مقاومت کوسه‌ها در برابر مسمومیت با جیوه، سرب و آرسنیک

    کد خبر :513703
مقاومت کوسه‌ها

بررسی‌های انجام شده در مورد کوسه‌های شناگر در سواحل آفریقای جنوبی نشان می‌دهد، این حیوانات در برابر مسمومیت با جیوه، سرب و آرسنیک مقاومت بالایی دارند.

به گزارش بازتاب به نقل از یاهونیوز، در خون برخی از این کوسه‌ها مقدار بالایی از مواد سمی مذکور مشاهده شده، ولی این امر موجب مسمومیت یا مرگ کوسه‌های مذکور نشده است.

محققان می‌گویند میزان مواد سمی موجود در بدن این کوسه‌ها تا بدان حد بالاست که می‌تواند منجر به مرگ حیوانات دیگر با این میزان از آلودگی به جیوه، رب و آرسنیک شود. پژوهشگران امیدوارند با یافتن راز این مقاومت در نهایت موفق به تولید دارویی‌هایی شوند که مقاومت بدن انسان را در برابر مسمومیت‌های مختلف افزایش دهد.

علت وجود حجم زیادی از این مواد سمی در بدن کوسه‌ها، شکار گونه‌های متنوعی از ماهیان دریایی توسط آنهاست که خود به علت تغذیه از منابع آلوده شده توسط انسان، بدنی آغشته به مواد سمی دارند.

پژوهشگران دانشگاه میامی آمریکا که در حال مطالعه بر روی این موضوع هستند، تا به حال نمونه‌های تهیه شده از ۴۳ کوسه را در این بخش از جهان مورد بررسی قرار داده و می‌گویند مواد سمی مختلفی که وارد بدن این کوسه‌ها شده هیچ تأثیر منفی بر روی سلول‌های خونی یا دیگر بافت‌های بدن آنها نگذاشته و تلاش ما معطوف به شناسایی دقیق ساز و کار دفاعی بدن کوسه‌ها در برابر این مواد مخرب و مضر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید