شایع ترین دلیل پارگی پرده گوش چیست؟

    کد خبر :523324
پارگی پرده گوش

شایع ترین دلیل پارگی پرده گوش بیماری های عفونی هستند که کودکان زیر 3سال بیشتر در معرض آن قرار دارند.

محمدرضاعمرانی متخصص گوش و حلق و بینی درباره علل پارگی پرده گوش گفت: پرده گوش بافت تشکیل شده از یک سلول بسیار نازک و سبک به اندازه یک دهم میلی متر است که به استخوانچه های گوش می چسبد و با تکان خوردن های ظریف هنگام برخورد صدا و رساندن آن به استخوانچه های گوش باعث شنیدن می شود.

عمرانی ضمن اشاره به این موضوع که دو عامل بیماری های عفونی و آسیب های مکانیکی از علل اصلی پارگی پرده گوش به شمار می روند افزود: ۸۴ درصد افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود با ورم و التهاب گوش مواجه شده اند که این بیماری منجر راه یافتن باکتری ها و ویروس ها به داخل گوش،تجمع چرک،درد،کاهش شنوایی و گاه پارگی پرده گوش می شود.

به گزارش بهداشت نیوز:وی با تاکید بر این موضوع که ۵۰ درصد از پارگی های گوش به دلیل تجمع ترشحات،باکتری ها و چرک دراخل آن است بیان کرد: بیماری های درگیر کننده دستگاه ایمنی نظیر لوپوس با آسیب رساندن به سلول های سطح مخاط تنفسی می تواند باعث آسیب به پرده گوش شود.

وی ابراز داشت: عفونت های مخفی گوش که بیشتر کودکان زیر ۳ سال گرفتار آن می شوند، از دیگر علل پارگی پرده ی گوش به شمار می روند.

عمرانی اظهار داشت:استفاده از گوش پاک کن، دستمال یا حوله و هر وسیله ی دیگری برای تمیز کردن یا خشک کردن گوش توصیه نمی شود چرا که باعث هل دادن ترشحات به داخل گوش و آسیب به پرده آن می شود و از آن جایی که گوش عضو بسیار حساسی است هیچ جسم خارجی نباید وارد آن شود.

وی متذکر شد:در هنگام استحمام وفتی زیر دوش ایستاده اید سرتان را نچرخانید تا مانع ورود آب به داخل گوش شوید چرا که این عضو به گونه است که وقتی فرد ایستاده و سرخود را تکان نمی دهد آب وارد آن نمی شود اما بعد از استخر در صورتی آب درون گوش نفوذ کرد باید از خشک کردن آن با دستمال و حوله بپرهیزید و صبر کنید تا آب درون گوش به صورت طبیعی خشک شود.

عمرانی تصریح کرد :صدای بلند نظیر صدای انفجار و وارد شدن ضربه شدی نیز باعث پارگی پرده گوش می شود و توصیه می شود درصورت ابتلا به سرماخوردگی با پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک و چرک خشک کن ها که باعث رشد باکتری ها می شوند و همچنین مراجعه به پزشک در صورت ترشح چرک در گوش و حساسیت مانع عفونت و پاره شدن پرده گوش شوید.

وی در پایان اشاره کرد:پاکسازی گوش حتما باید توسط پزشک متخصص گوش صورت گیرد در غیر این صورت نه تنها برای گوش مفید نیست بلکه باعث به پرده گوش نیز آسیب وارد می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید