مدیرعامل صندوق توسعه ملی: هنوز مبلغ نهایی برای اختصاص منابع صندوق به مناطق سیل زده مشخص نشده

    کد خبر :523778
مناطق سیل زده

مدیرعامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه هنوز مبلغ نهایی برای اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به مناطق سیل زده مشخص نشده است، گفت: منابع صندوق توسعه ملی به صورت ترکیبی از کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات ارزان قیمت به سیل زدگان اختصاص خواهد یافت.

«مرتضی شهیدزاده» درباره آخرین وضعیت اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به مناطق سیل زده، افزود: پس از درخواست رئیس جمهوری از رهبر معظم انقلاب برای اختصاص ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، ایشان ضمن موافقت کلی با این درخواست، تاکید فرمودند که ابتدا بررسی شود که چه میزان از ظرفیت بودجه سال ۹۸ را می‌توان به این منظور اختصاص داد و سپس بقیه مبالغ مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.
وی اضافه کرد: بر اساس برآوردها، حدود هفت یا هشت هزار میلیارد تومان (معادل یک میلیارد دلار) امکان استفاده از ظرفیت بودجه برای این هدف وجود دارد که البته قطعی نیست.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: رئیس جمهوری در بیست و چهارم فروردین امسال به معاون اول، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر وزیران دستور داد که خسارت سیل به طور دقیق بررسی و گزارش آن ارسال شود.
شهیدزاده ادامه داد: همچنین رئیس جمهوری دستور داد امکانات بودجه برای تامین منابع مالی خسارات سیل بررسی شود.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: قرار است در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری گزارش‌ها درباره خسارات سیل بررسی و نظر نهایی درباره مبلغ مورد نیاز برای دریافت از صندوق توسعه ملی اعلام شود.
وی با بیان اینکه هنوز مبلغ نهایی مورد نیاز برای دریافت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به مناطق سیل زده مشخص نشده است، گفت: بر اساس نامه‌ای که از رئیس جمهوری به معاون اول و وزیران مربوطه ارسال شده است، در هفته جاری رقم دقیق خسارت‌ها تعیین خواهد شد.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض به خسارت دیدگان اختصاص می‌یابد که بخش عمده آن مربوط به خسارت‌های واردشده به بخش کشاورزی است.
شهیدزاده اضافه کرد: قسمتی از خسارت کشاورزان که بیمه داشتند از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی تامین می‌شود و آن دسته از کشاورزان که بیمه نبوده اند، خسارتشان از محل منابع در اختیار ستاد‌های بحران پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: بخشی از خسارات واردشده به واحد‌های مسکونی احتمالا به شکل کمک بلاعوض برای خرید وسایل خانگی که به طور کامل از بین رفته اند، جبران می‌شود.
وی اظهار داشت: احتمالا ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان نیز برای بازسازی منازل مسکونی به صورت انفرادی اختصاص خواهد یافت یا اینکه در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد تا اقدام به بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده کند.

** تاکید دولت برای تسریع در جبران خسارت سیل زدگان
مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: رئیس جمهوری تاکید دارد که به سرعت برای جبران خسارت سیل زدگان اقدام شود.
شهیدزاده افزود: بخش‌های مختلف در مناطق سیل زده دچار خسارت شده اند که شامل کشاورزی، راه‌ها و جاده ها، زیرساخت‌های حمل و نقل، مدارس، مراکز بهداشتی، تاسیسات برق و آبرسانی است.
وی تصریح کرد: بنابراین منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت همه این بخش‌های آسیب دیده، صرف خواهد شد.
مدیرعامل صندوق توسعه ملی درباره بازپرداخت منابع اختصاص یافته توسط صندوق توسعه ملی نیز گفت: نحوه بازپرداخت تسهیلات واگذار شده هنوز مشخص نشده است، اما بخشی از کمک‌ها به صورت بلاعوض خواهد بود و قسمتی دیگر در قالب تسهیلات ارزان قیمت شاید ۱۰ تا ۱۵ ساله اختصاص خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل‌های اخیر تاکید کردند: اقدامات لازم برای جبران خسارات از محل‌های موجود را سریعا آغاز کنید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است لذا تأکید می‌شود که دولت سریعاً از محل‌هایی همچون پنج درصد مقرر در بودجه عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابجایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی و بیمه‌ها و تسهیلات بانکی اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تأیید اینجانب خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید