تایم در گزارشی تشریح کرد

دردسرها و مخاطرات اقدام علیه سپاه برای مقامات و نیروهای آمریکایی

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۴:۵۸
    کد خبر :517021
نیروهای آمریکایی

یک نشریه آمریکایی با پرداختن به تأثیرات و پیامدهای اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه پاسداران، آن را اقدامی بی‌سابقه توصیف کرد که می‌تواند دردسرهایی را برای مقامات آمریکایی و خطراتی را نیز برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به همراه داشته باشد.

در صورت قرار گرفتن نام سپاه پاسداران این اولین باری خواهد بود که دولتی در آمریکا یک نهاد دولتی خارجی را تروریستی اعلام می‌کند که در صورت انجام، تحریم‌هایی را نیز در پی خواهد داشت، از جمله مسدود کردن دارایی‌های احتمالی سپاه در آمریکا و ممنوعیت تجارت با این نهاد یا هرگونه حمایت از فعالیت‌های سپاه.

باتوجه به جایگاهی که سپاه برای ایران دارد، این اقدامات تنبیهی از سوی آمریکا می‌تواند تأثیرات محدودی (برای ایران) داشته باشد اما تروریستی اعلام کردن سپاه ممکن است به‌طور قابل توجهی فعالیت نظامی و دیپلماتیک آمریکا را، به ویژه در عراق پیچیده کند. جایی که نیروهای شیعی عراقی و احزاب سیاسی آن روابط نزدیکی با سپاه دارند.

این اقدام در لبنان می‌تواند محدودیت‌های بیشتری را به ویژه با افرادی که مقامات آمریکایی با آنها تعامل دارند، در پی داشته باشد. سپاه پاسداران روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد که بخشی از دولت لبنان است. حزب‌الله در حال حاضر نیز از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی خارجی شناخته می‌شود. حضور آن در پارلمان لبنان و شاخه اجرایی آن سبب شده است تا آمریکا نتواند هیچ گونه ارتباطی با اعضای حزب‌الله داشته باشد، هرچند که واشنگتن به همکاری و کمک به ارتش لبنان ادامه می‌دهد.

بدون در نظر گرفتن استثنا یا معافیت از این تروریستی اعلام کردن، نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی می‌توانند از تعامل با مقامات لبنانی و عراقی که با مقامات سپاه و جانشین‌های آنها تعامل دارند، منع شوند.

پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی نسبت به تأثیرات این اقدام که باعث می‌شود نتوانند با آن دسته مقام‌های خارجی ارتباط برقرار کنند که با اعضای سپاه ملاقات کرده یا تعامل دارند، ابراز نگرانی کرده‌اند. همین نگرانی‌ها بود که موجب شد دولت آمریکا پیش از این نیز از چنین اقدامی منصرف شود، کاری که بیش از یک دهه است در دولت مطرح است.

هنوز مشخص نیست که تروریستی اعلام کردن سپاه شامل این محدودیت‌ها می‌شود یا نه.

علاوه‌بر این پیچیدگی‌ها، فرماندهان نظامی آمریکا نگرانند که این کار ایران را به سمت اقدامات تلافی جویانه علیه نیروهای آمریکایی علیه منطقه سوق دهد. به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، این فرماندهان قصد دارند به نیروهای باقیمانده کشورشان در عراق، سوریه و نقاط دیگر درباره احتمال چنین اقداماتی هشدار دهند.

علاوه بر عراق که حدود پنج هزار و ۲۰۰ نیروی آمریکایی در آن حضور دارند و سوریه که تقریباً دو هزار نیرو در آنجا باقی مانده‌اند، پنجمین ناو آمریکایی در خلیج فارس است و پایگاه هوایی آمریکا در قطر نیز در معرض خطر است.

به گزارش ایسنا به نوشته نشریه تایم، دو مقام آمریکایی دیگر گفته‌اند که انتظار می‌رود وزارت امورخارجه آمریکا هم نسبت به اقدامات تلافی جویانه ایران علیه سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها و همچنین اعتراضات ضد آمریکایی هشدار دهند. در ابتدای جنگ علیه عراق و تصمیم دولت ترامپ برای منتقل کردن سفارت واشنگتن در اراضی اشغالی به قدس نیز هشدارهای مشابهی منتشر شد.

به نوشته تایم، علی‌رغم این خطرات تندروهای ضد ایرانی در کنگره همچون سناتورها تام کاتن و تد کروز و افرادی دیگر مدت‌ها است برای تروریستی خواندن سپاه تلاش می‌کنند. آنها می‌گویند که این کار پیامی مهم به ایران می‌فرستد.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تاکنون نیز این وظیفه را به عهده گرفته‌اند و در ماه‌های اخیر به شدت علیه ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش سخن گفته‌اند. پمپئو آشکارا گفته است که فشارها بر تهران تا زمانی که جمهوری اسلامی رفتارش را تغییر ندهد، ادامه خواهد داشت.

برایان هوک، نماینده آمریکا در امور ایران هفته گذشته ادعا کرد که ایران و نیروهای مورد حمایتش مسئول کشته شدن ۶۰۸ نیروی آمریکایی در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در عراق هستند، ادعایی که به نظر می‌آید بهانه‌ای برای تروریستی اعلام کردن سپاه است. وی تنها به اطلاعاتی از وزارت دفاع اشاره کرد که به تازگی از حالت طبقه بندی شده درآمده‌اند.

وزارت امورخارجه آمریکا در حال حاضر ۶۰ گروه شامل القاعده، داعش و وابستگان آنها را به‌علاوه حزب‌الله و چندین گروه فلسطینی را به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی می‌شناسد اما هیچ یک از آنها یک نهاد نظامی دولتی نیست.

هر زمان که وزیر امورخارجه یک گروه را در هماهنگی با وزیر خزانه‌داری تروریستی اعلام کند، کنگره هفت روز فرصت دارد آن را مورد بازبینی قرار دهد و اگر مخالفتی نباشد، اجرایی خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید