ترامپ: خروج از برجام، یک دستاورد دیپلماسی آمریکا بود

    کد خبر :513467
ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا خروج از توافق بین المللی هسته‌ای ایران که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هم تایید شده است را برای دولت خود دستاورد سیاست خارجی دانست.

دونالد ترامپ عصر شنبه در یادداشت توئیتری خود بخشی از یک مقاله در نیویورک تایمز را شاهد قرار داد و نوشت دولت ترامپ موفق شد تا هزینه‌های ایران را به خاطر آنچه که او رفتار‌های بدخواهانه نامیده است، افزایش چشمگیری دهد.

وی ادامه داد: این تعریف یک دستاورد سیاست خارجی است. ما در سراسر جهان قویتر می‌شویم، تماشا کنید.

ترامپ دست نوشته برت استفانز را ملاک موفقیت خود دانسته است که روزگاری سردبیر روزنامه جورزالم پست بوده است و در لابلای مقاله خود، اظهارات مارک دبوویتز مدیر اجرایی بنیاد صهیونیستی و ضد ایرانی دفاع از دمکراسی را شاهد آورده است.

به گزارش ایرنا،سیاست خارجی که ترامپ از آن به عنوان دستاورد یاد کرده است بار‌ها و بار‌ها نشان داده است که مورد اقبال جامعه جهانی به جز رژیم صهیونیستی و سعودی و شاید دو کشور دیگر عربی واقع نشده است و هم در مجمع عمومی سازمان ملل و هم در شورای امنیت، تنها انزوای این کشور را به نمایش گذاشته است.

اتحادیه اروپا و متحدان قدیمی آمریکا در این مساله با کاخ سفید دچار انشقاق شده اند و در تلاش هستند تا سازوکاری بیابند که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی کاخ سفید علیه مردم آمریکا را نادیده بگیرد.

فعالان صلح در آمریکا، تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته اند و همواره بر آثار این تحریم‌ها بر مردم ایران سخن گفته اند. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد هم تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر ایران را دارای آثار ناگوار بر مردم عادی دانسته و بر لزوم توجه جهانی به پیامد‌های ناگوار آن تاکید کرده است.

ترامپ خروج از توافق بین المللی برجام و دیگر پیمان‌ها و نهاد‌های بین المللی را دستاورد دولت خود می‌داند که انعقاد این توافق‌ها سال‌ها به طول انجامیده و هیات‌های دیپلماتیک متعددی درباره بند‌های آن به شور نشسته اند.

از نگاه ترامپ ویران کردن نظم جهانی و فشار بر مردم بی گناه کشور‌ها دستاورد سیاست خارجی دانسته می‌شود چرا که او در عمر خود همواره به تخریب ساختمان‌های بنا شده فکر کرده و سود خود را در کلاهبرداری‌های ناشی از ساخت دوباره آن یافته است.

بر همین اساس، ترامپ در هجدهم اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و در دو دوره مرداد و آبان ۹۷ تحریم‌هایی که به موجب برجام اسقاط شده بود را بازگرداند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید