افزایش قیمت خودرو به اسم ارز به کام خودروسازان/نهادهای نظارتی به ساختار هزینه‌ای خودروسازان ورود کنند

    کد خبر :510225

موضوع افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان از چالش های اساسی اقتصاد ایران در سال 1397 بوده است به طوری که بسیاری از خودروسازان محصولات خود را بیش از 60 درصد افزایش داده اند. موضوع افزایش قیمت در بین محافل کارشناسی بسیار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

برخی براین عقیده اند که این میزان از رشد قیمت به علت افزایش نرخ ارز نه تنها کاملا طبیعی است بلکه قیمت ها بیش از این حد بایستی افزایش یابد. برخی دیگر نیز با بیان این مطلب که افزایش نرخ ارز قاعدتا در قیمت تمام شده خودرو اثرگذار است ولی معتقدند که برای واقعی کردن قیمت ها بایستی طرف هزینه ها نیز مورد بررسی جدی قرار گیرد از این رو از واژه”منطقی کردن قیمت” به جای”افزایش قیمت” استفاده می کنند.

به گزارش خبر فوری، بخش قابل توجهی از اختلاف بین این دو دیدگاه به نحوه تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو برمی گردد. از این رو نگاه به میزان داخلی سازی خودروهای داخلی می تواند به روشن شدن موضوع کمک کند.

طبق گزارش اولیه سازمان برنامه بودجه که بر مبنای آمار و مستندات وزارت صنعت، انجمن خودروسازان و قطعه سازان و گزارش های خودروسازان تهیه شده است، غالب خودروهای پرتیراژ و پرمصرف تولیدی توسط دو خودروساز بالای 70 درصد داخلی سازی شده است. این به معنای آن است که نباید به طور مستقیم قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بیش از 30 درصد دستخوش تغییر شود که البته آن هم بستگی به میزان قطعات در خودرو دارد.

به طور مثال در پژو 206 و 207 که پرتیراژترین محصول ایران خودرو است، در حدود 75 درصد داخلی سازی شده و برای تولید هر دستگاه از این خودرو به طور میانگین در حدود 1.800 دلار نیاز است. و یا در پژو 405 میزان داخلی سازی، 93 درصد می باشد و ارز مورد نیاز برای تولید هر دستگاه، به طور میانگین 1500 دلار است.

نکته قابل تامل دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که سهم داخلی سازی غالب خودروهای بالای 45 میلیون تومان به طور میانگین کمتر از 30 درصد است. یعنی بیشتر قطعات مورد نیاز این محصولات از به کشور وارد می شود. در پژو 2008 سهم داخلی سازی نیز در حدود 20 درصد است. و یا در خودرو هایما و سوزوکی به طور میانگین سهم داخلی سازی در حدود 25 درصد است.

این آمارها نشان می دهد که موضوع تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو آن طوری نیست که خودروسازان عنوان می کنند و لذا برای پی بردن به واقعیت های پنهان در خودروسازی، هزینه های این دو شرکت و نحوه محاسبه قیمت خودروها بایستی به طور اساسی مورد ارزیابی قرار گیرد. هزینه هایی که طبق اسناد موجود گاها صرف بده بستان های سیاسی خودروسازان با برخی از دستگاه های سیاسی و نظارتی شده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید