بلومبرگ: دولت ترامپ با فروش ۶۰ اف ۱۶ به تایوان موافقت کرد

    کد خبر :513585
دولت ترامپ

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد، آمریکا سرانجام پس از بیش از یک دهه، به احتمال زیاد جنگنده‌هایی را که تایوان برای دفاع از خود در برابر چین به آن‌ها نیاز دارد، در اختیار تایپه قرار می‌دهد.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، تحویل این جنگنده‌ها به تایوان بیش از آن که یک ضربه نظامی به چین باشد، در حکم یک شوک سیاسی برای این کشور است.
طبق گفته افراد آگاه از این موضوع، مقامات دولت ‘دونالد ترامپ‘ به طور تلویحی با درخواست تایپه برای خرید بیش از ۶۰ فروند ‘اف ۱۶’ ساخت شرکت ‘لاکهید مارتین’ موافقت کرده اند.
هر چند بعید است فروش این جنگنده‌ها به تایوان، توازن نظامی برقرار شده توسط ارتش قدرتمند چین را به هم بزند، اما این خود نشانه‌ای تازه از تمایل آمریکا به اداره امور در تایوان است.
فروش این جنگنده در راستای چهره پردازی اخیر آمریکا در حمایت از تایوان است و توجه دوباره آمریکا به تایوان حاصل درخواست‌های روز افزون در واشنگتن از دولت آمریکا برای تلاش تمام عیار به منظور جلوگیری از پیشی گرفتن چین از سلطه نظامی و صنعتی آمریکاست.
‘چیانگ کای شک’، رئیس جمهوری چین در پی شکست در جنگ داخلی چین و با در گرفتن انقلاب کمونیستی در این کشور، در سال ۱۹۴۹ به تایوان گریخت و دولت جمهوری چین از آن هنگام تاکنون اداره این سرزمین را به عهده دارد.
جمهوری چین هم اکنون علاوه بر جزیره تایوان، کنترل جزیره‌های پنگو، کینمن، ماتسو و تعدادی دیگر از جزایر کوچک دریای زرد را در اختیار دارد.
هر چند از ابتدای دهه ۱۹۹۰ ادعا‌های دولت چین نسبت به سرزمین اصلی چین کمتر مطرح می‌شود اما، این دولت هرگز موضع رسمی خود را در این خصوص تغییر نداده است.
رئیس جمهوری چین در پیام تبریک سال نوی میلادی ۲۰۱۹ گفت، تایوان باید به چین بپیوندد و راه دیگری ندارد.
رئیس جمهوری تایوان در واکنش به این سخنان اعلام کرد که سیستم ‘یک کشور- دو نظام’ را نخواهد پذیرفت و کشمکش‌ها و سلطه طلبی‌های چین می‌تواند به درگیری‌های فرامنطقه‌ای تبدیل شود.
چین در دو دهه گذشته بر تولید جنگ افزار‌های نظامی متمرکز شده است و در سال ۲۰۱۷، ۲۳ برابر تایوان بودجه صرف مسایل دفاعی خود کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید