دورنمای ناهموار جاده ابریشم عراق با بالا گرفتن تنش های ایران و آمریکا

    کد خبر :511974
دورنمای ناهموار جاده ابریشم عراق

رئیس جمهور عراق گفت:« عراق می تواند یک قطب استراتژیک مهم باشد که دنیای عرب را به ایران و ترکیه و همچنین به اروپا متصل می‌کند و اقتصادهای خلیج فارس و اروپا را به هم پیوند می دهد، یعنی قلب یک جاده ابریشم جدید به سمت مدیترانه.»

به گزارش  بازتاب به نقل از عرب ویکلی، پس از حمله آمریکا به عراق در 2003 که صدام حسین را سرنگون کرد، ایران درگیر بازیافت فلزات اوراقی شد.انبوهی از سلاح های از کار افتاده صدام روانه شرق شد. یکی از مقصدهای آنها کارخانه ای نزدیک اصفهان بود که از مرز باشماق کردستان فلزات را دریافت می کرد.
این بار، خرابه خودروهای مورد استفاده داعش برای بازیافت منتقل می شود .
فلزات اوراقی مثال خوبی برای نقش جغرافیا در تجارت و سیاست منطقه است. ایران و عراق 1458 کیلومتر مرز مشترک دارند. تاریخ مشترک آنها چه در صلح، چه در زمان جنگ شامل تجارت می شود. با رکود اقتصاد ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا، تهران چرخ های تجارت را روغن کاری می کند .
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیراً ادعا کرد تحریم های صادرات نفت ایران به تنهایی 10 میلیارد دلار برای ایران از نوامبر هزینه برداشته است، ولی کاهش تجارت عراق با تهران چالشی جدی را نشان میدهد .
از نظر رسانه های ایران، دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران از عراق در 11 تا 13 مارس ارزش اقتصادی بالایی دارد .
اگر یادداشت های تفاهم امضا شده بین دو کشور که شامل یک خط آهن بین بصره و شلمچه می شود، اجرایی شوند، تجارت بین دو کشور از 12 میلیارد دلار فعلی به 20 میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد. اتاق بازرگانی ایران یک ساختمان 11 طبقه در بغداد خریده است .
یک چالش کوتاه‌مدت نحوه پرداخت عراق به ایران با استفاده از دلار آمریکا است. سیستم پایاپای با توجه به مازاد بالای تجارت ایران کاربرد محدودی دارد. 75 تا 80 درصد این 12 میلیارد دلار متعلق به صادرات ایران است. بازار عراق مملو از کالاهای ایرانی است که شامل محصولات غذایی، لوازم خانگی و دارو می شود و یک بازار سیاه بزرگ هم برای قاچاق بنزین ایران وجود دارد .
پول هنگفتی در بخش انرژی خرج می‌شود. عرضه برق و گاز طبیعی تهران، عراق را به دومین بازار صادرات ایران بعد از چین تبدیل کرده است .
معافیت واشنگتن برای عراق به این کشور اجازه می‌دهد گاز و برق ایران را وارد کند. واشنگتن اعلام کرده این معافیت ها به شرط اقدام بغداد برای استقلال انرژی داده می شود. با توجه به اینکه سالها طول میکشد عراق وابستگی انرژی خود را کاهش دهد، به نظر می رسد معافیت ها تمدید می شوند .
تجارت انرژی توسط خزانه داری آمریکا کنترل می‌شود که از قبل هم فشار می آورد. تحت معافیت‌ها، عراق باید برای برق وارداتی پول بپردازد_ 500 مگاوات در زمستان و 1200 مگابایت در تابستان_ که سالانه 1.2 میلیارد دلار هزینه دارد. این پول به دینار پرداخت می‌شود نه دلار. همچنین طبق معافیت‌ها عراق باید برای گاز ایران هم پول بپردازد که 100 مگاوات برق تولید می کند . این پول در یک حساب تضمینی برای تجارت های دوطرف پرداخت می شود .
مقامات ایران از دیرکرد پرداخت عراق ناراضی هستند. طبق گزارشات ، بازدید روحانی بغداد را تشویق کرده بیش از 200 میلیون از 2 میلیارد دلار را پس دهد .
بانک مرکزی هر دو کشور قراردادی برای تسهیل پرداخت از طریق حساب های غیر دلاری با استفاده از یورو و دینار عراق برای دور زدن تحریم های آمریکا امضا کردند. ماه گذشته واشنگتن بانک البلاد را در عراق به خاطر ارتباط با ایران تحریم کرد .
بهرام صالح، رئیس جمهور عراق گفت:« عراق می تواند یک قطب استراتژیک مهم باشد که دنیای عرب را به ایران و ترکیه و همچنین به اروپا متصل می‌کند و اقتصادهای خلیج فارس و اروپا را به هم پیوند می دهد، یعنی قلب یک جاده ابریشم جدید به سمت مدیترانه .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید