ارتباط مرموز بین ماجرای به رسمیت شناختن جولان از سوی ترامپ با گزارش بازرس مولر

    کد خبر :512901
بازرس مولر

العمر در الجزیره نوشت: حتی بچه های کوچک هم می توانند درک کنند که به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی، با منافع دولت آمریکا نه تنها در منطقه، بلکه در سطح جهانی نیز تعارض دارد. آنچه رئیس جمهور ایالات متحده را به سمت اتخاذ این تصمیم سوق داد، منافع شخصی او و در رأس آنها، تامین حمایت راست گرایان افراطی اسرائیل در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال اینده است. افزون بر اینکه بعید نمی دانیم که در جریان معافیت از تبعات تحقیقات مولر که نتیجه آن چند روز پیش منتشر شد، ترامپ مدیون لابی یهودی در واشنگتن بوده باشد.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: این گزارش به نوعی حاکی از ابهام بود، به نحوی که ضرری برای رئیس جمهور آمریکا از یک سو، و مولر و تیم تحقیقاتی اش از سوی دیگر نداشته باشد. شاید بتوان گفت گزارش منتشر شده در مورد تحقیقات مولر، نتیجه فشارهای لابی یهودی است؛ مساله ای که ترامپ را مدیون انها کرده و وادار به جبران می کند. در صورتی که نظر ما در این باره درست باشد، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان، تنها در چارچوب سیاست خدمت متبادل بین رئیس جمهور آمریکا و دولت نتانیاهو بوده است.

تبعات این تصمیم غیر مسئولانه که بوضوح با قوانین بین المللی در تعارض است، در واقع هیچ تاثیر قانونی ندارد، با این حال، پیامدهای خطرناکی در سطوح متعدد دارد:

-با توجه به اینکه تصمیم مذکور بدون هماهنگی با موسسات و مراکز مربوط به دولت آمریکا و هم پیمانان ایالات متحده در جهان اتخاذ شده، باعث عزلت بین المللی این کشور می شود. اغلب دولتهای جهان، از جمله نزدیکترین هم پیمانان آمریکا، مانند انگلیس و فرانسه، برائت خود از موضع آمریکا و حمایت آن از مصوبه های قانونی بین المللی مربوط به این تصمیم را اعلام کرده اند، که براساس آنها، جولان بخشی از خاک سوریه است.

این عزلت، وزیر خارجه آمریکا را بر آن داشت تا عدم فهم موضع آمریکا توسط دیگر دولتها ابراز ناراحتی کند. علاوه بر اینکه اینگونه تصمیمات باعث بی اعتمادی جهانی نسبت به ایالات متحده بعنوان دولت موسسات می شود. این خاصیت مهم که دولت آمریکا همواره برای تعمیق آن در طول تاریخش تلاش کرده، اکنون، با روی کار آمدن ترامپ در طول یک روز از بین رفته است.

به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر قدس و جولان، که به نظر می رسد در اینده منحصر به همین دو منطقه نشود، مشروعیت آمریکا بعنوان واسطه عملیات صلح در خاورمیانه را از آن گرفت.

بر این اساس و با توجه به نبود جایگزین واقعی که بتواند این نقش را ایفا کند، می توان گفت ترامپ با این تصمیم عملا به عملیات صلح پایان داده و پایه های ثبات در منطقه را به کلی ویران کرد. در پایان باید گفت اینگونه تصمیمات آمریکا باقی مانده هیبت مشروعیت بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت را نیز از بین می برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید