ترامپ نجات پیدا نکرده؛ او 10 پرونده مفتوح دیگر دارد؛ هر کدام از این ها بر انتخابات 2020 تاثیر می گذارند

    کد خبر :512868
ترامپ

«بازرس مولر در گزارش خود اعلام کرد که ترامپ با روسیه در انتخابات 2016 تبانی نکرده است»؛ این‌ خبر را ‌چند‌ روز قبل وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد، آن هم در شرایطی که بسیاری امیدوار بودند گناهکار شناخته شدن ترامپ در این پرونده، راه انتخاب مجدد او بعنوان رئیس جمهور آمریکا را در 2020 مسدود کند. امیرعلی ابوالفتح با بیان اینکه ‌«تکلیف پرونده ‌دخالت روسیه ‌هنوز به‌طور رسمی معلوم نشده» به بررسی سرنوشت ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

متن گفتگوی انتخاب با امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر حوزه آمریکا، در ادامه می آید:

تبرئه ترامپ در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۸ آمریکا چه تاثیری بر فضای انتخابات ۲۰۲۰ و‌ به طور مشخص در سرنوشت رییس جمهوری فعلی ایالات متحده ‌می تواند بگذارد؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده، برداشت وزیر دادگستری آمریکا از گزارشی که آقای رابرت ‌مولر بعد از ۲ سال تهیه کرده، مبتنی بر این است که دونالد ترامپ از این اتهام تبرئه شده است. به عبارتی می‌شود گفت، فعلا عضوی از دولت مستقر ادعا دارد، رییس‌جمهوری در این پرونده بی گناه ‌شناخته شده است‌. البته هنوز ‌خود آقای مولر واکنشی نشان نداده است. البته دموکرات ها این ادعا ‌را دارند که تا زمانی که گزارش کامل و‌ جامع منتشر نشود و همچنین نمایندگان گزارش را مطالعه کنند،‌ نمی‌توانند بر اساس دیدگاه وزیر دادگستری قضاوت کنند.‌ به عبارتی ‌هنوز معلوم نیست که رابرت مولر اتهامی علیه ترامپ طرح نکرده یا اینکه فقط برداشت وزیر دادگستری از گزارش است. البته همینقدر که وزیر دادگستری چنین موضوعی را مطرح کرده است، موفقیتی برای رییس‌جمهور محسوب می‌شود.

گفته شده است که جدا از ماجرای تبانی با روسیه، پرونده های دیگری در جریان است از جمله سوابق مالی ترامپ.

البته تکلیف پرونده جنجالی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا هم هنوز روشن نشده است.‌ اما اگر ترامپ در این موضوع هم ‌بی تقصیر شناخته شود، حدود ۱۰ پرونده دیگر همچنان مفتوح است که سرنوشت هرکدام از آنها در شرایط انتخابات ۲۰۲۰ تاثیرگذار ‌خواهند بود. از جمله مسایل مالی بنیاد ترامپ، تامین منابع مالی مشکوک برای ‌برگزاری مراسم تحلیف و‌ موضوع پرداخت حق السکوت به ‌دو زنی که ادعای رابطه غیر اخلاقی با رییس‌جمهور داشتند و‌…. که ممکن است هر کدام از این پرنده ‌ها برای دونالد ترامپ مشکلاتی را ایجاد کند. پس حتی در صورت رای منفی به دخالت روس ها در انتخابات ۲۰۱۸، اینطور نیست که آقای ترامپ از زیر ضربه رهایی و نجات پیدا کند. به هرحال دموکرات ها همه این موضوعات را جدی پیگیری می‌کنند تا به ‌عنوان‌ یک حربه سیاسی در انتخابات ۲۰۲۰ از آنها بهره ببرند تا رقیب در قدرت خود را از این طریق تضعیف کنند.

با توجه به کارنامه حدود ۳۰ماهه دونالد ترامپ، اردوگاه جمهوری خواهان در چه شرایطی به استقبال انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌رود؟

جمهوری خواهان در هر شرایطی قاطعانه از رییس‌جمهور هم حزبی ‌خودشان حمایت می‌کنند و‌ بعد از ادعای اخیر وزیر دادگستری یک انرژی مضاعفی ‌برای حمایت از رییس‌جمهور مستقر به دست آورده ‌اند.‌ آنها حتی اگر به این‌ اطمینان برسند،‌ ترامپ در مواردی تخلفاتی هم‌ داشته ‌است، بازهم به دلیل فضای سیاسی ‌دو قطبی ایالات متحده همچنان بنا را بر حمایتی همه جانبه ‌از کلیت برنامه های آقای ترامپ خواهند گذاشت.

حزب دموکرات که در انتخابات 2016 شکستی غیرمنتظره را متحمل شد، در چه وضعیتی آماده کارزار سال آینده میلادی می‌شود؟

دموکرات ها تلاش خود را برای توفیق در انتخابات ۲۰۲۰ شروع کرده اند و‌ هر کاری که ‌لازم ‌باشد، انجام خواهند ‌داد تا بعد از ۴‌سال‌‌ دوباره ‌دولت را‌ در اختیار خود ببینند.‌ باید منتظر ماند ‌و‌ دید، کدام چهره ها به ‌نمایندگی از این حزب اعلام ‌کاندیداتوری ‌خواهند کرد. هم‌چنین خیلی مهم است که نامزد نهایی آنها ‌چه شعارهایی را می‌دهد و‌ در این ‌یک سال و چند ماه چه فعل و انفعالاتی در آمریکا رقم ‌خواهد خورد. در واقع، از الان ‌نمی توان ‌پیش بینی صحیحی از فضای حاکم ‌و‌ همچنین نتیجه انتخاب سال ۲۰۲۰ داشت.‌‌ اما می‌توان اینطور گفت، در حال حاضر ‌شانس پیروزی ‌دونالد ترامپ بیشتر از احتمال ‌شکستش است.

این تحلیل ریشه ‌در چه فاکتورها و عواملی دارد؟

اغلب شاخص ها نشانگر این است که آقای دونالد ترامپ در انتخاب برنده شده و‌ دوره ریاست جمهوری اش تا سال ۲۰۲۴ ادامه ‌خواهد ‌داشت. اما ‌معمولا نتیجه ‌انتخابات ایالات متحده بستگی ‌به بالا و پایین های چند ماه ‌اخر ‌دارد.‌‌ همانطور که در انتخاب گذشته کسی تصور نمی‌کرد، ترامپ حتی نامزد نهایی جمهوری ‌خواهان باشد، چه‌‌ برسد به اینکه چهره شاخص و‌ جهانی ای چون‌‌ هیلاری کلینتون ‌را شکست داده و ساکن کاخ سفید شود.

در پایان لازم به ذکر می‌دانم، رویه و رفتارهای پوپولیستی دونالد ترامپ، رقابت را برای دموکرات هایی که ‌با ‌این‌ نوع فعالیت زاویه دارند، دشوار می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید