نجات بیماران سکته مغزی به کمک درمان مداخله‌ای

    کد خبر :523334
بیماران سکته مغزی

متخصص مغز و اعصاب گفت: با استفاده از روش مداخله‌ای سلامت بیماران سکته مغزی تا ۲۴ ساعت افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز: علی اصغر اخوت متخصص مغز و اعصاب، فوق تخصص بیماری‌های عصب و عضله و عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روش درمانی جدید برای کمک به بیماران سکته مغزی اظهار کرد: یکی از آخرین روش‌هایی که در سال‌های اخیر در تمام دنیا به عنوان شیوه نوین برای درمان بیماران سکته مغزی مطرح شده، درمان مداخله‌ای است.

وی ادامه داد: در این روش بیماری که دچار سکته مغزی شده و لخته خون، یکی از رگ‌های مغزی وی را مسدود کرده است، تحت درمان روش مداخله‌ای قرار می‌گیرد. در این روش از طریق تزریق دارویی که خاصیت ضد لختگی دارد، با حل کردن خون لخته شده، رگ‌های بسته شده باز خواهد شد.

اخوت تشریح کرد: پیش از این برای کمک به بیماران سکته مغزی کمتر از چهار ساعت و ۳۰ دقیقه زمان داشتیم و تزریق دارو در درصدی از افراد عملکردی مناسب داشت و ممکن بود فرد بیمار با عوارض سکته باقی بماند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در روش جدید هنگامی که رگ‌های مغزی فرد بیمار به خصوص رگ‌های بزرگ بسته می‌شوند با روشی شبیه آنژیوگرافی سیم‌هایی بسیار نازک از طریق رگ وارد بدن فرد بیمار و در نهایت رگ‌های مغزی می‌کنیم. ابزار وارد شده پس از ورود به قسمت آسیب دیده و با تزریق مواد دارویی یا خارج کردن خون لخته شده از طریق ابزار‌های خاص جان فرد بیمار را حفظ می‌کند.

وی بیان کرد: این روش در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها متداول شده و عملکردی نسبتا مناسب از خود نشان داده است. این روش درمانی بازه زمانی کمک به بیماران سکته مغزی را از چهار ساعت و ۳۰ دقیقه به حدود ۲۴ ساعت رسانده است. در حال حاضر این روش در برخی از بیمارستان‌های سطح کشور مانند مرکز قلب شهید رجایی در حال اجراست و حدود ۲ سال است که رشته فوق تخصصی برای این روش تاسیس شده است و در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران تدریس می‌شود.

روشی جدید برای جلوگیری آسیب‌های سکته مغزی

اخوت تشریح کرد: این روش درمان تا به امروز پاسخی مناسب نسبت به نیاز‌های بیمار داشته است و اگر امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه این خدمت در سایر بیمارستان‌ها و استان‌ها تامین شود، می‌تواند جان بسیاری از بیماران را حفظ و از بسیاری از ناتوانی‌ها جلوگیری کند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: آسیب‌های ناشی از بروز سکته‌های مغزی اغلب باعث فلج شدن و ناتوانی فرد بیمار می‌شود در حالی که این روش موثر می‌تواند احتمال بروز چنین آسیب‌هایی را بسیار کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه سکته‌های مغزی دومین عامل مرگ و میر بعد از تصادفات جاده‌ای است، گفت: با توجه به بالا رفتن شیوع سکته‌های مغزی این روش می‌تواند جان بسیاری از هموطنانمان را حفظ کند.

اخوت تاکید کرد: مهم‌ترین مشکلمان برای ارائه چنین خدماتی به هموطنان مشکلات سخت افزاری است؛ این روش درمانی به تجهیزاتی نیاز دارد که تهیه آن‌ها هزینه بر است، اگرچه این شیوه در سکته‌های قلبی به روشی متداول تبدیل شده است، اما متاسفانه در زمینه مغز و اعصاب هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه از نظر تامین نیروی انسانی برای ارائه این خدمات با مشکلی مواجه نخواهیم بود، بیان کرد: هزینه بالای این تجهیزات بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت را برای تهیه آن با مشکل مواجه کرده است؛ در حال حاضر به دنبال تهیه این تجهیزات برای بیمارستان شریعتی هستیم، ولی مشکلات ذکر شده رسیدن به این هدف را سخت‌تر می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید