اعضای اروپایی شورای امنیت: جولان بخشی از خاک سوریه است

    کد خبر :512508
اعضای اروپایی شورای امنیت

پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت که نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد را برعهده دارند، آشکارا با تصمیم دولت آمریکا در ارتباط با به ‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اسرائیل بر بلندی‌های جولان مخالفت کرده‌اند.

تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به ‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان واکنش‌های بسیاری در پی داشته است. صرف‌نظر از مخالفت شماری از کشورهای اسلامی، اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده‌اند که بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه است.

خبرگزاری آلمان امروز (چهارشنبه) خبر از مخالفت سفیران پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل با تصمیم دولت آمریکا در رابطه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان داده است.

به گزارش ایسنا،در حال حاضر پنج کشور آلمان، بلژیک، فرانسه، بریتانیا و لهستان در شمار اعضای شورای امنیت به حساب می‌آیند. این کشورها اعلام کرده‌اند که از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر به ‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان حمایت نمی‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه (۲۵ مارس) حاکمیت اسرائیل بر این مناطق را به ‌رسمیت شناخته بود.

کشورهای اروپایی یاد شده الحاق خشونت‌آمیز بلندی‌های جولان به خاک اسرائیل را مخالف حقوق بین‌الملل اعلام کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که هرگونه جابه‌جایی یک جانبه مرزها مغایر با منشور سازمان ملل متحد است. سفیران پنج کشور اروپایی یاد شده در عین حال نسبت به پیامدهای تصمیم ترامپ بر کل منطقه خاورمیانه شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

این در حالی است که برخی دیگر از کشورهای عضو سازمان ملل متحد نیز با موضع آمریکا در قبال به‌ رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان مخالفت کرده‌اند. سفیر اندونزی در سازمان ملل، این تصمیم ترامپ را “کاملا غیرقابل پذیرش” خوانده است. نمایندگان کویت و آفریقای جنوبی نیز از پذیرش حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان امتناع ورزیده‌اند.

سازمان ملل متحد بلافاصله پس از انتشار خبر تایید حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی آمریکا با این سیاست آمریکا مخالفت کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد این نهاد بین‌المللی به سیاست خود درباره تعلق این منطقه به سوریه به‌رغم تصمیم دولت آمریکا پایبند است.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ رسما الحاق بلندی‌های جولان به اراضی تحت اشغال خود را تصویب کرده بود. این بلندی‌ها در جریان جنگ ۱۹۶۷ توسط ارتش اسرائیل اشغال شد. شورای امنیت الحاق بلندی‌های جولان به خاک اسرائیل را معتبر نمی‌داند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر پایبندی این نهاد بین‌المللی به مواضع اعلام شده از سوی این سازمان تاکید کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید