حجت الاسلام قاضی‌عسکر:

شرایط حج امسال نسبت به سال های قبل بهتر است

    کد خبر :523686
حج تمتع ۹۸

نماینده ولی فقیه در سازمان حج با تشریح اقدامات صورت گرفته برای برگزاری حج ۹۸ تأکید کرد: هیچ نگرانی برای برگزاری این مراسم معنوی وجود ندارد.

سرپرست حجاج ایرانی در همایش سراسری روحانیون، معین و معینه های کاروان‌های حج تمتع ۹۸ با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت ولی عصر (عج) وضمن ابراز همدردی با هموطنان سیل زده اظهار داشت: امسال تلاش شد این جلسه قبل از ماه رمضان برگزار شود تا اطلاعات مهم و اساسی سریع‌تر در اختیار روحانیون، معین و معینه های کاروان‌ها قرارگیرد و در نتیجه بتوانیم حج خوبی را برگزار کنیم.

لزوم تحقق سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری سیاست گذاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی حج و زیارت برعهده نماینده ولی فقیه است، اظهار داشت: برای اجرای مسئولیت‌های محوله باید با همکاری سازمان حج و زیارت و مجموعه کارگزاران در تمام این حوزه‌ها با جدیت برنامه ریزی کنیم و پیش برویم تا آنچه که معظم له به عنوان سیاست‌های کلی حوزه حج و زیارت بیان فرموده اند، محقق شود.

وی با مهم خواندن اهمیت فهم و درک مسائل سیاسی بین ایران و عربستان، گفت: پس از فاجعه مسجدالحرام و منا در سال ۹۴ که به شهادت بیش از ۴۷۰ زائر کشورمان منجر شد در دو سال گذشته شرایط حج گزاری بهتر شده و برنامه‌ها طبق روال انجام شده است و مشکلی با وزارت حج عربستان نداریم، بنابراین زائران نباید استرس و نگرانی داشته باشند، رویکرد عربستان هم در این چند ساله عوض شده و خیلی از شیوه‌های سخت گیرانه خود را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه ما همواره تاکید کرده ایم که حج را باید از روابط سیاسی دو کشور جدا کرد، اظهار داشت: این حرف به معنای جدا کردن حج از مسائل سیاسی نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان ساخت: برنامه‌ها مثل گذشته انجام و مراسم برائت از مشرکین نیز با شکوه برگزار خواهد شد ولی کارهایی که به برنامه‌های اساسی در نظر گرفته شده لطمه وارد می‌کند نباید انجام شود و همگان باید تابع سیاست‌های بعثه و سازمان باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت جهان و منطقه متشنج و خطرناک است، گفت: از یکسو ترامپ تلاش دارد هر روز مشکل جدیدی علیه ما درست کند و در منطقه نیز مسائل و مشکلات زیادی دشمنان به وجود آورده اند تا مسلمانان را به جان هم بیاندازند و به منافع خود دست یابند در چنین شرایطی اولویت تکیه بر وحدت، مقابله با فتنه‌ها و پاسخگویی به شبهات است و شما می‌توانید این کارها را انجام بدهید.

تلاش‌های گسترده برای افزایش نیافتن بیش از حد قیمت تمام شده حج

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به تفصیل اقدامات صورت گرفته توسط سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای برگزاری حج ۹۸ را تشریح و تصریح کرد: با همکاری دولت محترم نرخ ارز به میزانی تعیین شد که حج به شکل مناسب برگزار شود و افرادی که سال‌ها در نوبت تشرف بوده اند بتوانند هزینه این سفر را بپردازند.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه برای افزایش نیافتن بیش از حد قیمت تمام شده حج تلاش فراوانی انجام شد، خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان حج، بعثه و عناصر بیرونی صرفه جویی در بخش‌های مختلف صورت گرفته و بدون آنکه کیفیت کاهش یابد، هزینه حج نسبت به سال قبل به میزان زیادی افزایش نیافته است.

سرپرست حجاج ایرانی ایجاد تغییر و تحول روحی و اخلاقی، تعمیق باورهای دینی و ارتقای سطح آگاهی‌های مردم در مورد مسائل دینی و مذهبی را از جمله اهداف والای حج توصیف کرد و اظهار داشت: آشناسازی حجاج با مناسک حج ابراهیمی و معارف اهل بیت (ع) و مکتب تشیع از مسائل ضروری است که به عهده شما است.

وی گفت: ایجاد و تقویت روحیه اخوت و برادری، ارتباط با مسلمانان جهان و وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی، دفاع از انقلاب اسلامی و پاسخگویی به شبهات علیه تشیع نیز اهمیت بسیاری دارد و باید دراین سفر مورد توجه قرار گیرد.

لزوم توجه کافی به اهداف فرهنگی حج از سوی روحانیون

حجت الاسلام قاضی‌عسکر لزوم توجه کافی به اهداف فرهنگی حج را یادآور شد و با بیان اینکه رعایت کردن شئون روحانیت، عشق و علاقه مردم را در پی خواهد داشت، گفت: می‌بایست با مردم صمیمی و از نظر عاطفی همراه آنها باشیم، لباس خدمت بپوشیم و لباس غرور و تکبر را از تن خارج کنیم.

وی با برشمردن نمونه‌هایی از تهاجم گسترده فرهنگی دشمن و کلید خوردن مقابله جدی با اسلام و قوانین مترقی آن، از روحانیون خواست با برنامه ریزی دقیق و منظم از مراسم حج برای تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم بهره بگیرند.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه «حج، خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی» به عنوان شعار حج ۹۸ انتخاب شده است، افزود: این شعار تکرار شعارسال های قبل نیست و جنبه‌های داخلی و بین المللی و از جمله تمدن سازی نوین اسلامی در آن دیده شده است.

وی همچنین از بروز رسانی برنامه‌های فرهنگی بعثه خبر داد و عنوان داشت: مجموعه نرم افزارهای آموزش بروز رسانی شده و باید در جلسات آموزشی از آن استفاده شود، جلسات نیز لازم است از حالت سخنرانی خارج و با استفاده از ابزارهای معرفی شده و با زمان بندی برنامه‌ها تأثیرگذاری جلسات را بیشتر کرد.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر گفت: در جلسات آموزشی به تکرار مناسک حج و بیان اختلافات فتاوا و جزئیات نیازی نیست بلکه باید به مباحثی از قبیل اخلاق، اسرار و معارف، عقاید و آشنایی با جهان اسلام و حتی آموزش زبان عربی در حد مکالمه ضروری و فوری تمرکز شود.

حج با خرد جمعی خوب اداره می‌شود

حجت الاسلام قاضی‌عسکر مدیریت فرهنگی کاروان‌ها را به عهده روحانیون کاروان‌ها دانست و اظهار داشت: تصمیم گیری در رابطه با حج را باید از حالت فردی خارج و خرد جمعی را حاکم کرد و لذا بر همین اساس شورای فرهنگی، یاوران حجاج، بازرس افتخاری و خبرنگار افتخاری راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بروز شدن مناسک‌ها، مناسک همراه نیز برای شما تهیه و صدها جلد کتاب مرتبط با حوزه حج در سایت بعثه بروز رسانی و تکمیل شده است.

وی با اشاره به ارتقا سطح فکری و فرهنگی زائران، گفت: نرم افزاری تهیه شده که بیش از صد شماره از مجله میقات و صدها مقاله علمی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید برای ارائه به زائران استفاده کنید.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: می‌خواهیم این سفر تا آخر عمر مردم را بیمه کند، بنابراین به این مسائل اهمیت بدهید؛ بانوان معینه و روحانیون تلاش کنند در انجام مناسک حج به زائران استرس و اضطراب وارد نشود، و مردم اسلام را شریعت سهله سمحه بدانند و از مسلمانی خود لذت ببرند.

وی لزوم خوش خلقی، ایثار، از خودگذشتگی و استفاده از روش‌های جدید در برخورد با زائران را یادآور شد و با اشاره به اهمیت فضای مجازی و تاکید مقام معظم رهبری در خصوص آن، اظهار داشت: ما نیز در این عرصه با دو گرایش بین المللی و داخلی در حوزه حج و زیارت فعال هستیم.

حجت الاسلام قاضی‌عسکر بهره گیری درست از فضای مجازی را ضروری خواند و گفت: نرم افزارهایی برای داخل و خارج ایران در نظر گرفته شده است تا بتوانید از این عرصه بهتر استفاده کنید.

وی گفت: جلسات جزءخوانی و تفسیر قرآن را با کارهای جدیدی که در این عرصه‌ها صورت گرفته احیا کنید. در مورد اقامه نماز جماعت هم تاکید بر حضور در مسجدالنبی و مسجدالحرام است.

لزوم ارتباط مناسب با اهل سنت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: برادران و خواهران اهل سنت ما ظرفیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شوند و لذا باید همین برادری و همزیستی که در ایران با این عزیزان داریم در حج نیز جلوه بیشتری پیدا کند و همه با هم باشیم.

وی سپس از راه اندازی شورای افتای اهل سنت در بعثه مقام معظم رهبری خبر داد و افزود: در چند سال اخیر روزبه روز روابط بعثه و روحانیون شیعه و سنی دوستانه تر و بهتر شده است.

وی با بیان اینکه می‌توانیم از ظرفیت اهل سنت ایران در حرمین شریفین برای وحدت امت اسلامی استفاده کنیم، گفت: بحث وحدت شیعه و سنی در سراسر جهان و به ویژه ایران اسلامی ضرورتی است که مربوط به امروز و دیروز نیست و حج نیز ظرفیت بزرگی برای تحقق این هدف است.

به گزارش  مهر، حجت الاسلام قاضی‌عسکر اضافه کرد: تلاش داریم سفرهای عمره و سوریه نیز راه اندازی شود تا از این ظرفیت‌های بزرگ در توسعه معنویت در کشور بهره گیری شود لذا نقش اصلی در این مسیر با شما است و هرچه خوب عمل کنید مردم هم راضی‌تر خواهند بود.

وی گفت: اینجانب به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی به خدمت گزاری زائران و روحانیون و حجاج عزیز کشورمان افتخار می‌کنم و امیدوارم با مشارکت یکدیگر امسال حجی خداپسندانه، آرام و مطلوب در پیش داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید