اعتراض تاکسیرانی به قیمت‌ها و توافقات جدید با ایران‌خودرو

    کد خبر :525013
مرتضی ضامنی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به اجرای پایلوت طرح جدید نوسازی تاکسی‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: براساس این طرح مقرر شد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از منابع ماده ۱۲ رفع موانع تولید یارانه به تاکسیرانی اختصاص دهد و شرکت خودروساز نیز قرار است ۱۰۰دستگاه خودرو با ظرفیت پیمایش ۳۰۰کیلومتر تولید کند.

مرتضی ضامنی آخرین وضعیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده را تشریح کرد و گفت: هیچ وعده‌ای از سمت شرکت‌های خودروساز و وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص تحویل تاکسی‌های جدید عملیاتی نشده است اما در سال جدید بر سر چند موضوع در حال توافق هستیم.

وی ادامه داد: یکی از این موضوعات قیمت خودرو است. شرکت های خودروساز اعلام کرده اند که قیمت خودرو، قیمت حاشیه بازار است و باتوجه به اینکه قیمت حاشیه بازار دقیقاً قیمت تاکسی را نسبت به مشابه سال گذشته دوبرابر کرده، با چالش‌های جدی در زمینه تامین تسهیلات مواجه خواهیم بود. بنابراین نسبت به‌ آن اعتراض کرده‌ایم و در حال مکاتبه هستیم که وزارت صنعت تکلیف را روشن کنند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اضافه کرد: علاوه بر قیمت،مکاتباتی نیز بر روی موضوع زمان‌بندی داشتیم تا شرکت خودروساز در ادامه طرح، خودروهای جدید را طبق زمانبندی تحویل دهند.

به گفته این مقام مسئول، اگر به تمام جزییات در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده توجه نشود،برای رانندگان مشکلاتی از جمله عدم توانایی در پرداخت اقساطشان پیش خواهد آمد.

وی در ادامه به اجرای پایلوت طرح جدید نوسازی تاکسی‌های فرسوده اشاره کرد وگفت: براساس این طرح مقرر شد که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، یارانه‌ای به تاکسیرانی تخصیص دهد.بر این اساس نیز با شرکت ایران خودرو توافقاتی انجام داده ایم که به صورت پایلوت ۱۰۰ دستگاه خودرو با ظرفیت پیماش ۳۰۰ کیلومتر با یکبار سوخت‌گیری را تولید کند.

ضامنی اضافه کرد: هفته آینده پیش فاکتورهای این۱۰۰ دستگاه خودرو صادر خواهد شد و اگر پایلوت آن نیز با موفقیت انجام شود و شرکت خودروساز نیز همراهی‌های لازم را داشته باشد،بخشی از این اختلاف قیمت خودرو توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تامین و به رانندگان تاکسی نیز فشاری وارد نخواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه به تشریح این طرح پرداخت و گفت: براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اعلام شده است که اگر به تعداد ناوگان گازسوز با چارچوب مشخصی که در قانون و دستورالعمل‌ها آمده است به تاکسیرانی و سامانه حمل و نقل عمومی اضافه شود، به واسطه صرفه جویی که در مصرف گاز نسبت به بنزین اتفاق می افتد و معادل ۳هزار و ۸۷۰ دلار یارانه طی بازه زمانی چهار ساله به رانندگان تخصیص داده خواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: در این میان اما شرط براین است که تاکسی‌ها با یکبار سوخت-گیری،۳۰۰ کیلومتر پیمایش کنند. خودروهای سمند موجود در ایران خودرو که پایه گاز سوز هستند تنها ۲۲۰ کیلومتر پیمایش دارند که طی مذاکراتی با آنها، قرار شد تا مخازن این خودروها را افزایش دهند و به ۳۰۰ کیلومتر برساند. این هفته نیز پیش فاکتورهای ۱۰۰ دستگاه جدید صادر خواهد شد. در صورت تداوم تولید خودروهای پایه گاز سوز با مشخصات فوق می‌توان مدل فوق را با رویکرد استفاده از یارانه‌های دولتی به سراسر کشور تسری داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید