«کاپوتوفا» در انتخابات ریاست‌جمهوری اسلواکی پیروز شد

    کد خبر :513597
کاپوتوفا

زوزانا کاپوتوفا که یک فعال مدنی و محیط زیست بود در دومین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی پیروز شد تا به زودی در راس نظام این کشور قرار بگیرد.

به گزارش بازتاب به نقل از دویچه‌وله، شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در اسلواکی پیش‌بینی پژوهشگران انتخابات را تایید کرد و «زوزانا کاپوتوفا» نخستین زنی است که به زودی در راس کشور اسلواکی قرار می‌گیرد. این زن 45 ساله که وکیل و فعال مدنی و محیط زیست است، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی با حدود 60 درصد آرا از ماروس سفکوویچ، نامزد حزب حاکم سوسیال دموکرات پیشی گرفت.

حوزه‌های رای‌گیری در اسلواکی راس ساعت 22 شامگاه شنبه بسته شدند. انتخابات که در یک روز آفتابی بهاری برگزار شد، بدون پیشامد خاصی سپری شد. شمار زیادی از شهروندان اسلواکی که در اتریش، مجارستان و جمهوری چک زندگی می‌کنند، برای شرکت در انتخابات به اسلواکی بازگشته بودند. علت این امر آن است که رای‌گیری از شهروندان فقط در داخل کشور انجام می‌‌شود.

قرار است نتیجه‌ی قطعی انتخابات نیمروز یکشنبه 11 فروردین (31 مارس) اعلام شود.

کارزار انتخابات از قتل یان کوچیاک، روزنامه‌نگار افشاگر اسلواکی متاثر بود. ماجرای این قتل هنوز کاملا روشن نشده است. یان کوچیاک و نامزدش در تاریخ 21 فوریه 2018 در خانه خود واقع در شرق براتیسلاوا پایتخت اسلواکی به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

کوچیاک در رابطه با حزب حاکم سوسیال دموکرات درباره شرکت‌های مشکوک مشغول تحقیق بود. قتل او اسلواکی را در یک بحران ژرف سیاسی فروبرد. در کشور تظاهرات توده‌ای علیه فساد گسترده برگزار شد و به کناره‌گیری روبرت فیکو، نخست‌وزیر این کشور انجامید. اما این موضوع هم نتوانست کشور را آرام کند.

زوزانا کاپوتوفا موفق شد در جریان تظاهرات اعتراضی به چهره مورد اعتماد مردم تبدیل شود. او خواهان تغییرات اساسی در کشور شد. ناظران سیاسی معتقدند که علت پیروزی او این بود که در جریان جنبش اعتراضی بدون پشتیبانی احزاب سیاسی توانست اعتماد بخش بزرگی از مردم را جلب کند و از یک چهره ناشناخته سیاسی به شانس اول پیروزی در انتخابات تبدیل شود.

کاپوتوفا در کارزار انتخابات نیز سخنگوی خواسته‌های جنبش اعتراضی بود و خواهان “عدالت و شرافت بیشتر در سیاست” شد. او موفقیت خود در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز “بانگی برای تغییرات” خوانده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید