چرا ترک تحصیل در دبیرستانی‌ها بیشتر است؟

    کد خبر :516178
عبدالرسول عمادی

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش علل بازماندگی از تحصیل را برشمرد و گفت: یک علت کاهش پوشش تحصیلی در دوره دبیرستان تنوع رشته‌ها و شاخه‌هاست و همین تنوع کار را مشکل می‌کند، زیرا در برخی مناطق هنرستان فنی و حرفه‌ای نداریم. همچنین در شاخه‌های نظری هم ممکن است رشته‌های مورد نیاز دانش‌آموزان در منطقه به طور کامل ارائه نشود.

عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازماندگی از تحصیل در دوره متوسطه اظهار کرد: یک نرخ گذر از دوره ابتدایی به متوسطه اول و یک نرخ گذر از متوسطه اول به متوسطه دوم داریم.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوره ابتدایی همه دانش‌آموزان در یک گونه مدارس درس می‌خوانند در گذر از ابتدایی به متوسطه اول مشکلات کمتر است و دانش آموز به همان شکلی که در پایه ششم درس می‌خوانده وارد دوره متوسطه اول می‌شود و در عمده مناطق کشور با توجه به اقتضای جمعیتی، مدارس متوسطه اول دایر است.

عمادی با بیان اینکه اگر در منطقه‌ای مدرسه متوسطه اول نداشته باشیم، پوشش تحصیلی دانش آموزان را از طریق مدارس شبانه‌روزی و روستا مرکزی دنبال می‌کنیم گفت: اصرار ما این است که دانش آموز برای تحصیل در متوسطه اول هیچ مانعی نداشته باشد.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اما در دوره متوسطه دوم، با شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی متنوع روبرو می‌شویم که کار را مشکل می‌کند، زیرا در برخی مناطق هنرستان فنی و حرفه‌ای نداریم، همچنین در شاخه‌های نظری هم ممکن است رشته‌های مورد نیاز دانش‌آموزان در منطقه به طور کامل ارائه نشود.

وی با اشاره به اینکه یک علت کاهش پوشش تحصیلی در دوره دبیرستان به همین تنوع رشته‌ها و شاخه‌ها بر می‌گردد اظهار کرد: به دلایل مختلف همه رشته‌ها در همه مناطق ارائه نمی‌شود و ممکن است حتی خانواده‌هایی مهاجرت کرده و جابه‌جا شوند تا فرزندشان بتواند در رشته خاصی تحصیل کند. در مقابل برخی خانواده‌ها نیز به دلیل نبود مدارس از ادامه تحصیل فرزندشان ممانعت می‌کنند.

عمادی افزود: اصرار ما این است که از طریق توسعه شبانه‌روزی‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در مناطق مختلف، تنوع رشته‌ها و شاخه‌ها را حفظ کنیم؛ بویژه با برون سپاری شاخه کاردانش می‌توانیم رشته‌های متنوع‌تری را پوشش دهیم و این مسئله را برای افزایش پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم نیز مدنظر داریم.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین پیرامون طرح کاردانی پیوسته برای هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای گفت: پیوسته شدن تحصیل در شاخه فنی و حرفه‌ای تا دوره کاردانی جزو قوانین کشور است و در حال رایزنی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این زمینه هستیم تا هنرجویان بتوانند به طور پیوسته و مستقیم وارد دوره کاردانی بشوند و به این ترتیب با پنج سال تحصیل، مدرک تکنیسینی فنی دریافت کنند.

وی ادامه داد: تلاش ما استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و امیدواریم رایزنی‌ها و تعاملات سریع‌تر به نتیجه برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید