چه کسانی پشت پرده تولید فیلم‌های سینمایی مهم در سال 1397 بودند؟

    کد خبر :510616
تولید فیلم‌ سینمایی

لیست سرمایه گذاران فیلم‌های حاضر در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی به شکل ناقص اعلام شد که انتظار می‌رفت این لیست به ضمیمه آثار فیلم‌هایی باشد که در طول سال جاری تولید شده بود اما همین لیست نیز با ابهام‌هایی همراه است و مهم‌ترین این ابهامات، تکیه بر خوداظهاری تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی و عدم بررسی و صحت‌سنجی دقیق از سوی سازمان سینمایی است.

به گزارش تابناک؛ پس از فشار افکارعمومی، بالاخره سازمان سینمایی لیست سرمایه گذاران شماری از فیلم‌های سینمایی که در سی‌و‌‌هفتمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد. اطلاعات این لیست بر اساس اعلام تهیه کننده به سازمان سینمایی است و در مورد فیلم‌هایی که سرمایه‌گذار اعلام نشده، تهیه کننده هنگام اخذ پروانه نمایش ملزم به اعلام کتبی به سازمان سینمایی است؛ نقصی بزرگ که می‌تواند کل لیست را زیرسوال ببرد چرا که ممکن است در خارج از این خوداظهاری، پای سرمایه گذاران دیگری در میان باشد.

در این لیست هشت فیلم معادل 25 درصد آثار حاضر در سی و هفنمین جشنواره ملی فیلم فجر سرمایه گذارشان را اعلام نکرده‌اند و نکته قابل تامل اینکه این لیست تنها بخشی از تولیدات سینمای ایران در سال 97 است و لیست بلندتر باید منتشر شود که تمامی آثار سال جاری را در بربگیرد؛ لیستی که انتظار می‌رفت در ابتدای سال 98 اعلام شود و شفاف سازی در این حوزه به شکل فراگیری رخ دهد.

همچنین، همچون فیلم‌های سال 1396، در میان سرمایه گذاران فیلم‌های سینمایی که هویت‌شان اعلام شده، بار دیگر اسامی مشاهده می‌شود که از توان اقتصادی ویژه‌ای برای سرمایه گذاری در فیلم‌های سینمایی برخوردار نیستند و حضورشان به عنوان سرمایه گذار در این لیست‌ اسباب شگفتی است. انتظار می‌رود سازمان سینمایی به خوداظهاری تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی اکتفاء نکند و به صورت جدی به راستی آزمایی نقش و سهم سرمایه گذارانِ اعلامی در فیلم‌های سینمایی بپردازد؛ اقدامی که اگرچه تا حدودی پیچیده به نظر می‌آید اما ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

بر اساس این لیست، بنیاد سینمایی فارابی در فیلم‌های «خون خدا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی سیاوس حقیقی، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان، «ماجرای نیمروز 2 رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی و «مردی بدون سینما» به کارگردانی و تهیه کنندگی علیرضا رئیسیان سرمایه گذاری کرده و در مالکیت آنها مشارکت دارد.

آن گونه که این لیست روایت می‌کند، «بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده تنها فیلم سینمایی اوج در این لیست و «دیدن این فیلم جرم نیست» به کارگردانی محمدرضا زهتاب چیان و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه تنها فیلم حوزه هنری است که در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر رونمایی شد و سایر فیلم‌های سینمایی دست‌کم در ظاهر با سرمایه‌گذاری اشخاص تولید شده و محصول نهادها نیست.

در بخش خصوصی، محمدصادق رنجکشان با سرمایه گذاری در فیلم‌های «سرخ پوست» به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه کنندگی مجید مطلبی، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان پیشتاز است و سیدمحمود رضوی با سرمایه گذاری در «ماجرای نیمروز 2 رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی و «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زند حقیقی و تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری در جایگاه بعد قرار دارد.

جزئیات بیشتر سرمایه گذاران فیلم‌های سینمایی را در جدول ذیل می‌بینید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید