چرا مدیرعامل گوگل پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا سکوت کرده است؟

    کد خبر :513572
مدیرعامل گوگل

همانطور که طی روزهای گذشته انتظار می رفت ساندار پیچای مدیرعامل گوگل و دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار کردند. دیداری که انتظار می رفت از دیروز با واکنش هایی جدی از سوی دو طرف این مذاکره همراه شود. اما نکته معنادار این دیدار را می توان سکوت کامل پیچای در برابر توییت های پراکنده ترامپ دانست. سکوتی که می تواند معانی گسترده ای داشته باشد.

مشکلات گوگل که از اواسط سال 2018 شروع شده اند و در هفته های اخیر شدت گرفته اند پرشمارند. این مشکلات از یک سو شامل درگیری با نهادهای حمایت از حقوق مصرف کننده و در راس آنان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان اتحادیه اروپا و از سوی دیگر درگیری گوگل و سازمان امنیت ملی ایالات متحده، جمهوریخواهان و البته پنتاگون است.

به گزارش انتخاب،دونالد ترامپ و جمهوریخواهان از مدت ها پیش از ساندار پیچای کینه به دل دارند و ترامپ بارها و بارها صراحتا اعلام کرده کل پلتفرمهای گوگل و موتور جستجوی این شرکت در خدمت دموکراتها فعالیت می کنند. این در حالی است که گوگل بارها در بیانیه هایی این موضوع را انکار کرده است.

افزون بر این ها، گوگل از سوی مقامات پنتاگون نیز مورد غضب است چرا که گوگل پروژه هوشمند خود با پنتاگون را به خاطر اعتراض های کارکنان خود کنار گذاشته و البته در مورد همکاری با دولت چین برای ساخت یک موتور جستجو نیز تحت فشار است. تا جایی که رییس جمهور ایالات متحده در توییتی نوشت: “گوگل” به جای همکاری با ارتش ایالات متحده به ارتش چینی ها متعهد شده است.”

همه این مسائل دست به دست هم داد که ساندار پیچای با رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کند. اما به نظر می رسد این دیدار از دید پیچای چندان جذاب نبوده است، چرا که هیچ واکنشی در حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی نسبت به این دیدار نشان نداده است. این در حالی است که ترامپ به محض پایان جلسه شروع به ارسال توییت هایی در فضای مجازی کرد.

محتوای این توییت ها با توییت های پیشین دونالد ترامپ بسیار متفاوت است. برای مثال وی در یک توییت نوشته است :”گوگل کاملا به ارتش ایالات متحده و نه نظامیان چینی متعهد است و این موضوع نشان می دهد که گوگل می تواند عدالت سیاسی را در کشور ما اجرا کند.”

اما نکته طنزآمیز ماجرا این است که ترامپ برای دومین بار طی یک ماه اخیر در تلفظ نام مرتبط با غول فناوری دچار اشتباه شد. درواقع دونالد ترامپ به پیچای لقب “رئیس جمهور گوگل” را داد، این در حالی است که پیچای “مدیرعامل گوگل” است. مورد اول نیز به زمانی برمی گردد که حدود 3 هفته پیش، دونالد ترامپ به مدیرعامل اپل یعنی تیم کوک گفت؛ “تیم اپل” .

ترامپ در یک توییت نوشت : با ساندار پیچای رئی جمهور گوگل دیدار کردم و این دیدار به وضوح بسیار خوب بود و او به شکل واضح اعلام کرد که به ارتش ایالات متحده وفادار است نه نیروی نظامی چین.

اما چرا پیچای هیچ چیز در مورد این جلسه نمی گوید؟ آن هم در حالی که تنها چند هفته پیش از سوی ترامپ به همکاری با چینی ها متهم شده بود؟محتمل ترین گزینه ها شامل این موارد است:

_شاید پیچای از این جلسه با هدف اطلاع رسانی و کسب اطلاعات از نگرش رئیس جمهور استفاده کرده و هدف دیگری ندارد

_پیچای ترامپ را به مقصودش که همان نمایش دادن تمایل گوگل برای همکاری با دولت است رسیده است و در نتیجه نیازی به صحبت خاصی نمی بیند

_در این جلسه به سوالات ترامپ در مورد تعهد پیچای به همکاری با پنتاگون و دولت تا حدودی پاسخ داده شده و این موضوع با توجه به حساسیت بالای کارکنان گوگل، قابل باز شدن مجدد نیست.

_ممکن است پیچای تعهداتی پنهانی به ترامپ داده باشد که فعلا مایل نیست افشا شود و در نتیجه سکوت کرده است.

به طور کلی حیطه کاری گوگل بسیار وسیع است و نمی توانیم مطمئن باشیم که پروژه های مختلف این شرکت در آینده چگونه پیش خواهند رفت.”

سخنگوی گوگل نیز در خصوص این دیدار بسیار سربسته اظهار نظر کرد و گفت: “ما خوشحال شدیم که گفتگو های سازنده ای با رئیس جمهور در مورد سرمایه گذاری در آینده نیروی کار آمریكا، رشد فناوری های نوظهور و تعهد مداوم برای همکاری با دولت آمریكا داشتیم. ”

ترامپ اخیرا با تیم کوک نیز دیدار داشته و به نظر می رسد تصمیم گرفته با شرکت های بزرگی که به نوعی با چین در ارتباط هستند هشدارهایی دهد. اکنون باید دید این ملافات ها به کجا می رسد و چه تاثیری بر آینده این شرکت ها خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید