«آب سالم» مهمترین عامل سلامت در سفرهای نوروزی

    کد خبر :510711
آب سالم

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: آجیل‌ها، مقدار زیادی چربی به همراه دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامتی است، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

دکتر زهرا عبداللهی، درخصوص توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام عید نوروز، بیان کرد: ایام نوروز باستانی فرصتی برای بها دادن به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده ‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی دریافتی افراد اثر قابل ملاحظه ‌ای داشته باشد. همچنین برخی عزم سفر می کنند تا از طبیعت زیبای بهار و دیدار آشنایان بهره برند. در سفر به ناچار تغییراتی در رفتارهای غذایی رخ می دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام می تواند به سلامت ما لطمه بزند.

وی با تاکید براینکه در مصرف شیرینی و آجیل باید اصل اعتدال رعایت شود، ادامه داد: در ایام نوروز و حتی در طول سفرهای نوروزی مصرف شیرینی، شکلات و آجیل بسیار متداول است و رعایت نکردن تعادل در مصرف آنها مقدار زیادی کالری وارد بدن می کند که نتیجه آن چاقی و اضافه وزن خواهد بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: آجیل ها شامل آجیل‌های سنتی (گندم بوداده و شاهدانه، کنجد، عدس و ماش بو داده، برنجک، نخودچی و کشمش)، انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زمینی و انواع تخمه ها، ضمن اینکه دارای ارزش غذایی هستند، مقدار زیادی چربی نیز به همراه دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامتی است، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: در سفرها که معمولا خوردن آجیل رایج است، از انواع کم نمک و بدون نمک و به مقدار کم آن، استفاده شود. به جای مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک نیز از انواع میوه ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز، مصرف سبزی ها نباید فراموش شود، تصریح کرد: معمولا در ایام نوروز و در هنگام سفرهای نوروزی، مصرف سبزی ها که از گروه های غذای اصلی هستند، کمتر مورد توجه قرار می گیرند، لذا باید مردم نسبت به مصرف این گروه غذایی مهم بیش از پیش اهمیت دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و چاقی دارند. همچنین به دلیل دارا بودن فیبر، باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده می شوند و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می کنند. علاوه بر آن، فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کنند.

وی بیان کرد: در ایام نوروز معمولا غذاهای چرب و سرخ شده در میهمانی‌ها مصرف می شوند که با مصرف سبزی‌ها و سالاد می‌توان میزان جذب چربی غذا را کاهش داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، عبداللهی خاطرنشان کرد: در صورتی که در طول سفر امکان استفاده از سبزی های تازه وجود ندارد، از سبزی های پخته همراه با غذا استفاده شود. همچنین، در طول سفرهای نوروزی که ممکن است، سبزی و سالاد سالم در دسترس نباشد، می توان از گوجه فرنگی و خیار در کنار غذاها استفاده کرد.

وی گفت: در طول سفر از شیرهای استریل شده که ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود؛ چراکه این نوع از شیرها، قبل از باز شده درب آنها، نیازی به یخچال ندارند، اما پس از باز شدن حتما باید در محیط خنک (مثلا فلاسک اسفنجی حاوی یخ) نگهداری شده و سریعا هم، مصرف شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: مردم باید از مصرف شیر محلی که پاستوریزه نشده است، خوداری کنند. مصرف شیر پاستوریزه نشده، خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت های غذایی را افزایش می دهد. در صورت استفاده از پنیرهای تازه نیز باید دقت کنند که این پنیرها حداقل 2 ماه در آب نمک نگهداری شده باشند. به طور کلی، بهتر است همیشه و در طول سفر از پنیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده استفاه شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عبداللهی با بیان اینکه بهتر است در سفرهای نوروزی همراه با وعده های غذایی، از ماست پاستوریزه کم چرب استفاده شود، ادامه داد: با مصرف ماست، هم کلسیم بدن تامین شده و هم اینکه خطر عفونت های روده ای در اثر مصرف غذای آلوده، کمتر می شود.

وی افزود: در میهمانی های نوروزی و در طول سفر به جای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های سالم تر مانند دوغ بدون گاز و کم نمک و به خصوص آب استفاده شود. با آشامیدن یک لیوان نوشابه گازدار در حدود 20 گرم قند اضافی وارد بدن می شود که ادامه این عادت در طولانی مدت اضافه وزن و چاقی و البته پوکی استخوان را به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف آب کافی اهمیت زیادی دارد، گفت: معمولا در ایام نوروز به علت آنکه افراد بیشتر اوقات خود را به سفر می ‌گذرانند و یا صرف دید و بازدید دوستان و اعضای فامیل می ‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف می کنند، کمبود مصرف آب می‌ تواند اختلالات زیادی در سلامت انسان بر جای گذارد؛ از جمله آن که موجب بروز یبوست و ناراحتی‌ های گوارشی ناشی از آن شود. مصرف کافی آب و مایعات در طول سفر از کم آبی بدن و خشکی پوست جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: استفاده از آب سالم از مهمترین عوامل سلامت در سفرهای نوروزی است. از آب چشمه ها و چاه های محلی که معمولا بهداشتی نیستند، نباید استفاده کرد. می توان در طول سفر از آب معدنی هایی که دارای پروانه ساخت و مجوزهای بهداشتی هستند نیز استفاده کرد و یا می توان قبل از حرکت از منزل آب لوله کشی را در یک بطری تمیز ریخته و در طول سفر از آن استفاده کرد. همچنین، در مناطقی که دسترسی به آب سالم وجود ندارد، حتما از آب جوشیده شده استفاده شود. آلودگی آب می تواند موجب عفونت های گوارشی و بیماری های اسهالی شود.

دکتر عبداللهی اظهار کرد: مصرف چای و قهوه جای آب را نمی گیرد. چای به دلیل خاصیت ادرار آوری می تواند موجب کاهش آب بدن شود، بنابراین مصرف 3 تا 4 فنجان چای در روز کافی است. باید سعی شود، روزانه 6 تا 8 لیوان آب سالم مصرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید