جنجال ها بر سر گزارش بازرس مولر در آمریکا ادامه دارد

    کد خبر :512344
بازرس مولر

جان نیکولز در «دِ نیشن» نوشت: بازرس ویژه رابرت مولر تحقیقات ۲۲ ماهه خود در ارتباط با مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و احتمال ارتکاب اعمال خلاف توسط دونالد ترامپ را به پایان رسانده است. مولر گزارشی جامع تدوین کرده که اکنون در اختیار کسی قرار گرفته که دونالد ترامپ به تازگی به عنوان وزیر دادگستری منتصب کرده است. اکنون لحظه‌ای سرنوشت‌ساز برای کشور است. دادستان کل رابرت بار به کنگره اعلام کرده که شاید تا پایان هفته آنها را در جریان نتایج اصلی این تحقیق قرار دهد. این زبانی نیست که شفافیت از آن استنباط شود.

در ادامه این مطلب آمده است: ریچارد بلومنتال، سناتور کانتیکات که خودش قبلا مقام دادستانی کل را تجربه کرده می‌گوید اکنون که بازرس ویژه گزارش خود را در اختیار دادستانی کل گذاشته است، لزوم شفافیت و انتشار کامل آن ضروری می‌نماید. افکار عمومی حق دارد که از تمام جزییات و مدارک به دست آمده مطلع شود. او تاکید دارد که جامعه نه تنها باید از یافته‌های این تحقیقات آگاه شود بلکه باید در جریان حقایق کشف شده‌ای که منجر به این نتایج شده نیز قرار بگیرد. هیچ بهانه‌ای برای مخفی کردن بخشی از این تحقیقات پذیرفته نمی‌شود. این زبان شفافیت است که اکنون به آن نیاز داریم.

به گزارش انتخاب؛ دونالد ترامپ بارها به این تحقیقات با عنوان شکار جادوگر و مچ‌گیری اشاره کرده است.‌ روز جمعه نیز تنها ساعاتی پیش از تحویل آن به دادستان کل، این موضع را تکرار کرد. اما چنانکه نماینده کنگره، تد لیو که سابقه دادستانی نظامی را دارد اظهار کرده، این موفق‌ترین نمونه حقیقت یابی در تاریخ آمریکا بوده است. نوربرت فلین در این باره می‌گوید این تحقیقات تاکنون به ۱۹۹ عنوان اتهامی و صدور ۳۷ کیفرخواست یا قرار مجرمیت و پنج محکومیت حبس منتهی شده است. تعدادی زیادی از جرایم ارتکابی دیگر که توسط بازرس ویژه کشف شده برای تعقیب در اختیار سایر دادستان‌ها قرار گرفته است. مجموعه جرایمی که تاکنون کشف شده در تاریخ انتخابات آمریکا بی‌نظیر است.

گزارش شده که مولر قصد ندارد کیفرخواست جدیدی صادر کند و طرفداران ترامپ آن را یک پیروزی تصور می‌کنند. اما چنانکه بلومنتال گفته: حقایق و مدارکی که تاکنون کشف شده نمایانگر حجم عظیمی از جرایم ارتکابی است. رییس کمیته اطلاعات مجلس، آدام شیف نیز می‌گوید خود گزارش علی‌رغم اهمیتی که دارد، به اندازه مدارک کشف شده که حکایت از سازشکاری افرادی در جریان انتخابات با یک کشور خارجی دارند، برای ما اهمیت ندارد.

تحقیقات مولر از ابتدا حرف و حدیث هایی به دنبال داشته است و تا انتشار کامل آن این وضعیت تداوم خواهد داشت. پس بیایید به مردم آمریکا اعتماد کنیم و تمام جزییات آن را منتشر کنیم. این نحوه آغاز روند پاسخگویی است. این مسأله بسیار فراتر از موضوع تحقیقات مولر است و ممکن است مستلزم تحقیقات متعاقبی باشد. اما مسأله نحوه و محل پیگیری و مطالبه پاسخگویی به مدارک کشف شده نیاز دارد. به همین دلیل است که الیزابت وارن، استاد سابق حقوق در دانشگاه هاروارد حق دارد که می‌گوید آقای دادستان کل، همین الان تمام پرونده تحقیقات مولر را در اختیار مردم آمریکا بگذارید.

دولت فدرال موظف است از قانون اساسی پیروی کند که نظامی از توازن قوا را معرفی می‌کند. کنگره ملزم است به نفع مردم آمریکا بر رفتار رییس‌جمهور و اطرافیان او نظارت و کنترل داشته باشد. رییس مجلس به همراه رهبر اقلیت سنا به درستی فراخوانی برای انجام وظیفه صادر کرده است. نانسی پلوسی، رییس مجلس گفته اکنون که بازرس ویژه مولر گزارش خود را در اختیار دادستان کل قرار داده است، او موظف است پرونده را کاملا برای افکار عمومی منتشر کرده و مدارک و شواهد ضمیمه آن را در اختیار کنگره بگذارد. چارلز شومر، رهبر اقلیت نیز تاکید کرده که دادستان نباید جزییات پرونده را برای رییس‌جمهور یا وکلای او لو دهد و کاخ سفید نباید اجازه مداخله در تصمیم برای عدم انتشار بخش‌هایی از آن پرونده را داشته باشد.

دادستان کل، بار باید به این درخواست‌ها احترام بگذارد. پلوسی و شومر هر دو دموکرات هستند اما از طرف کنگره‌ای سخن می‌گویند که تنها در صورت اطلاع کامل از جزییات قادر خواهد بود به وظیفه خود عمل کند. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در این خصوص اتفاق نظر دارند. هفته گذشته با رای تمام نمایندگان، مجلس خواستار انتشار کامل گزارش شد. کنگره باید این موضع را حفظ کند زیرا همانطور که رییس اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، دیوید کول می‌گوید: مقامات انتخابی به نیابت از مردم انجام وظیفه می‌کنند و ما لیاقت داریم که از عملکرد دولت در شفافیت کامل آگاه شویم. اگر وزارت دادگستری مانع انتشار کامل تحقیقات مولر شود، کنگره باید از قدرت احضار و پاسخگویی خود برای روشن شدن کامل این پرونده استفاده کند. کول درست می‌گوید. معادله پیچیده‌ای وجود ندارد. اگر حقیقت را می‌خواهیم باید فورا و به طور کامل به شفافیت مورد نیاز دست بیابیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید