چگونه ممکن است حمیدتی، گزینه مورد حمایت مصر، عربستان و امارات رئیس جمهور سودان شود؟

    کد خبر :522730
رئیس جمهور سودان

عبد الباقي الظافر در الجزیره نوشت: در سال 2010 محمد حمدان دقلو ملقب به «حمیدتی» طی مذاکراتی که با دولت داشت، آرام و خجالتی به نظر می رسید و علت آن، شکست او در تامین امنیت عشیره اش در جنوب دارفور بود.

در ادامه این مطلب آمده است: مذاکرات دشوار نبود و در ادامه این جوان بعنوان افسر در صف دولت قرار گرفت. این جوان به سرعت مسیر ترقی را پیمود و در طول کمتر از ده سال به بالاترین رتبه های ارتشی رسید.

در واقع، حمیدتی مهارت خاصی در استفاده از حوادث و تبدیل آنها به یک پیروزی بزرگ برای خود دارد. چند هفته پیش، حمیدتی از نزدیک ترین هم پیمانان عمر البشیر بود، اما زمانی که احساس کرد نظام بشیر به سمت سقوط پیش می رود، تمام توان خود را جمع کرد تا به قلب حادثه بتازد.

به گزارش انتخاب، با توجه به اینکه حمیدتی به سرعت از پایان دوره بشیر آگاه شد، تصمیم گرفت به بخشی از مکانیسم تغییر در بین ژنرال های برجسته دولت سودان تبدیل شود؛ از این رو تلاش کرد از طریق دیدار با سفرای غربی، تصویر تازه ای از خود ارائه دهد. علاوه بر این، وی تاکید کرد که نیروهای ارتش سودان تا تحقق پیروزی، به مأموریت خود ادامه می دهند. تا به این ترتیب پیام دیگری را به عربستان منتقل کرده باشد.

در حقیقت، حمیدتی به دنبال آن است تا با تبدیل شدن به یک سیاستمدار مدنی، خود را به عنوان طراح کودتا مطرح کند. اما این مسیر برای جوانی مانند او، راهی طولانی است.

حال، مساله مهم آن است که حمیدتی از چند جهت حمایت می شود، جهت اول، کودتاگران هستند که معتقدند حمیدتی مناسب ترین فرد برای تکمیل دوره انتقالی است؛ به این دلیل که از سوی ارتش حمایت زیادی نمی شود.

جهت دوم، قدرت منطقه ای است که در ائتلاف عربی شامل مصر، عربستان و امارات نمود می یابد و شخصی بهتر از حمیدتی سراغ ندارد.

و جهت سوم، اهالی غرب سودان هستند که این مرد را تجسم رویاهای خود در مورد انصاف و عدالت سیاسی می دانند و به او کمک می کنند. این طرفها هیچ گزینه دیگری را برای ایجاد توازن نظامی مناسب نمی دانند.

در این میان، مساله مهم آن است که ممکن است ماه عسل حمیدتی با مردم سودان به سرعت دچار تحول شده و وی در صف دشمنان کودتا جای بگیرد. بویژه آنکه ارتش سودان نیز با طرح این موضوع که حمیدتی به دانشکده نظامی نرفته است، سعی در مخالفت با حضور استثنایی وی در روزهای حیات سیاسی سخت سودان دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید