مکث نفت برای رکوردزنی دوباره

    کد خبر :511197
نفت جهانی

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، نزدیک به بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۱۹ ایستاد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴ سنت افزایش نسبت به قیمت نهایی روز پنج شنبه، به ۶۷.۹۰ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز گذشته تا مرز ۶۸.۶۹ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در سال ۲۰۱۹ بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت نیز با ۲ سنت کاهش، به ۵۹.۹۶ دلار در هر بشکه رسید در حالی که روز گذشته تا سطح ۶۰.۳۹ دلار پیش رفته بود.

تحلیلگران می‌گویند نگرانی‌ها پیرامون کندی رشد اقتصادی ممکن است به زودی روی مصرف سوخت تأثیر گذاشته و مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شود.

سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاوره انرژی تریفکتا اظهار کرد: رشد اقتصادی جهانی همچنان مایه نگرانی مانده است. رشد اقتصادی در سراسر آسیا، اروپا و آمریکای شمالی آهسته شده و احتمالاً روی مصرف سوخت تأثیر منفی بر جای می‌گذارد.

با این حال، قیمت نفت امسال از توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک مورد حمایت واقع شده است.

بانک سرمایه گذاری “آر بی سی کپیتال مارکتس” در این باره اعلام کرد نفت همچنان پایین‌تر از حد مطلوب شماری از کشورهای عضو اوپک قرار دارد که به معنای آن است که بسیاری از تولیدکنندگان در تقویت بازار، منافعی دارند. ما بر این باوریم که اوپک در نشست ژوئن خود در وین، احتمالاً توافق کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۱۹ تمدید می‌کند. روسیه تنها شریکی است که تمایلی به کاهش عرضه ندارند اما نهایتاً ترجیح خواهد داد این توافق را حفظ کرده و نقش ریاست خود بر این گروه که متشکل از ۲۱ کشور هستند و حدود ۴۵ درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند، حفظ کند.

علاوه بر کاهش تولید اوپک، قیمت‌های نفت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند، پشتیبانی شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت ونزوئلا در بحبوحه تحریم‌های آمریکا و بحران اقتصادی و سیاسی داخلی، از بیش از ۳ میلیون بشکه در روز در آغاز قرن جاری به حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط کرده است.

اما روند رشد بی وقفه تولید آمریکا، این اختلالات و کاهش تولید را جبران کرده است. تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ با بیش از ۲ میلیون بشکه در روز افزایش، به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرد و نشانه‌ها از تولید بیشتر نفت آمریکا حکایت دارد. صادرات نفت آمریکا طی سال گذشته دو برابر شده و به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که این کشور تا سال ۲۰۲۱ به یک صادرکننده بزرگ نفت تبدیل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید