آغاز نزاع بر سر گزارش آقای بازرس

    کد خبر :512014
آقای بازرس

جیکوب هیلبران در نشنال اینترست نوشت: اکنون که بازرس ویژه، رابرت مولر گزارش خود را که مهمترین واقعه پس از واتر گیت تلقی شده و بی‌تردید تاثیر مهمی بر انتخابات ۲۰۲۰ خواهد داشت تحویل داده است، این دادستان کل ویلیام پی. بار است که مورد توجه قرار گرفته و خلاصه ای از آن گزارش را منتشر کرده است. نمایندگان دموکرات‌ از حالا آماده می‌شوند که نه تنها انتشار کامل گزارش بلکه حتی محتوای تحقیقات مولر را نیز مطالبه کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: این حقیقت که مولر خواستار صدور کیفرخواست دیگری نشده، موجب تسکین خاطر ترامپ و اعضای خانواده‌اش است. پیشتر تصور می‌شد کوشنر یا فرزند ترامپ نیز تحت تعقیب قرار بگیرند. اما معلوم شد که خبری از این اتفاق نیست.

به گزارش انتخاب؛عدم صدور کیفرخواست جدید می‌تواند سلاحی در دست ترامپ باشد برای حمله به دشمنان خود و تاکید بر موضع او که مدعی است قربانی این تحقیقات شده است. ترامپ پیشتر به دفعات نارضایتی خود از مواضع دادستان کل پیشین، جف سشنز را مطرح کرده بود از جمله اینکه در رویدادهای عمومی، لهجه جنوبی او را مورد تمسخر قرار داده بود. جف سشنز، علی‌رغم مخالفت ترامپ، معاون خود راد روزنشتاین را مأمور رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات کرد و او نیز مولر را برگزید. ترامپ بارها این سه نفر را متهم کرد که قصد دارند نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ را تغییر دهند.

این تحقیقات به صدور چندین کیفرخواست و اثبات مجرمیت منتهی شده است از جمله رییس سابق ستاد تبلیغاتی ترامپ، پال منافورت و مشاور امنیت ملی سابق او مایکل فلین. اما هفته گذشته ترامپ با حمله به مولر، مدعی شد او قصد دارد مردم را تحریک کند و گفت نتیجه تحقیقات را منتشر کنید. مجلس نیز رای داده تا نتیجه گزارش برای عموم منتشر شود.

ریچارد نیکسون موفق نشد از رسوایی واترگیت بگریزد چراکه جرمی واقعی رخ داده بود. در پرونده ترامپ بازپرس‌ها به شیوه معکوس به بررسی حقایق پرداخته‌اند تا دریابند واقعا تقلبی رخ داده است یا خیر. مدافعان ترامپ معتقدند این تحقیقات تنها یک بازی در دستگاه قضایی است. سناتور چارلز گریسلی، در توییتی اظهار کرده تحقیقات مذکور میلیون‌ها دلار از پول مالیات‌دهندگان را حرام کرده و هنوز هیچ مدرک خاصی پیدا نکرده است. در مقابل مخالفان ترامپ معتقدند دست‌های پشت پرده به دنبال مخفی کردن شواهد تقلب در انتخابات هستند.

جبهه بعدی علیه ترامپ از حالا در حال شکل‌گیری در کنگره است که طی آن نمایندگان دموکرات‌ به دنبال راه انداختن تحقیقات جدیدی درباره سوابق مالی ترامپ و سال‌ها روابط مشکوک او با روس‌ها هستند. مولر تلاش کرده گزارش خود را بدون سروصدا و ترتیب دادن یک کنفرانس مطبوعاتی تحویل دادگستری دهد و امید دارد تبدیل به چهره‌ای جنجالی نشود. اما نمایندگان به دنبال این هستند که او را به شهادت دادن در کنگره وادار کنند. سناتور جک رید اظهار کرد که من اصرار دارم بازرس مولر در کنگره درباره وسعت کار خود و مدارکی که به دست آورده شهادت بدهد. به نظر می‌رسد نبرد پیرامون گزارش مولر نه تنها پایان نیافته بلکه تازه در آغاز راه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید