مسئله اصلی فروش نفت نیست، بلکه استفاده از منافع صادرات نفت است

    کد خبر :525378
نرسی قربان

نرسی قربان، کارشناس اقتصادی حوزه انرژی می گوید ایران راهکارهایی برای فروش نفت در اختیار دارد که لزومی ندارد آن را رسما رسانه ای کند.

قربان در گفت و گو باانتخاب، درباره عدم تمدید معافیت کشورها از تحریم نفتی ایران که از سوی وزیر خارجه آمریکا اعلام شد، گفت: آنها به سمت انتخاب سخت ترین روش رفته اند یعنی قصد دارند بیشترین فشار را وارد کنند. اکنون همه چیز به این بستگی دارد که کشورهای دیگر چنین موضوعی را قبول می کنند یا خیر.

او با بیان اینکه صفر کردن صادرات ایران به این آسانی ها نیست، تاکید کرد: ایران راهکار هایی دارد که این اتفاق نیفتد.

این کارشناس حوزه انرژی درباره راهکارهای ایران برای صفر نشدن صادرات نفتی خود گفت: کشور ها و شرکت هایی وجود دارند که از ایران نفت خریداری کنند. شرکتی که نترسد آمریکا آن را تحریم کند، می‌تواند از ایران نفت بخرد. یا کشوری مثل ترکیه می تواند این کار را انجام دهد.

قربان درباره اینکه آیا کره جنوبی و ژاپن تحریم های نفتی علیه ایران را رعایت می کنند؟، گفت: آنها احتمالش بیشتر است اما حدس می‌زنیم که ترکیه این طور نباشد.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین درباره احتمال عدم تبعیت چین و هند از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران گفت: این کشورها بیشترین مقدار نفت را از ایران وارد می‌کنند. باید ببینیم عکس العمل شان چیست.

وی با بیان اینکه آمریکا به آخرین مرحله از فشار روی آورده گفت: در این شرایط، کشورها ممکن است ساز و کارهایی را راه بیاندازند که بتوانند ادامه دهند. اگر اینستکس که اروپایی ها راه انداخته بودند، پیش برود، امکان ادامه معاملات نفتی وجود دارد.

او با بیان اینکه مسئله اصلی در حال حاضر فروش نفت نیست، گفت: مسئله اصلی استفاده از منافع صادرات نفت است. باید ساختار های مالی وجود داشته باشد که بشود از طریق آنها از منافع صادرات بهره برد.

قربان همچنین درباره احتمال تصویب FATF در شرایط جدید پیش آمده و چگونگی دریافت منافع و پول حاصل از فروش نفت از کشورهایی مثل چین و هند نیز گفت: اگر تصویب نشود، بدون شک بانک هایی که با ما کار خواهند کرد تعدادشان بسیار بسیار محدود خواهد شد.

نرسی قربان با بیان اینکه ایران راهکارهایی در اختیار دارد که لزومی ندارد آن راهکار ها را رسما رسانه ای کند، گفت: این کار در حال انجام است اما بالاخره شما باید رابطه تان را با بانک ها و سیستم های مالی دنیا برقرار کنید.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی همچنین درباره تاثیر تصمیم آمریکا بر قیمت نفت و اینکه آیا این موضوع به زیان خود ترامپ خواهد شد یا نه، گفت: قیمت نفت احتمالا دو، سه درصد تا پنج درصد یا کمی بیشتر افزایش پیدا کند اما این دو سه درصد یا چهار پنج درصد آنقدر نیست که قیمت بنزین را در آمریکا به جایی برساند که تمام شهروندان آمریکایی بر علیه ترامپ بخواهند اقدام کنند. به ویژه آنکه آمریکایی ها قبلا با عربستان سعودی و امارات مذاکره کرده اند که آنها نفت شان را جایگزین نفت ایران کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کاهش صادرات ونزوئلا و لیبی نمی تواند باعث شکست سیاست ترامپ شود، گفت: ونزوئلا که تولیدش کم شده، لیبی هم تولیدش کم شده. یعنی هر اتفاقی که می‌خواست بیفتد افتاده و تاثیرش را گذاشته. در این شرایط، عربستان و امارات هم اضافه تولید خود را در بازار میریزند و خود روسیه هم گفته که به تولید نفت خود اضافه می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید