آیا ادعای هک تلفن همراه بنی گانتس از سوی ایران، حربه نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات است؟ / ابتدا صحبت از روسیه بود، اما ناگهان پای ایران را وسط کشیدند

    کد خبر :510621
نتانیاهو

المانیتور در گزارشی ادعاها درمورد هک گوشی تلفن همراه چند مقام اسرائیلی را بررسی کرده؛ ادعایی که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه آن را رد کرده است.

بن کاسپیت در المانیتور نوشت: در اواسط دسامبر ۲۰۱۸ دو نفر از اعضای ارشد شین بت، خبری که در ادامه آمده را به دفتر ژنرال سابق ارتش و رییس فعلی حزب آبی و سفید، بنی گانتس آوردند: عوامل متخاصم موفق شده اند تلفن همراه گانتس را هک کنند و اطلاعات حساسی را به دست آورده اند که میتواند مایه دردسر او شود. قصد گانتس برای ورود به دنیای سیاست به تازگی و در ماه سپتامبر اعلام شده بود.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: در ۲۱ دسامبر خبر کوتاهی در روزنامه معاریو، خبر نفوذ سایبری به دفتر گانتس را اعلام کرد، اما جزییات بیشتری منتشر نکرد. در ۲۷ دسامبر گانتس خودش خبر تأسیس حزب مقاومت اسراییل و تصمیمش برای رقابت در انتخابات را اعلام کرد. چند روز دیگر نیز گذشت و هشتم ژانویه سال جاری، ناداو آرگامان، رییس شین بت، در دانشگاه تل آویو خبر داد که احتمالا یک کشور خارجی قصد دارد از طریق نفوذ سایبری، در فرایند انتخابات اسراییل مداخله کند. آرگامان صریح و قاطع صحبت میکرد. او گفت که اطلاعی ندارد این نیروی خارجی خواهان پیروزی کدام طرف است.

تمام رسانه‌ها تصور میکردند که منظور آرگامان از نیروی خارجی، روسیه بوده، اما اکنون معلوم شده که اینطور نبوده است. آشکار است که روس‌ها از طریق روش پذیرفته شده تولید اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی در انتخابات مداخله میکنند. اما کشوری که ادعا می شد مرتکب حملات سایبری شده، ایران است. این بمب خبری ۱۴ مارس در تلویزیون کانال ۱۲ اسراییل منتشر شد: ایرانی‌ها موبایل گانتس را هک کرده بودند. طبق این گزارش دو افسر شین بت به گانتس هشدار داده بودند که ممکن است هکر‌ها از این اطلاعات علیه او استفاده کنند.

با اینکه از ابتدا معلوم شد موبایل گانتس حاوی اطلاعات حساسی نبوده، پیامد‌های انتشار این خبر هنوز ادامه دارد. گانتس چهار سال پیش از این ماجرا بازنشسته شده و ارتباطی با نهاد‌های امنیتی نداشت. هیچ نگرانی وجود نداشت که اطلاعات مهمی به دست ایرانی‌ها رسیده باشد. اما محتوای موبایل چه بود؟ اینجا ما وارد مسأله حریم خصوصی میشویم. شایعات زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. گانتس با عصبانیت به سایر اعضای حزب اطمینان داد که شایعه وجود کلیپ غیراخلاقی در موبایل او صحت ندارد و تاکید کرد که هیچکس نمیتواند از او باجگیری کند. اما تلاش‌های او موجب کاهش شایعات نشد و حتی برعکس به آن‌ها دامن زد.

حزب سفید و آبی متعلق به گانتس تلاش کرد از این قضیه علیه دولت نتانیاهو بهره برداری کند. سران حزب اعلام کردند که باور نمیکنند ایران پشت این حمله سایبری باشد و از دادستان کل خواستند این قضیه را تحت بررسی قرار داده و کسانی که این خبر را برای رسانه‌ها افشا کرده اند مورد پیگرد قرار دهد. دفتر نتانیاهو در پاسخ ادعا کرد که به علت رقابت نتانیاهو با گانتس، رییس شین بت این خبر را به اطلاع نتانیاهو نرسانده بود. از نظر این نهاد، همین موضوع ثابت میکرد که نتانیاهو پشت انتشار خبر مذکور نبوده، زیرا اصلا از آن مطلع نبوده است.

با این حال گانتس و اطرافیانش تلاش میکنند نشان دهند که نتانیاهو با استفاده از اختیاراتش به عنوان نخست وزیر، مسئول این اتفاق است تا به این ترتیب رقیب خود را بی اعتبار کند. البته که حزب لیکود کاملا این ادعا را رد میکند. حزب سفید و آبی تلاش میکند به روابط حسنه نتانیاهو با رییس موساد، یوسی کوهن ایراد وارد کند. آن‌ها معتقدند موساد باید از این جریان اطلاع میداشته، بنابراین کوهن نتانیاهو را در جریان گذاشته است. اما موساد نیز شدیداً این ادعا را تکذیب میکند.

حالا معلوم شده که علاوه بر گانتس، تلفن همراه برخی دیگر نیز هک شده است. ایهود باراک، نخست وزیر و وزیر جنگ سابق، تجربه مشابهی داشته است. تلفن همراه برخی اعضای کابینه دولت نیز هک شده است. ادعا شده بود که اطلاعات به دست آمده نشان میدهد ایران از گذشته برای نفوذ در تلفن‌های همراه مقامات اسراییلی به منظور کسب اطلاعات امنیتی و خصوصی اقدام کرده است. شین بت و احتمالا موساد پس از وقوع این اتفاق از جریان وقایع اطلاع یافتند.

پیامد‌های سیاسی این واقعه هنوز ادامه دارد. برخی اعضای حزب آبی و سفید معتقدند که گانتس پیش از تشکیل این جبهه باید شرح چنین وقایعی را به اطلاع سایر اعضا میرساند. یکی از اعضای حزب که نخواست هویتش افشا شود به ما گفت: بسیار بهتر بود که گانتس از پیش ما را در جریان وقایع می گذاشت تا خود را برای این وضعیت آماده میکردیم. با این حال فعلا رهبران حزب از گانتس حمایت می کنند. در عین حال نتانیاهو در پی این است که نشان دهد ایران از گانتس حمایت میکند تا اینگونه از این اتفاق به نفع خود بهره برداری کند. او در هر نشستی یادآوری میکند که گانتس و اطرافیانش از توافق برجام حمایت میکردند. سه هفته تا انتخابات اسراییل مانده و از هم اکنون همه می دانند این کثیف ترین رقابت انتخاباتی در تاریخ اسراییل بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید