادیو گفت: از سال ۷۵ کار خود را در رادیو جوان به عنوان نویسنده و سردبیر شروع کردم، البته در حوزه تهیه کنندگی و اجرا هم فعالیت داشتم.

وی ادامه داد: از ابتدا رادیو را دوست داشتم؛ رادیو خصلت‌هایی دارد که شاید رسانه‌های دیگر فاقد آن باشند. اگر هم واجد این خصلت‌ها باشند، خیلی کمرنگ است.

کریمی عنوان کرد: علمای علم ارتباطات می‌گویند چهار ویژگی ارزانی، آسانی، دسترسی و قدرت انتقال سریع اخبار و اطلاعات در رادیو قابل کتمان نیست. رادیو باعث می‌شود ذهن انسان تصور پیدا کند و دست به تصویرسازی بزند و این برای سلامت روان انسان موثر است.

این گوینده بیان کرد: با همه این ویژگی‌ها در عصر رسانه‌های تصویری یا چند رسانه‌ای، رادیو همچنان باید جایگاه خود را حفظ کند و مخاطب همچنان با رادیو انس و پیوند داشته باشد. یکی از دلایل تاثیرگذاری برخی از گویندگان و مجریان رادیو این است که دیده نمی‌شوند و با صدا ارتباط برقرار می‌کنند؛ بنابراین یکی از دلایل موفقیت رادیو تصویری این است که مخاطب گوینده و مجری را در ذهن خود ساخته است.

صدرایی: سمبل رادیو، میدان ارگ است

پیروز صدرایی صدابردار رادیو گفت: علاوه بر صدابرداری، گاهی نویسندگی هم می‌کنم. سمبل رادیو، میدان ارگ بوده و فعال است و رادیو نمایش در آنجا برنامه ضبط می‌کند.

وی با اشاره به صمیمیت رادیویی‌ها عنوان کرد: صمیمیتی که بین همکاران رادیو است، در هیچ قسمتی ندیدم. البته من موقعیت‌های مختلف برای کار داشتم، اما به خاطر علاقه به رادیو به خصوص میدان ارگ نتوانستم در بخش دیگری حضور پیدا کنم.

آرزوی بازیگر طنز «صبح جمعه با شما» برای رادیو

عباس محبی بازیگر طنز رادیو گفت: برنامه سازان «صبح جمعه با شما» در اواخر دهه ۶۰ از من دعوت به همکاری کردند. خودم هم از ابتدا به رادیو علاقه داشتم و اینگونه همکاری خود را با رادیو شروع کردم.

وی در خصوص حال و هوای متفاوت رادیو عنوان کرد: رشته اصلی من بازیگری تئاتر است و در صحنه بسیار کار کردم و زمانی که وارد رادیو شدم، دیدم رقابت بسیار زیادی بین صحنه و رادیو برقرار است اما در رادیو همیشه در حال آموختن هستیم.

محبی افزود: یکی از آموزش ها در رادیو فن بیان و ساخت کلام است. علاوه بر آن سواد و اندوخته‌های ذهنی اهمیت زیادی دارد؛ یک نوع ذهنیت شاعر گونه برای کسانی که پشت میکروفن قرار می‌گیرند، باید در وجود همه گویندگان باشد.

وی درباره حال و هوای مردم نسبت به رادیو بیان کرد: آن‌هایی که رادیو گوش می‌کنند همیشه همراه ما بودند و با صحبت‌هایی که با ما دارند مشخص می‌شود، سال‌ها پیگیر برنامه‌ها هستند. باید بگویم رادیو خیلی بیشتر می‌تواند با شنونده و مخاطب خود ارتباط برقرار کند.

این بازیگر درباره آرزوی خود برای رادیو عنوان کرد: من به بابا بزرگ رسانه‌ها می‌گویم، ان شاءالله همیشه زنده باشی. صد سال دیگر ما نیستیم اما تو صدای هنر را به گوش همه برسان.

حجت: محیط دوبله و رادیو را دوست دارم

شوکت حجت دوبلور کشورمان درباره حضور خود در رادیو گفت: سال ۷۲ بعد از اینکه در حوزه دوبله فعالیت می‌کردم، وارد رادیو و برنامه «عصر بخیر ایران» شدم. حدود ۸ سال اینجا کار کردم و بعد در برنامه «آینه»، «صبح جمعه با شما» و گروه‌های مختلف حضور یافتم.

وی عنوان کرد: رادیو محیط صمیمانه ای دارد و من محیط دوبله و رادیو را دوست دارم. ما هر روز می‌توانیم در محیط کار خاطرات خوبمان را ثبت کنیم.

کرمی: رادیو هیچوقت تعطیل نمی‌شود

شهریار کرمی تهیه کننده رادیو درباره حضور خود در رادیو گفت: اولین باری که من با استودیو، میکروفون و رادیو آشنا شدم پنجاه سال پیش و در هفده سالگی بود.

وی ادامه داد: سال ۱۳۴۸ همزمان با پایان سال تحصیلی دبیرستان، توسط دو تهیه‌کننده رادیو نفت ملی آبادان کشف و در برنامه‌ای تحت عنوان «رنگین کمان» مشغول شدم. از آنجا همکاری ما شروع شد و تقریباً حدود دو سال ادامه داشت. بعد از آن مشغول به تحصیل شدم تا سال ۵۳ که من خودم بیشتر سال ورودم به رادیو را از همین تاریخ می‌دانم.

کرمی عنوان کرد: به طور مستمر از مرکز گیلان به عنوان گوینده وارد کار شدم و با فاصله یک سال و نیم توانستم برنامه سازی را هم شروع کنم. همزمان اجرا، تهیه کنندگی و کارگردانی را انجام دادم تا سال۸۷ که بازنشسته شدم و از چند سال قبل با اداره کل آموزش صدا و سیما همکاری داشتم و در حال حاضر هم به آموزش نیرو‌های جوان در زمینه برنامه سازی مشغول هستم.

‌وی افزود: از سال ۵۸ که رادیو در ایران تاسیس شد، ممکن است شکل ظاهری رادیو و شیوه پخش صدا فرق کرده باشد، ولی ماهیت رادیو باقی مانده. قطعا بین جوان هایمان داریم کسانی که صاحب ایده هستند و توان برنامه سازی و گویندگی دارند. شک نکنید رادیو هیچوقت تعطیل نمی‌شود و از بین نمی‌رود و به دلیل اینکه صمیمی، گرم و فاقد پیرایه است ماندگار می‌ماند.

کرمی بیان کرد: رادیو نه دنبال نمایش است و نه عرض اندام؛ به اعتقاد من عضوی از خانواده‌ ملت ایران و دنیاست. در دنیا هم می‌بینید که با وجود رسانه‌های متعدد و با انرژی، رادیو همچنان کار خودش را انجام می‌دهد و مخاطب و شنونده خاص خودش را دارد.

این تهیه کننده درباره حال این روز‌های رادیو توضیح داد: من یک توصیه برای همکارانم دارم؛ اینکه مخاطب گرا نباشیم بلکه شنونده گرا هم باشیم. اینکه من برای یک طیف خاص برنامه بسازم به اعتقاد من باید جزئی از اهداف برنامه سازی باشد؛ اما شنونده‌ها را هم نیاز داریم. کسانی که اعتماد و اعتقاد به ما داشته باشند و گوشمان کنند، نه اینکه فقط مخاطب یک برنامه خاص باشند.

منوچهری: حدود ۶۰ سال است در رادیو کار می‌کنم

حمید منوچهری گوینده پیشکسوت در خصوص سابقه فعالیت خود در رادیو گفت: حدود ۶۰ سال است در رادیو برای مردم عزیزمان خدمت می‌کنم و در طول این سال‌ها سعی کردم، همراه مردم باشم؛ چراکه مردم ما بی نظیر هستند.

وی ادامه داد: من عاشق رادیو بوده، هستم و خواهم بود. البته باید بگویم برای من، رادیو میدان ارگ است و حدود ۱۶ سال هم در ساختمان جدید فعالیت کردم.

عبدی: ابتدای کارم تلفن‌های شنوندگان را پاسخ می‌دادم

میثم عبدی گفت: من حدود ۱۵ سال است در رادیو کار می‌کنم. روز‌های اول در حوزه ارتباطات بودم و تلفن‌های شنوندگان را پاسخ می‌دادم. در ادامه مسیر وارد حوزه نوشتن نمایش‌های طنز شدم و همان نمایشنامه‌ها را اجرا کردم. این روز‌ها تهیه کننده مسابقه‌ای در رادیو تهران هستم.

عبدی بیان کرد: هر رسانه‌ای مدیوم خاص خودش را دارد؛ به طور مثال تلویزیون مخاطب را می‌خواهد تا تصویر را ببیند، اما مخاطب در کنار رادیو می‌تواند کار‌های خود را انجام دهد و این یکی از ویژگی های مثبت رادیو است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید