صادرات نساجی و پوشاک ۲۶درصد رشد کرد

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۵:۳۷
    کد خبر :518169
صادرات نساجی

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، از رشد ۲۶ درصدی صادرات نساجی و پوشاک در سال ۹۷ خبر داد و گفت: جلسات هفتگی با بانک مرکزی برای تأمین ارز برگزار می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، افسانه محرابی در حاشیه اولین گردهمایی صنعت نساجی در جامعه متخصصان نساجی ایران در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۹۷ با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور، شرایط سختی در صنعت نساجی و اقتصاد ایران حاکم بود و بسیاری پیش بینی می‌کردند تولید در این صنعت کاهش یابد اما نه تنها رشد تولید نداشتیم، صادرات نیز صورت گرفت.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی افزود: در مجموع ۷ درصد رشد تولید را در صنعت نساجی شاهد بودیم، ضمن اینکه صادرات نیز به لحاظ ارزشی ۲۶ درصد و به لحاظ وزنی ۳۰ درصد رشد را تجربه کرد.

وی تصریح کرد: برای سال ۹۸ نیز خوشبختانه با توجه به نامگذاری مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید، در وزارت صنعت، معدن و تجارت دو صنعت لوازم خانگی و نساجی و پوشاک در نظر گرفته شده تا با تمرکز بر آن، رونق تولید و اشتغال ایجاد شود.

به گفته محرابی، در حال آماده سازی پرونده‌ها هستیم تا با همکاری بخش خصوصی بتوانیم تولید را افزایش داده و بر مزیت‌ها تمرکز کنیم، این در حالی است که هر ساله برای صنعت نساجی و پوشاک رشد متصور هستیم، ولی با توجه به شرایط ویژه ای که وجود دارد، امیدواریم با ارائه تسهیلات و حمایت از بخش تولید شاهد رشد در سال ۹۸ هم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت منابع ارزی برای کل صنایع وجود دارد و در این مسیر تلاش شده تا زمینه‌های رفع مشکلات مالی تولیدکنندگان را فراهم آوریم تا آنها به خصوص در بخش تأمین ارز و حتی مواد اولیه با مشکلات کمتری مواجه شوند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برخی مواد اولیه موردنیاز صنعت نساجی و پوشاک به صورت صد درصد وارداتی هستند که با مذاکراتی که از سوی وزیر صنعت با بانک مرکزی به عمل آمده، تلاش داریم تا ارز موردنیاز آنها را تأمین کنیم، این در حالی است که به صورت هفتگی جلساتی با بانک مرکزی برگزار می‌شود که بتوان مشکل این صنعت را حل کرد.

در ادامه، سید محمد مقدسی رئیس هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران نیز گفت: سال ۹۸ با سپری شدن یک سال سخت و دشوار در اقتصاد ایران فرا رسید و اکنون باید با توجه به پیش بینی‌ها مبنی بر دشواری‌های پیش رو در این سال، بتوانیم خود را در برابر نوسانات اقتصادی محفوظ کنیم.

وی افزود: برخی پیش بینی می‌کنند سال ۹۸ بسیار سخت‌تر از سال ۹۷ باشد و بنابراین اگر خود را تجهیز کرده و آماده رویارویی با مشکلات اقتصادی باشیم، قطعاً موفق خواهیم بود، چرا که در سال ۹۷ بسیاری از حوادث و تصمیمات دولتی قابل پیش بینی نبود، پس باید سال ۹۸ خود را مسلح کرده و به کارزار برویم.

مقدسی گفت: صنعت نساجی فاکتورهای مهمی را به عنوان بسترهای لازم برای احیای خود نیاز دارد که از جمله آن ارتقای کیفیت، حذف سیستم‌های رانتی، کاهش هزینه‌های تولید، رفع موانع و بهبود واقعی فضای کسب و کار است، ضمن اینکه باید افزایش قدرت خرید مردم و رساندن قاچاق به حداقل نیز در دستورکار قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید